Kontaktperson Audi

Pressemeldinger fra Audi

19.04.2017

Flere elektriske nyheter for Audi: Åpner forhåndsreservasjon av elektrisk SUV

Samtidig med avdukingen av den elektriske Audi e-tron Sportback concept, offentliggjør Audi Norge planene for en forhåndsreservasjonsløsning for den elektriske SUV’en Audi e-tron quattro. Bilen er produksjonsklar neste år, og det norske markedet blir først ut med en slik reservasjonsløsning.

Den norske reservasjonsløsningen åpner for alle norske kunder mandag 24. april klokken 12.00.

- Interessen for Audi e-tron quattro har vært enorm siden den første konseptutgaven ble vist i 2015. Norge er et foregangsmarked for elektrifisering og vi er stolte av å være først ute i Audi-konsernet med en løsning som dette. Samtidig har vi store forventninger til bilen som nå nærmer seg norske veier, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge.

Med et utpreget Audi-design, med en skarp utgave av single frame-grillen som et tydelig våpenskjold, og med en størrelse mellom Audi Q5 og Audi Q7, gir Audi e-tron quattro concept spennende hint om hva vi kan forvente oss av fremtidens elektriske SUV fra Audi. Med en batterikapasitet på 95 kWh har konseptbilen en rekkevidde på mer enn 500 kilometer.

- Vår første elektriske modell passer utmerket for det norske markedet, med både quattro firehjulstrekk, godt med innvendig plass, høy bakkeklaring og ikke minst lang rekkevidde. Denne kan bli en perfekt bil nummer én for mange norske husholdninger, sier Edvardsen-Eibak.

Fremdriften til Audi e-tron quattro concept blir sørget for av tre elektriske motorer. En på forakselen, mens de to andre driver bakakselen. Kraftfordelingen mellom de tre elektriske motorene er grunnlaget for e-tron quattro firehjulsdrift.

Motorene i konseptbilen har til sammen stor effekt. De leverer totalt 320 kW (435 hk), men det finnes også en egen boostfunksjon som øker effekten over kortere perioder, til hele 370 kW (503 hk) og dreiemomentet til over 800 Nm. 0–100 km/t gjøres unna på 4,6 sekunder, mens toppfarten er regulert til 210 km/t. Konseptbilen er 4,88 meter lang, 1,93 meter bred og 1,54 meter høy, noe som betyr en rommelig kupé og et bagasjerom på 615 liter.

I Norge er man nå klar for å lansere en løsning for forhåndsreservasjon av Audi e-tron quattro. Her kan interesserte forhåndsreservere bilen for 20.000 kroner, som siden trekkes fra når bilen bestilles og betales. Beløpet vil bli refundert dersom kunden velger å kansellere sin reservasjon av plass i køen for bestilling. Dette kan gjøres helt frem til endelig kjøpekontrakt er inngått. Med dette blir Norge det første markedet i verden som åpner en slik løsning for Audis elektriske SUV.

Samtidig fortsetter Audi elektrifiseringen av porteføljen med stor fart. I Shanghai ble det nylig avduket enda en elektrisk nyhet; Audi e-tron Sportback concept som kommer i 2019.

I fjor ble det kjent at Audi, sammen med flere andre bilprodusenter, har planer om å bygge kraftige hurtigladestasjoner langs europeiske motorveier. I tillegg har Audis toppsjef Rupert Stadler offentliggjort Audis planer om å lansere én ny fullelektrisk modell i året fra 2018 frem til 2020. Først i rekken blir Audi e-tron quattro, som kommer i 2018 og snart kan forhåndsreserveres i det norske markedet.

Mer elektrisk fra Audi: Verdenspremiere på Audi e‑tron Sportback concept

Elegant design, fremtidens teknologi og masse kraft vises frem i en fullelektrisk pakke, når Audi presenterer sin nye e-tron Sportback concept i Shanghai. Klassiske Audi-elementer i designet ledsages av en elektrisk drivlinje og teknologi som viser vei inn i fremtiden. Den produksjonsklare utgaven kommer i 2019.

Audi e-tron Sportback er en viktig milepæl i Audis elektrifiseringsprosjekt.

