Kontaktperson Audi
Øyvind Rognlien Skovli Kommunikasjonssjef Audi +47 24 03 33 00 +47 911 15 986

Last ned høyoppløselig

Pressemeldinger fra Audi

12.01.2017

Audi SQ5 vises frem for første gang

Samtidig med at de første utgavene av den nye Audi Q5 dukker opp på norske veier lanseres nye Audi SQ5, med en treliters bensinmotor og 354 hestekrefter. Bilen, som fikk sin verdenspremiere på utstillingen Detroit Motor Show, gjør unna 0-100 km/t på 5,4 sekunder.

Audi SQ5 er den råeste utgaven i Q5-serien, og kommer i helt ny drakt sammen med den nye generasjonen Audi Q5. Det betyr at bilen får alle de samme nyvinningene som Q5, som ble lansert med i Paris høsten 2016. I tillegg får den altså en kraft og lekenhet som går utenpå mye. Audi SQ5, som ble vist frem i Detroit, kommer med en turboladet V6 TFSI-motor som leverer 500 Nm ved 1370 omdreininger per minutt.    

- Mottakelsen av den nye Q5-generasjonen har vært fantastisk i Norge, og vi vet at flere har gledet seg litt ekstra til SQ5-en ankommer landet. Bilen ankommer Norge på forsommeren og vi har tro på at den vil bidra til å nå våre ambisiøse salgsmål for S- og RS-modeller, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge. 

Bilen er utstyrt med et quattro-system som fordeler kraften mellom for- og bakaksel tilpasset behov og kjørestil. Dette legger til rette for en dynamisk kjørestil og kombineres med en åttetrinns tiptronic-girkasse. Med Audi drive select-systemet tilpasses alle bilens egenskaper førerens kjørestil og ulike kjøresituasjoner. Dette kan kombineres med luftfjæring, som også er tilgjengelig på nye Audi SQ5.

Ved hjelp av ny teknologi er 3.0 TFSI-motoren gjort enda lettere og mer effektiv. Motoren kan derfor kombinere mer kraft med mindre forbruk og utslipp. Bilen har en elektronisk begrenset toppfart på 250 km/t.  

Den nye Audi SQ5 kommer også med alle de samme høyteknologiske førerassistent- og infotainmentsystemene som ble presentert med den nye Audi Q5 i fjor høst. I likhet med Audi Q5 vil også SQ5 produseres ved Audis nye fabrikk i Mexico.

Audi SQ5 er 4,671 meter lang, 1,893 meter bred, 1,635 meter høy og veier 35 kg mindre enn forgjengeren.

I tillegg til mindre vekt og en mer effektiv motor, kommer Audi SQ5 med flere design- og utstyrsmuligheter. Blant disse er S sportsseter med Alcantara/skinn og 20’’ felger med fem eikers stjernedesign.    

Kontakt:
Øyvind Rognlien Skovli
Kommunikasjonssjef Audi
Harald A. Møller AS
Telefon: 911 15 986
E-mail: oyvind.rognlien.skovli@moller.no

 

22.12.2016

Snart produksjonsklar: Konseptutgave av Audi Q8 vises i januar

Audi er i ferd med å åpne opp et helt nytt segment med sin nye Audi Q8, som vises som konseptbil på bilutstillingen i Detroit (NAIAS) i januar. Audi Q8 forener designelementer fra coupé-modeller med en SUVs plass og fremkommelighet, noe som vil komme tydelig frem på den snart produksjonsklare konseptbilen.

- Audi Q8-konseptbilen blir en ny spydspiss for Audis Q-modeller. Designet forener det sportslige med det elegante, sier Audis designsjef Marc Lichte.

Utstillingsbilen har kombinert et sporty design med stor plass innvendig.   

- Med denne på plass blir Q-familien nær komplett, og vi vet at denne bilen kommer til å vekke stor interesse i det norske markedet, sier direktør for Audi i Norge, Harald Edvardsen-Eibak.

Flere av Audi Q8s designelementer er inspirert av Audi Ur-quattro fra 80-tallet. Den flate og brede C-stolpen og de markerte skulderlinjene over hjulene er to eksempler. Bilen som vises frem i januar har proporsjoner som fremhever både for- og bakhjulene, noe som er typisk for quattro-designet. 

23.11.2016

Prisene klare for nye Audi Q5

Audi åpner salget av sin nye Q5, og samtidig med at prisene ble klare ankom den første utgaven norsk jord. Den skal ut på en landsomfattende turné og vises frem hos samtlige norske Audi-forhandlere. Prisen starter på kroner 602 100,-

- Vi har store ambisjoner for den nye Q5’en, som har fått mer innvendig plass, mer teknikk og samtidig redusert vekt. Vi er trygge på at den kommer til å befeste posisjonen som en av våre desidert mest solgte modeller. Målet er å selge et firesifret antall Q5 i det norske markedet, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge.

Den nye Audi Q5 har fått mer effektive motorer, i tillegg til at bilen er tilgjengelig med innovasjoner som quattro-system med ultra-teknologi, adaptiv luftfjæring for første gang i dette segmentet fra Audi, samt en lang rekke infotainment- og assistentsystemer.

Designmessig har nye Audi Q5 en stram og sportslig fremtoning og i profil gir den distinkte skulderlinjen bilen en egen karakter.

Audi Q5 kommer med følgende motorvarianter i Norge:
• 2,0 TDI 190 Hk quattro S tronic fra kroner 602 100,-
• 2,0 TFSI 252 Hk quattro S tronic fra kroner 739 900,-

Begge disse alternativene vil være tilgjengelige i kombinasjon med quattro med ultra-teknologi. Den fungerer slik at den kobler fra bakakselen når denne ikke er nødvendig, for å redusere drivstofforbruket. Systemet lynraskt kobler akselen inn igjen allerede før den behøves, og på denne måten vil verken kjøreegenskaper eller fremkommelighet bli svekket.
Nye Audi Q5 er 4,66 meter lang, 1,89 meter bred, 1,66 meter høy og akselavstanden måler 2,82 meter. Vekten har blitt redusert med inntil 90 kilo, avhengig av motorisering, siden forrige modell. Innvendig byr nye Q5 på mer plass enn forgjengeren og nøkkelmålene er blant de ledende i klassen. Bilene kan bestilles nå, og de første kundebilene ankommer forhandlere våren 2017. Men muligheten til å se bilen på norsk jord er ikke langt unna. Den aller første som ankom landet skal nemlig ut på visning hos alle norske Audi-forhandlere gjennom ukene som kommer.

- Interessen rundt den nye Q5’en har vært stor over hele landet, så vi bestemte oss for å ta den med til alle våre forhandlere på en turné frem til jul. Med de forventningene som har vært til den nye generasjonen Q5 er vi ikke overrasket over at påmeldingene strømmer på, sier Edvardsen-Eibak.

- Ambisjonene for generasjon to av en så viktig modell for Audi er at den skal sette standarden i klassen. Vi gleder oss til å introdusere den for det norske markedet, sier Edvardsen-Eibak.

Kontakt:
Øyvind Rognlien Skovli
Kommunikasjonssjef Audi
Harald A. Møller AS
Telefon: 911 15 986
E-mail: oyvind.rognlien.skovli@moller.no

 

17.11.2016

Åpner salget av nye Audi A5 Sportback i Norge

Audi håper å selge opp mot 500 nye A5 i Norge. Den nye utgaven foredler forgjengerens ikoniske design, samtidig som den kombinerer mer effekt med mindre forbruk og utslipp. Prisen på den helt nye Audi A5 Sportback starter på kroner 479 200,-

- Redusert forbruk og utslipp kommer kundene til gode på den nye generasjonen A5-modeller. Samtidig er kombinasjonen av design og teknikk det største konkurransefortrinnet til disse bilene, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge.  