- Audi e-tron kommer neste år, og blir med det vår første masseproduserte elbil. Den får en rekkevidde på over 500 kilometer og egenskaper som skal bidra til at den sporty SUV’en blir svært attraktiv i årene fremover. Hakk i hæl følger den produksjonsklare utgaven av Audi e-tron Sportback i 2019, med et coupé-design som vekker følelser, sier administrerende direktør for Audi AG, Rupert Stadler.

- Nå kommer det elektriske nyheter på løpende bånd fra Audi. Vi opplever massiv interesse for Audis elektrifiseringsprosjekt i Norge, og det er en sann fornøyelse å presentere håndfaste bevis på at vi skal overoppfylle forventningene. Med Audi e-tron på plass neste år, og Sportback-versjonen året etter, blir det ekstra moro å representere de fire ringene fremover, sier direktør for Audi i Norge, Harald Edvardsen-Eibak.

Det lyse interiøret i Audi e‑tron Sportback concept tilbyr en blanding av funksjonalitet og oversiktelighet. Horisontale flater preger interiøret som sikrer optimale forhold for alle de fire individuelle setene i bilen. Konseptbilens lysteknologi er innovasjon som legges merke til.  Digitalt styrte Matrix LED-lys både foran og bak sørger for optimale lysforhold for føreren og omgivelsene. En digital Matrix-projektor merker bokstavelig talt veien fremover, i et lyssystem som kan beskrives som en dynamisk kommunikasjonskanal med omgivelsene under kjøring.

Drivlinjen som sitter i e-tron Sportback vil bli den samme i de kommende elektriske bilene fra Audi: Én elektrisk motor på fremre drivaksel og to elektriske motorer på den bakre akselen gir kraft til alle fire hjul og sørger for en typisk Audi quattro-opplevelse. Motorene i konseptbilen har til sammen stor effekt og leverer totalt 320 kW (435 hk). Det finnes også en egen boostfunksjon som øker effekten over kortere perioder, til hele 370 kW (503 hk). 0–100 km/t gjøres unna på 4,5 sekunder.

Med en batterikapasitet på 95 kWh har konseptbilen en rekkevidde på mer enn 500 kilometer (målt i NEDC-syklusen). Det vannavkjølte litium-ion-batteriet er plassert mellom akslene, noe som gir et lavt tyngdepunkt med en balansert fordeling. Det legger til rette for dynamiske kjøreopplevelser med den sporty SUV’en.

Fronten på Audi e-tron Sportback concept har den kjente singelframe-grillen. Hele designet viser med tydelighet tilhørigheten til Audi-familien, samtidig som alt er optimalt tilpasset den dynamiske elbilens behov for redusert luftmotstand. Små kameraer har erstattet utvendige speil. I tillegg til at dette reduserer luftmotstanden, eliminerer det i stor grad blindsone-problematikken. Kamerabildene kan føreren se på egne displayer i dørene. Dette er en teknologi Audi viser som en håndfast forsmak før den produksjonsklare utgaven kommer.

Konseptbilen er 4.90 meter lang, 1.98 meter bred og 1.53 meter høy. Akselavstanden er 2.93 meter. Dette plasserer e-tron Sportback i C-segmentet, nært Audi A7.

Før Audi e-tron Sportback, kommer Audi e-tron neste år. Den blir den første masseproduserte elbilen fra Audi. El-SUV’en får en rekkevidde på opptil 500 kilometer, i tillegg til plassen og komforten man er blitt vant med fra Audis øvrige SUV’er.

07.03.2017

Audi Q8 sport concept: Audis visjoner for fremtidens SUV

Audis nye konseptbil Audi Q8 sport concept vises frem for første gang på den internasjonale bilutstillingen i Genève. Den viser samtidig Audis visjoner for morgendagens SUV.

Karakteristiske aerodynamiske detaljer både foran og bak er en fremtredende del av Audi Q8 sport concept. I tillegg har den en banebrytende og svært effektiv drivlinje med en 3.0-liters TFSI sekssylindret hybridmotor. Med 476 hk og 700 Nm gjør den unna 0 til 100 km/t på bare 4,7 sekunder og har en topphastighet på 275 km/t.

Audi Q8 concept ble vist frem under bilmessen i Detroit i januar, mens debutanten i Genève er en mer sportslig versjon av denne. Den over fem meter lange, og to meter brede, bilen vekker oppmerksomhet og tilbyr massevis av plass for både passasjerer og bagasje. Innvendig finner man store berøringsskjermer, Audi virtual cockpit og head-up display med såkalt "utvidet virkelighetsteknologi". Dette systemet supplerer utvendig visning av trafikkforholdene foran bilen med virtuell informasjon for sjåføren.

Takket være regenerering på 20 kW blir drivstofforbruket lavt på Q8 sport concept. Sammenliknet med en modell utstyrt med en vanlig sekssylindret TFSI-motor bruker denne rundt én liter mindre drivstoff per 100 km, noe som tilsvarer en reduksjon i CO2-utslipp på 25 g/km.

- Drivlinjen på Audi Q8 sport concept er et stort skritt i retning av å optimalisere effektivitet og bærekraft i masseproduksjon, gjennom måten den kombinerer en mild hybridteknologi med TFSI-motoren, sier Rupert Stadler, styreleder i Audi AG.

Effektiv kraftpakke
For første gang kombinerer Audi en 450 hk 3,0 TFSI sekssylindret motor med en elektrisk drevet kompressor og et hybridsystem for regenerering. Generatoren er plassert mellom veivakselen og girkassen. Den kan også arbeide i motsatt retning – og dermed fungere som en elmotor. Når forbrenningsmotoren og elmotoren brukes samtidig vil den elektriske motoren ha ytterliggere 20 kW i effekt og ekstra dreiemoment på 170 Nm - noe som gir et totalt dreiemoment på 700 Nm. Resultatet er en rask akselerasjon uavhengig av hastighet eller turtall.

I tillegg til to turboer har bilen en elektrisk kompressor som gjør at bilen kan akselerere raskt og på samme måte som kun har vært mulig med diesel- og el-motorer tidligere. Den elektriske kompressoren trenger ikke eksostrykk for å bygge opp kreftene, og eliminerer dermed turboforsinkelse - på samme måte som på Audi SQ7.

07.03.2017

Her er nye Audi RS 5 Coupé

Nye Audi RS 5 Coupé er den første Audi Sport-modellen med det nye RS-formspråket. Bilens helt nye 2,9 TFSI biturbo-motor yter 450 hestekrefter og 600 Newtonmeter.

- Nye Audi RS 5 Coupé er RS-modellenes "gran turismo" fra Audi Sport. Bilen kombinerer høye ytelser med et elegant utseende og komfort tilpasset hverdagskjøring. Bilens V6 biturbo-motor er helt nyutviklet, yter vesentlig mer og er mer effektiv enn tidligere modeller, forteller Stephan Winkelmann, sjef for Audi Sport GmbH.

Designerne har hentet inspirasjon fra den legendariske racerbilen Audi 90 quattro IMSA GTO. Massive luftinntak, en bred singleframe-grill og LED-hovedlys kjennetegner nye RS 5 Coupé. Hjulbuene er også blitt 15 millimeter bredere, og gir bilen et sportslig og tøft utseende.

De første bilen ankommer Norge allerede til sommeren.

- Over 13 000 modeller av Audi RS 5 Coupé har blitt solgt på verdensbasis siden 2010. Vi har stor tro på den nye modellen, og merker allerede interessen for denne bilen i vårt marked. Salget av Audi Sport-modeller har vært økende i Norge den siste tiden, og med nye RS 5 Coupé på plass tror vi det vil ta seg opp enda et hakk, sier sjef for Audi Norge, Harald Edvardsen-Eibak.

Bak kjennetegnes bilen av en diffusor, ovale eksosrør og en spoiler. RS 5 Coupé har 19 tommers-hjul som standard, mens 20-tommere er tilgjengelig som ekstrautstyr. Med en lengde på drøye 4,7 meter er bilen lenger enn den forrige utgaven.

450 hestekrefter
V6 TFSI-motoren på 2,9 liter har Audi utviklet fra bunnen av og gir i tillegg til høy ytelse en fantastisk RS-lyd. Motoren yter 450 hk og har et maksimalt dreiemoment på 600 Nm (fra 1900 til 6000 o/min), noe som er 170 Nm mer enn forrige modell. Toppmodellen i A5-familien spurter fra 0 til 100 km/t på 3,9 sekunder og har en topphastighet på 280 km/t.