Hele den nye Audi A5-familien er lansert, og nå åpnes det for bestilling av det som blir den mest populære varianten i Norge. Audi A5 Sportback kommer med følgende motorvarianter:

• 2,0 TDI 190 hk S tronic fra kroner 479 200,-
• 2,0 TFSI 252 hk quattro S tronic fra kroner 619 200,-                                                                             
• 2,0 TDI 190 hk quattro S tronic fra kroner 547 900,-
• 3,0 TDI 218 hk quattro S tronic fra kroner 600 200,-

- Motorene har et utslipp som er inntil 22 prosent lavere enn forrige generasjon, noe vi selvsagt er stolte av. Men det aller første du faller for ved denne bilen er det elegante designet, sier Edvardsen-Eibak i Audi Norge.

Audi A5 kommer både som todørs Coupé, Cabriolet og som Sportback med fire dører.

Atletisk
Audis designere har tatt i bruk tydeligere former og skarpere linjer for å skape nye A5 Sportbacks atletiske uttrykk. Den lange akselavstanden kombinert med korte overheng og den lange fronten forsterker det dynamiske designet ytterligere. Skulderlinjen som har fulgt A5-modellene siden lanseringen bidrar til modellens eleganse, og i den nye modellen er denne enda tydeligere enn før.

På innsiden har A5 Sportback blitt vesentlig større i alle retninger. Kupeen er nå 17 millimeter lengre, bredden i forsetene er økt med 11 millimeter og benplassen i baksetet er 24 millimeter større. Med materialer av høy kvalitet, god passform og harmoniske fargevalg lever resten av interiøret opp til de forventningene man har til en Audi. Med 480 liter bagasjeplass er A5 Sportback også blant de beste i klassen på dette området.

Nye assistentsystemer
Som et alternativ til de tradisjonelle instrumentene, kan A5 Sportback også leveres med Audi virtual cockpit. Den høyoppløste skjermen i dashbordet måler 12,3 tommer, og gir føreren tilgang til relevant info i enhver situasjon.

Nye A5 Sportback har en rekke assistentsystemer som hjelper sjåføren med å utføre sine oppgaver. En intelligent kombinasjon av ulik teknologi sørger for å øke både sikkerheten, komforten og effektiviteten og bidrar samtidig til at Audi kan ta enda et steg mot selvkjørende biler.

A5 Sportback har en unnamanøver-assistent som aktiveres dersom bilen må kjøre rundt en hindring for å unngå en kollisjon. Basert på data fra kameraet i fronten, samt fra de ulike assistentsystemene, regner den ut en anbefalt linje på et brøkdels sekund. I tillegg til disse leveres A5 Sportback også med systemer som turnassist, parkeringsassistent, varsling for kryssende trafikk bak, kamerabasert trafikkskiltgjenkjenning, Audi active lane assist og Audi side assist.

Kontakt:
Øyvind Rognlien Skovli
Kommunikasjonssjef Audi
Harald A. Møller AS
Telefon: 911 15 986
E-mail: oyvind.rognlien.skovli@moller.no

 

15.11.2016

Nye innstegsmodeller for Audi Q2

Audi åpner salget av tre nye markedsmodeller for kompakt-SUV’en Q2. Det betyr at lillebroren i Audis Q-familie nå starter på kroner 294 000,- i det norske markedet.

- Vi har gledet oss til gå ut med denne nyheten, som innebærer at en leken SUV fra Audi med ekstrautstyr og automatgir blir tilgjengelig for rundt kroner 350 000,-. Det vet vi kommer til å vekke mye interesse, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge.

Følgende tre Audi Q2-alternativer gjøres i dag tilgjengelige i det norske markedet:

  • 1,0 TFSI 116 hk manuell fra kr 294 000,-
  • 1,0 TFSI 116 hk 7-trinns s-tronic automatgirkasse fra kr 315 500,-
  • 1,6 TDI 116 hk 7-trinns s-tronic automatgirkasse fra kr 329 700,-

Audis kompakt-SUV Q2 har allerede vekket stor interesse, både i Norge og internasjonalt, etter lansering i Genève tidligere i år. Bilen henter teknikk og holdning fra sine større brødre i Q-familien og kombinerer det med et lekent design og funksjonelle løsninger. Audi Q2 er tilgjengelig med både forhjulstrekk og quattro, og er allerede tilgjengelig for prøvekjøring hos Audi-forhandlere over hele landet. 

- Med flere markedsmodeller å spille på, blir denne modellen aktuell for enda flere. Vi har ambisjoner om å selge 700 biler i 2017, og regner med at nyheten vi lanserer nå vil bidra til det, sier Edvardsen-Eibak.

Audi Q2 er 1,51 meter høy, 1,79 meter bred og 4,19 meter lang, med en akselavstand på 2,60 meter. Størrelsesmessig er den dermed noe kortere en Audi A3, men har samtidig like stor akselavstand som Audi Q3. Bagasjeromvolumet måler 405 liter, og øker til 1050 liter når bakseteryggene legges ned. Designen preges av vinkler, kanter og skarpe linjer. Dekorelementet bak siderutene kan byttes ut dersom eieren ønsker andre kontrastfarger og dekor på bilen ved en senere anledning.

Teknikken i nye Audi Q2 hentes fra storebrødrene. Det betyr at den kompakte SUV’en eksempelvis kan leveres med LED-hovedlys, head-up display, adaptiv cruise-kontroll med køkjøringassistent og demperregulering. Nødbremsassistent er standard.

De skarpe linjene går igjen i interiøret, hvor det er lagt stor vekt på romfølelse. MMI-skjermen er plassert høyt på dashbordet og med Audi smartphone interface kan grensesnittet til iOS og Andriod smarttelefoner enkelt integreres gjennom Apple Carplay og Google Andriod Auto.

Kontakt:
Øyvind Rognlien Skovli
Kommunikasjonssjef Audi
Harald A. Møller AS
Telefon: 911 15 986
E-mail: oyvind.rognlien.skovli@moller.no

27.10.2016

Audis racingsatsning blir elektrisk

Etter 18 år i sportsvognsracing avslutter Audi sin satsning i FIA World Endurance Championship og 24-timersløpet på Le Mans. I stedet retter Audi fokus mot den elektriske racingserien Formel E.

- Når Audi satser på motorsport så er det ikke for moro skyld, selv om det jo selvsagt er moro. Det er for å drive innovasjon som styrker de bilene som kan kjøres av deg og meg i vanlig trafikk. Audis deltakelse i Formel E vil merkes i elbilene Audi lanserer i årene fremover, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge. 

- Vi skal delta i konkurransen om fremtidens elektriske kraft. Nå som vi øker andelen elbiler i serieproduksjon, er det naturlig at også andelen av våre løpsbiler blir elektriske, da de er Audis teknologiske spydspisser, fortalte Audi-direktør Rupert Stadler til de 300 ansatte hos Audis motorsportsavdeling denne uken.

Når Audi skal øke sitt engasjement i den elektriske racingserien Formel E utvides dagens samarbeid med Team ABT Schaeffler Audi Sport til en full fabrikksatsing på sikt.

- Med en nært forestående lansering av den fullelektriske SUV-en Audi e-tron, med en rekkevidde på rundt 500 kilometer, har man allerede vist hvor ambisjonsnivået ligger. Nyheten om Formel E-satsningen understreker at man mener alvor, og hvert år fra 2018 til 2025 kommer det en ny elbil fra Audi, sier Edvardsen-Eibak i Audi Norge.

Formel E, eller FIA Formula E Championship, har eksistert siden 2014 og går for å være "den elektriske versjonen av Formel 1". 2016/2017-sesongen har akkurat startet, og består av 12 løp på bybaner i alt fra Hong Kong til Paris og New York. 20 førere stiller til start i hvert løp og på startlisten finner man en rekke kjente team og førere med erfaring fra blant annet Formel 1.

Legger ned satsingen på Le Mans
Denne uken ble det også klart at Audi legger ned sin satsing på sportsvognsracing etter at årets sesong i FIA World Endurance Championship er ferdigkjørt. Audi har deltatt i LMP1-klassen i 18 år, og vunnet 24-timersløpet på Le Mans hele 13 ganger. På Le Mans har Audi stått for en rekke historiske øyeblikk, som den første seieren med en TFSI-motor i 2001, den første seieren med en TDI-motor i 2006 og den første seieren med en hybridmotor i 2012. Under 185 løp i FIA World Endurance Championship har Audi tatt 106 seirer og to VM-titler. I tillegg vant Audi den amerikanske Le Mans-serien ni år på rad.