De to turboene er plassert midt mellom sylinderrekkene. Luften strømmer til den respektive turboen og inn i forbrenningskammeret gjennom et dobbelt grenrør for spontan reaksjon. Drivstofforbruket er 0,87 l/mil og har et CO2-utslipp på 197 g/km. Egenvekten er på 1655 kg, noe som er 60 kg mindre enn tidligere. Et tak av karbon med synlig fiberstruktur er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Oppdatert hjuloppheng
Bilen har en åtte-trinns tiptronic-girkasse, optimalisert for quattro-systemet med 40/60-fordeling foran og bak, noe som gir dynamiske kjøreegenskaper med optimal trekkraft og størst mulig sikkerhet. Audi Sport tilbyr også en valgfri bakre sportsdifferensial.

Et oppdatert hjuloppheng (fem-link) er på plass foran og bak. Dette styrker de sportslige egenskapene og forbedrer også komforten. Audi Sport tilbyr også RS-sportsunderstell med Dynamic Ride Control (DRC), keramiske bremser og dynamisk styring. Førerne kan så velge mellom forskjellige modi for hvor sportslig eller komfortabel bilen skal være.

RS-detaljer innvendig
Innvendig har bilen et eksklusivt og sportslig interiør med detaljer som RS-sportsseter, RS-multifunksjonsratt og RS-logoer på seter, ratt, lister og girspak. Bilen har virtuell cockpit som gir informasjon om blant annet dekktrykk, dreiemoment og g-krefter. Et girskiftelys er også på plass for å minne sjåføren om når man bør skifte gir.

22.02.2017

Audi lanserer sandkassen 2.0

Audi i Norge redefinerer sandkassen ved hjelp av nyutviklet VR-teknologi. Den har gjort det mulig å få en helt unik kjøreopplevelse i en ny Audi Q5, på en bane du selv har laget i sand.

Se for deg gleden ved å få lov til å gjeninnta sandkassen for å bygge din egen bilbane i sand, som kan testes med lekebilmodeller du alltid har drømt om å kjøre i full størrelse. Det er nettopp denne drømmen Audi nå oppfyller. Ved hjelp av spesialutviklet teknologi skannes banen du bygde, og ved hjelp av virtual reality kan du sette deg direkte bak rattet på en ny Audi Q5 og kjøre den samme banen. Det har aldri blitt gjort før, og nå tar Audi Norge den nye sandkassen ut på turné.

- Vi har jobbet lenge med verdensledende kompetanse for å oppfylle drømmen om en slik sandkasse. Nå skal vi ut og vise den frem, samtidig som vi også åpner dette universet for store og små bilentusiaster på audi.no/sandbox, sier Tommy Bækkevold Jensen, markedssjef for Audi Norge.

Bakgrunnen for sandkasse-prosjektet var et ønske om å kunne vise frem egenskaper ved Audis bilmodeller på en mer leken og innovativ måte enn det tradisjonell markedsføring åpner for. Ideen er i utgangspunktet enkel: Skape en umiddelbar link mellom den fysiske verden i sandkassen og den verden som åpnes i VR-brillene. Dette krevde utvikling av ny teknologi, som igjen har gjort at veien fra idé til ferdigstillelse har vært utfordrende.

- Vi forstod tidlig at dette krever at vi flytter noen grenser for VR-teknologien, og vi er stolte av at vi lykkes med det. Underveis har vi fått både støtte og mye interesse fra Audi-konsernet i Tyskland. Vi ser det internasjonale potensialet i sandkassen vår, men aller først vil vi vise den frem her i Norge hvor ideen ble klekket ut, sier Tommy Bækkevold Jensen.

Sandkassen og VR-riggen skal nå transporteres til flere steder i landet, primært i sammenheng med FIS-arrangementer på norsk jord. Det innebærer at de som ønsker å teste VR-opplevelsen kan få muligheten allerede når hele verdens alpinelite inntar Kvitfjell helga 24. – 26- februar. Hele turnéplanen ligger på www.audi.no/sandbox.