- Etter 18 utrolig fremgangsrike år i sportsvognsracing er det naturlig nok vanskelig å gi seg. Jeg vil rette en stor takk til vårt team, førere og sponsorer for det ekstremt suksessfulle samarbeidet. Det har vært en fantastisk tid, sier Audis motorsportssjef Dr. Wolfgang Ullrich.

Den samlede kompetansen blant alle som har jobbet med motorsport i både Neuburg og Neckarsulm kommer i tiden fremover til å bli brukt både i motorsport og serieproduksjon.

Fortsetter i DTM
Audi fortsetter sin satsing i det tyske racingmesterskapet DTM, hvor Audi i år vant merkemesterskapet. Den tyske bilfabrikken vurderer også et fabrikkengasjement i Rallycross-VM, som i år ble vunnet av Audis privatfører Mattias Ekström. Også i rallycross er elektrifisering på agendaen, noe som gjør en satsning her mer aktuell for Audi.

Audi Sport Customer Racing viderefører sin satsing i GT3-klassen med Audi R8, og den helt nye Audi RS3 i TCR-klassen.

Kontaktinfo:
Øyvind Rognlien Skovli
Kommunikasjonssjef Audi
Tlf.: +47 911 15 986
oyvind.rognlien.skovli@moller.no 


 

29.09.2016

Sportsligere og med mer teknikk: Andre generasjon Audi Q5 klar for lansering

Den andre generasjonen Audi Q5 vises frem på bilutstillingen i Paris, og vil komme på markedet i begynnelsen av 2017. SUV-en byr på en unik kombinasjon av sportslighet og fleksibilitet som gjør at Q5 nok en gang setter standarden i klassen.

- Med nye Q5 har vi hevet standarden enda et hakk. Blant innovasjonene finner du quattro-systemet med ultra-teknologi, mer effektive motorer, luftfjæring med demperkontroll og en lang rekke infotainment- og assistentsystemer, sier styreleder i Audi AG, Rupert Stadler.

- Vi gleder oss til å presentere nye Q5 for det norske markedet, og til salgsstarten i løpet av høsten. Egenskapene som har gjort bilen til en knallsuksess i vårt marked kjennetegner også den nye utgaven. Samtidig er den lettere og full av tekniske nyvinninger som gjør at du kjenner forvandlingen så fort du setter deg bak rattet, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge. 

Designmessig har nye Q5 en stram og sportslig fremtoning. Den rette fronten domineres av singleframe-grillen som kjennetegner alle Audis modeller. I profil gir den distinkte skulderlinjen Audi Q5 en egen karakter, og bakparten domineres av de samme horisontale linjene som fronten – noe som bidrar til at bilen fremstår bred og kraftig.

Nye Q5 er 4,66 meter lang, 1,89 meter bred, 1,66 meter høy og akselavstanden måler 2,82 meter. Vekten har blitt redusert med inntil 90 kilo, avhengig av motorisering, siden forrige modell. Dette er gjort ved utstrakt bruk av høystyrkestål og aluminium i konstruksjonen. 

God plass

Innvendig byr nye Q5 på mer plass enn forgjengeren og nøkkelmålene er blant de ledende i klassen. De horisontale linjene som dominerer interiøret understreker inntrykket av bredde og komfort og med en rekke ulike utstyrsversjoner tilbys kundene mange valgmuligheter når det kommer til farger og materialvalg. 

Baksetene er delt i tre deler, og det er mulig å få Audi Q5 levert med justerbare bakseter. Avhengig av posisjonen på disse varierer bagasjeromsvolumet fra 550 til 610 liter – noe som er 10 liter mer enn den forrige generasjonen.  Med nedfelte bakseter øker volumet til 1550 liter.