VR-opplevelsen er utviklet med kreative krefter fra det norske selskapet POL og teknologikompetansen til internasjonale MediaMonks. Sandkassen er utstyrt med et kamera som ved hjelp av infrarødt lys skanner banene som bygges. Denne informasjonen prosesseres deretter om til en 3D-modell som umiddelbart overføres til den virtuelle verdenen. Det er denne som møter sjåførene som setter seg i bilsetet og tar på VR-brillene. Lydene er autentiske og hentet fra Audi Q5. Svingene, hoppene og vanndammene er de samme som er blitt utformet i sandkassen ved siden av.

Sandkassen 2.0 er et høyteknologisk leketøy for små og store, som skal stimulere til kjøreglede for alle som tester den. Innovasjonskraften som ligger i Audis DNA skal ikke bare vise seg i produktene, men også i måten man presenterer produktene på.

Her kan du se hvordan teknologien ble utviklet: https://www.youtube.com/watch?v=8Ik4Pn2fF7c

Se mer av sandkassen her:

09.02.2017

Verdens mest kraftfulle av sitt slag: Den nye Audi RS 3 Sportback er klar

Det er klart for premieren på RS 3 Sportback, med verdens mest kraftfulle serieproduserte motor av sitt slag. Med en femsylindret motor med 400 hk garanterer bilen høykonsentrert kjøreglede. RS 3 Sportback vises for første gang på Geneva International Motor Show i mars.

- Audi RS 3 Sportback er en attraktiv modell for kunder som ønsker å tre inn i vår verden av RS-modeller. Siden 2011 har den stått ekstremt godt i markedet og med den nye femsylindrede motoren er vi klasseledende og klare for å videreføre suksessen, sier Stephan Winkelmann, direktør for Audi Sport GmbH.

- Salget av S- og RS-modeller har hatt en eksplosiv vekst i det norske markedet det siste året. Med den nye RS 3 Sportback tilgjengelig har jeg stor tro på ytterligere vekst i dette segmentet, sier direktør for Audi i Norge, Harald Edvardsen-Eibak.

Fra 0 til 100 km/t på 4.1 sekunder
De imponerende ytelsene til den nye Audi RS 3 Sportback skyldes verdens mest kraftfulle serieproduserte femsylindrede motor. 2.5 TFSI-motoren leverer 400 hk, noe som er 33 hk mer enn forgjengeren. Takket være utstrakt bruk av aluminium og andre lettvektskomponenter er bilen samtidig blitt 26 kg lettere. Hele 480 Nm er tilgjengelig allerede ved 1 700 o/min og leverer konstant opp til 5 850 o/min. Slik er RS 3 Sportback i stand til å gjøre unna 0-100 km/t på bare 4.1 sekunder.  Den voldsomme kraften akkompagneres av den umiskjennelige lyden av den femsylindrede motoren. Bilens toppfart er elektronisk begrenset til 250 km/t.

Kraftige kjøreopplevelser
S tronic-girkassen med syv trinn distribuerer kraften fra alle fem sylindre rett ned på veien sammen med bilens quattro-system. Samtidig tilpasses fordelingen mellom akslingene fart, forhold og kjørestil. Bilens stabilitet og styring gjør at RS 3 Sportback legger til rette for dynamiske og kraftige kjøreopplevelser.

Singleframe-fronten, store luftinntak og en stilfull RS-takspoiler er blant de mange designelementene som viser med all tydelighet at dette er en bil som innbyr til kjøreglede. Nye Audi RS 3 kan leveres med Audi virtual cockpit og leveres med sorte Nappa-sportsskinnseter som standard.

Norske priser er snart klare og de første bilene kommer på norske veier til sommeren.

19.01.2017

Runder åtte millioner biler med quattro-system

Audi feirer en stor milepæl når en helt spesiell Q5 2.0 TFSI quattro snart ruller ut fra Audis nye fabrikk i San José Chiapa i Mexico. Med den runder man åtte millioner biler produsert med quattrosystem. Teknologien har lagt til rette for sikre og morsomme kjøreopplevelser helt siden den ble lansert i 1980.

quattro-teknologien er i dag tilgjengelig på mer enn 100 ulike modellversjoner, og er standard på  Audi Q7, Audi A4 allroad quattro, Audi A6 allroad quattro, Audi A8, Audi R8 og samtlige S- og RS-modeller. I tillegg er den tilgjengelig på de øvrige av Audis modellrekker.