Nye Q5 byr på en rekke teknologiske nyvinninger. Bilen kan blant annet leveres med Audis kritikerroste Virtual Cockpit. Dette er en 12,3-tommers skjerm som erstatter de tradisjonelle instrumentene og gir føreren mulighet til å velge mellom to forskjellige moduser. MMI-systemet kontrollerer både virtual cockpit-systemet og de andre infotainment-løsningene. Toppmodellen har også en touch-løsning som minner mye om den man finner i moderne smarttelefoner.

Nye assistentsystemer

Moderne førerassistentsystemer er naturligvis også på plass. Ved hjelp av samspillet mellom disse har man også tatt et nytt steg på veien mot selvkjørende biler. Systemene blir levert i tre forskjellige pakker: Tour, City og Parking.

Adaptiv cruise control (ACC) med køassistent kan ta over noe av styringen i saktegående trafikk. Audi active lane assist hjelper deg med å holde bilen i rett kjørefelt og avstandsvarslingen varsler når du kommer for nære bilen foran. En rekke andre systemer, som Cross traffic assist, parkeringsassistent, hill descent assist og skiltgjenkjenning, er også tilgjengelig. Audi pre-sense city er standardutstyr og vil varsle om fotgjengere og kjøretøy som utgjør en fare. Dersom det blir nødvendig vil systemet også bremse automatisk.

Motoralternativer

Nye Audi Q5 vil i det norske markedet tilbys med tre forskjellige motoralternativer ved lansering, to dieselvarianter og én bensin. 2,0 TDI-motorene leveres i utgaver som yter 163 og 190 hestekrefter. 2,0 TFSI-bensinmotoren yter 252 hestekrefter – samtidig som den har et gjennomsnittlig forbruk på kun 0,68 liter/mil. På et senere tidspunkt vil det også lanseres en 3,0 TDI-motor som yter hele 286 hestekrefter og 620 Nm. 

Modellene med 2,0 TDI og 2,0 TFSI-motor vil også være tilgjengelig i kombinasjon med quattro med ultra-teknologi. Ved å koble fra bakakselen når denne ikke er nødvendig vil man redusere drivstofforbruket. Systemet kan koble akselen inn igjen allerede før den trengs, og på denne måten vil verken kjøreegenskaper eller fremkommelighet bli svekket.

Salgsstart i det norske markedet er november og bilen vil være tilgjengelig hos forhandlerne i begynnelsen av 2017.

07.09.2016

Nye Audi A5 og S5 Sportback – design møter funksjonalitet

Syv år etter introduksjonen av den første generasjonen A5 Sportback er endelig en ny versjon tilgjengelig. Femdørskupeen byr på en unik blanding av elegant design, ny teknologi og god plass.

Audis designere har tatt i bruk dramatiske former og sterke linjer for å skape nye A5 Sportbacks atletiske uttrykk. Den lange akselavstanden kombinert med korte overheng og den lange fronten forsterker det dynamiske designet ytterligere. Skulderlinjen som har fulgt A5-modellene siden lanseringen bidrar til modellens eleganse, og i den nye modellen er denne enda tydeligere enn før.

På innsiden har A5 og S5 Sportback blitt vesentlig større i alle retninger. Kupeen er nå 17 millimeter lengre, bredden i forsetene er økt med 11 millimeter og benplassen i baksetet er 24 millimeter større. Med materialer av høy kvalitet, god passform og harmoniske fargevalg lever resten av interiøret opp til den forventningene man har i en Audi. Med 480 liter bagasjeplass er A5 Sportback også blant de beste i klassen på dette området.

Nye assistentsystemer
Takket være et helt nytt operativsystem, som blant annet inkluderer fritekstsøk, kan sjåføren styre alle funksjoner på en intuitiv måte. Som et alternativ til de tradisjonelle instrumentene, kan A5 Sportback også leveres med Audi virtual cockpit. Den høyoppløste skjermen i dashbordet måler 12,3 tommer, og gir føreren tilgang til relevant info i enhver situasjon.

Nye A5 Sportback har en rekke assistentsystemer som hjelper sjåføren med å utføre sine oppgaver. En intelligent kombinasjon av forskjellig teknologi sørger for å øke både sikkerheten, komforten og effektiviteten og bidrar samtidig til at Audi kan ta enda et steg mot selvkjørende biler.