- Av naturgitte årsaker er quattro-systemet et spesielt viktig konkurransefortrinn for oss i Norge, og vi kjører i disse dager en rentekampanje for quattro-modellene våre som gjør teknologien tilgjengelig for enda flere, sier direktør for Audi i Norge, Harald Edvardsen-Eibak.

I 2015 valgte 44 prosent av Audi-kundene på verdensbasis en modell utstyrt med quattro-teknologi. Audi Q5 alene stod for rundt 262.000 av disse bilene. I Norge ble det i fjor solgt 3617 quattro-biler, noe som innebærer at nær halvparten av Audiene som ble solgt i Norge hadde quattro.

Den nyutviklede quattro ultra-teknologien er laget for biler med tverrstilte motorer, hvor quattroteknologien kobles inn ved start av bilen, og kobles ut i kjøresituasjoner hvor den ikke behøves. Den forutseende teknologien kobler deretter inn quattro-systemet før behovet for det oppstår. Slik sørger ultrateknologien for at quattro-systemet bevarer alle de gode egenskapene, samtidig som systemet gir en enda mer dynamisk momentfordeling.

quattro-historien
Audi stod for en milepæl i bilhistorien da man i 1980 lanserte en rask bil egnet for masseproduksjon med firehjulsdrift. Teknologien ble først vist frem på Geneva International Motorshow, med den nå legendariske Ur-quattroen. Siden den gang har man foredlet teknikken ytterligere, slik at den fortsatt setter standarden i bransjen.

Også motorsporten ble revolusjonert med Audi sin quattro-teknologi, og har bidratt til en rekke Audi-triumfer i ulike mesterskap og billøp.

12.01.2017

Audi SQ5 vises frem for første gang

Samtidig med at de første utgavene av den nye Audi Q5 dukker opp på norske veier lanseres nye Audi SQ5, med en treliters bensinmotor og 354 hestekrefter. Bilen, som fikk sin verdenspremiere på utstillingen Detroit Motor Show, gjør unna 0-100 km/t på 5,4 sekunder.

Audi SQ5 er den råeste utgaven i Q5-serien, og kommer i helt ny drakt sammen med den nye generasjonen Audi Q5. Det betyr at bilen får alle de samme nyvinningene som Q5, som ble lansert med i Paris høsten 2016. I tillegg får den altså en kraft og lekenhet som går utenpå mye. Audi SQ5, som ble vist frem i Detroit, kommer med en turboladet V6 TFSI-motor som leverer 500 Nm ved 1370 omdreininger per minutt.

- Mottakelsen av den nye Q5-generasjonen har vært fantastisk i Norge, og vi vet at flere har gledet seg litt ekstra til SQ5-en ankommer landet. Bilen ankommer Norge på forsommeren og vi har tro på at den vil bidra til å nå våre ambisiøse salgsmål for S- og RS-modeller, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge.

Bilen er utstyrt med et quattro-system som fordeler kraften mellom for- og bakaksel tilpasset behov og kjørestil. Dette legger til rette for en dynamisk kjørestil og kombineres med en åttetrinns tiptronic-girkasse. Med Audi drive select-systemet tilpasses alle bilens egenskaper førerens kjørestil og ulike kjøresituasjoner. Dette kan kombineres med luftfjæring, som også er tilgjengelig på nye Audi SQ5.

Ved hjelp av ny teknologi er 3.0 TFSI-motoren gjort enda lettere og mer effektiv. Motoren kan derfor kombinere mer kraft med mindre forbruk og utslipp. Bilen har en elektronisk begrenset toppfart på 250 km/t.

Den nye Audi SQ5 kommer også med alle de samme høyteknologiske førerassistent- og infotainmentsystemene som ble presentert med den nye Audi Q5 i fjor høst. I likhet med Audi Q5 vil også SQ5 produseres ved Audis nye fabrikk i Mexico.

Audi SQ5 er 4,671 meter lang, 1,893 meter bred, 1,635 meter høy og veier 35 kg mindre enn forgjengeren.