Et sentralt element i dette er den adaptive cruise control-løsningen (ACC) med Stop&Go og køkjøringsassistent. Den fritar sjåføren fra kjøringen i saktegående trafikk opp til 65 km/t, og kan både bremse og akselerere bilen. Når forholdene tillater det vil systemet også kunne styre bilen. Effektivitetsassistenten evaluerer kontinuerlig GPS-informasjon fra området rundt bilen og bidrar til drivstoffbesparelse ved å gi sjåføren spesifikke kjøretips som er tilpasset trafikksituasjonen.

A5 Sportback har en unnamanøver assistent som aktiveres dersom bilen må kjøre rundt en hindring for å unngå en kollisjon. Basert på data fra kameraet i fronten samt fra de ulike assistentsystemene, regner den ut en anbefalt linje på et brøkdels sekund. I tillegg til disse leveres A5 Sportback også med systemer som turnassist, parkeringsassistent, varsling for kryssende trafikk, kamerabasert trafikkskilt gjenkjenning, Audi active lane assist og Audi side assist.

Sportslig og komfortabel
Den brede sporvidden og relativt lange akselavstanden er nøkkelelementer i det balanserte og sportslige understellsoppsettet. Forakselen har fått et oppdatert multilink-oppheng, og også bakakselen har nå fått samme det samme systemet. A5 Sportback er også tilgjengelig med adaptive dempere som integreres i Audi drive select-systemet. Disse sørger for en kjøreopplevelse som er både dynamisk og komfortabel. Den nye elektromekaniske servostyringen bidrar til bedre kommunikasjon med veien og forbedret presisjon, og bilen kan også leveres med dynamisk styring som justerer utvekslingen etter hastighet og styrevinkel.

Kundene kan velge mellom to TFSI bensinmotorer og tre forskjellige TDI dieselmotorer i nye A5 Sportback. Motorene yter mellom 190 og 286 hestekrefter, men har samtidig et utslipp som er inntil 22 prosent lavere enn forrige generasjon.

Nye S5 Sportback er utstyrt med en kraftig, turboladet V6-motor som yter hele 354 hestekrefter og 500 Nm. Denne gjør at bilen akselerer fra 0 til 100 km/t på imponerende 4,7 sekunder og har en elektronisk begrenset toppfart på 250 km/t. Til tross for ytelsene har nye S5 et forbruk på 0,73 l/mil ved blandet kjøring. 

De forskjellige motorene leveres med girkasser som er tilpasset motorens karakter. Den nye syvtrinns S tronic-girkassen er tilgjengelig i alle versjonene bortsett fra 3.0 TDI med 286 hestekrefter og S5. Disse leveres med en åttetrinns tiptronic-girkasse. Forhjulsdrift er standard, men de fleste modellene kan leveres med quattro firehjulsdrift.

Nye Audi A5 og S5 Sportback vil være tilgjengelig i begynnelsen av 2017, og de norske prisene vil bli tilgjengelig på et senere tidspunkt.

02.09.2016

Åpner for salg av Audi Q2

Bilen ble vist frem for første gang under bilutstillingen i Genève tidligere i år, og blir Audis fjerde SUV. Den kompakte SUV-en får en startpris på 294 000 kroner.

Nye Audi Q2 er 1,51 meter høy, 1,79 meter bred og 4,19 meter lang. Bagasjeromsvolumet måler 405 liter, og øker til 1050 liter når bakseteryggene legges ned.

Teknikken i nye Audi Q2 hentes fra storebrødrene. Det betyr at den kompakte SUV’en eksempelvis kan leveres med LED-hovedlys, head-up display, adaptiv cruise-control med køkjøringassistent og demperregulering. Nødbremsassistent er standard.

Det vil også være mulig å bestille to forskjellige ekstrautstyrspakker som er ekstra attraktive for det norske markedet. Navigasjonspakken inneholder navigasjon pluss med MMI touch, Audi virtual cockpit, Audi phone box og Audi connect i tre år. Den andre er Businesspakke som består av Audi smartphone interface, Audi music interface, navigasjonsforberedelse, cruise-control, lys- og regnsensor, multifunksjonssportsratt samt monokromt førerinfosystem. 