I tillegg til mindre vekt og en mer effektiv motor, kommer Audi SQ5 med flere design- og utstyrsmuligheter. Blant disse er S sportsseter med Alcantara/skinn og 20’’ felger med fem eikers stjernedesign.

22.12.2016

Snart produksjonsklar: Konseptutgave av Audi Q8 vises i januar

Audi er i ferd med å åpne opp et helt nytt segment med sin nye Audi Q8, som vises som konseptbil på bilutstillingen i Detroit (NAIAS) i januar. Audi Q8 forener designelementer fra coupé-modeller med en SUVs plass og fremkommelighet, noe som vil komme tydelig frem på den snart produksjonsklare konseptbilen.

- Audi Q8-konseptbilen blir en ny spydspiss for Audis Q-modeller. Designet forener det sportslige med det elegante, sier Audis designsjef Marc Lichte.

Utstillingsbilen har kombinert et sporty design med stor plass innvendig.

- Med denne på plass blir Q-familien nær komplett, og vi vet at denne bilen kommer til å vekke stor interesse i det norske markedet, sier direktør for Audi i Norge, Harald Edvardsen-Eibak.

Flere av Audi Q8s designelementer er inspirert av Audi Ur-quattro fra 80-tallet. Den flate og brede C-stolpen og de markerte skulderlinjene over hjulene er to eksempler. Bilen som vises frem i januar har proporsjoner som fremhever både for- og bakhjulene, noe som er typisk for quattro-designet.

23.11.2016

Prisene klare for nye Audi Q5

Audi åpner salget av sin nye Q5, og samtidig med at prisene ble klare ankom den første utgaven norsk jord. Den skal ut på en landsomfattende turné og vises frem hos samtlige norske Audi-forhandlere. Prisen starter på kroner 602 100,-

- Vi har store ambisjoner for den nye Q5’en, som har fått mer innvendig plass, mer teknikk og samtidig redusert vekt. Vi er trygge på at den kommer til å befeste posisjonen som en av våre desidert mest solgte modeller. Målet er å selge et firesifret antall Q5 i det norske markedet, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge.

Den nye Audi Q5 har fått mer effektive motorer, i tillegg til at bilen er tilgjengelig med innovasjoner som quattro-system med ultra-teknologi, adaptiv luftfjæring for første gang i dette segmentet fra Audi, samt en lang rekke infotainment- og assistentsystemer.

Designmessig har nye Audi Q5 en stram og sportslig fremtoning og i profil gir den distinkte skulderlinjen bilen en egen karakter.

Audi Q5 kommer med følgende motorvarianter i Norge:
• 2,0 TDI 190 Hk quattro S tronic fra kroner 602 100,-
• 2,0 TFSI 252 Hk quattro S tronic fra kroner 739 900,-

Begge disse alternativene vil være tilgjengelige i kombinasjon med quattro med ultra-teknologi. Den fungerer slik at den kobler fra bakakselen når denne ikke er nødvendig, for å redusere drivstofforbruket. Systemet lynraskt kobler akselen inn igjen allerede før den behøves, og på denne måten vil verken kjøreegenskaper eller fremkommelighet bli svekket.
Nye Audi Q5 er 4,66 meter lang, 1,89 meter bred, 1,66 meter høy og akselavstanden måler 2,82 meter. Vekten har blitt redusert med inntil 90 kilo, avhengig av motorisering, siden forrige modell. Innvendig byr nye Q5 på mer plass enn forgjengeren og nøkkelmålene er blant de ledende i klassen. Bilene kan bestilles nå, og de første kundebilene ankommer forhandlere våren 2017. Men muligheten til å se bilen på norsk jord er ikke langt unna. Den aller første som ankom landet skal nemlig ut på visning hos alle norske Audi-forhandlere gjennom ukene som kommer.

- Interessen rundt den nye Q5’en har vært stor over hele landet, så vi bestemte oss for å ta den med til alle våre forhandlere på en turné frem til jul. Med de forventningene som har vært til den nye generasjonen Q5 er vi ikke overrasket over at påmeldingene strømmer på, sier Edvardsen-Eibak.

- Ambisjonene for generasjon to av en så viktig modell for Audi er at den skal sette standarden i klassen. Vi gleder oss til å introdusere den for det norske markedet, sier Edvardsen-Eibak.

1 2 3 4 5 6 > »