I første omgang leveres Audi Q2 med en TFSI-bensinmotor på 150 hestekrefter og en TDI-dieselmotor på 116 hestekrefter. Bilen vil imidlertid om kort tid være tilgjengelig med fem forskjellige motoralternativer og kan leveres med både S tronic automatgir og quattro firehjulsdrift. Innstegsmodellen blir 1.0 TFSI med forhjulsdrift og manuelt gir. Denne vil ha en startpris på 294.000 kroner, og blir tilgjengelig for bestilling litt senere i høst. Fra sommeren 2017 vil bilen også bli tilgjengelig med kombinasjonen bensinmotor og quattro firehjulsdrift.

- Vi tror nye Audi Q2 vil være en bil som appellerer til flere kundegrupper på det norske markedet. Med et bredt modellutvalg og ikke minst en svært gunstig startpris er vi overbevist om at dette blir en suksess. Interessen har vært stor allerede før lanseringen, sier Audi-direktør Harald Edvardsen-Eibak.

Det er forventet at de første kundebilene vil ankomme Norge i løpet av november.

PRISLISTE

Bensinmotorer

Drivverk

Pris

1.0 TFSI 116 hk

Manuelt gir/S tronic

294 000/ Tilgjengelig senere

1.4 TFSI 150 hk

Manuelt gir/S tronic

330 000/348 000

Dieselmotorer

 

 

1.6 TDI 116 hk

Manuelt gir/S tronic

315 000/Tilgjengelig senere

2.0 TDI 150 hk

S tronic/quattro S tronic

Tilgjengelig senere

2.0 TDI 150 hk

quattro S tronic

Tilgjengelig senere

21.06.2016

Atle Gulbrandsen deltar i Audi Sport TT Cup

Atle Gulbrandsen, kjent som Formel 1-kommentator for Viasat Motor og racerfører for Møller Bil Motorsport, skal kjøre en av gjestebilene i Audi Sport TT Cup på Norisring kommende helg.

Gulbrandsen blir dermed den tredje nordmannen som deltar som gjestefører i cupen etter Aksel Lund Svindal og Andreas Mikkelsen. Audi Sport TT Cup er Audis rekrutteringsklasse for motorsport, hvor 16 unge førere fra hele verden deltar med hver sin identiske Audi TT med 310 hestekrefter. Løpene går sammen med det tyske DTM-mesterskapet, og i hvert løp stiller også flere gjesteførere til start.

- Audi oppfordret sine importører til å finne den raskeste journalisten i sitt land. Ettersom Atle både kommenterer Formel 1 og kjører en Audi TT for Møller Bil Motorsport, var han den sterkeste kandidaten fra Norge. Journalister med racingerfaring fra hele verden møttes til en kvalifisering i Tyskland tidligere i år, og Atle var blant de få som ble plukket ut til å kjøre et løp, forteller direktør for Audi i Norge, Harald Edvardsen-Eibak.

Atle Gulbrandsen (36) fra Hamar har kombinert en karriere som journalist og racerfører siden midten av 90-tallet. Han er nå i gang med sin 20. sesong som Formel 1-kommentator på norsk TV, og 2016 markerer hans 12. sesong i det tyske langdistansemesterskapet VLN. Bilsportskarrieren begynte med gokart da han var 12 år gammel. Fra tidligere er han også Norgesmester i racing og har sterke resultater fra amerikansk racing.

- Jeg gleder meg veldig til å kjøre i Audi Sport TT Cup. Bilen minner litt om den jeg kjører for Møller Bil Motorsport i VLN, så helt nytt blir det ikke. Men jeg har stor respekt for konkurrentene som kjører denne cupen til vanlig, og banen er helt ny for meg, sier Atle Gulbrandsen.

Norisring er en gatebane i Nürnberg, og det er to løp som skal kjøres til helgen. Lørdagens løp går klokken 16.20, mens søndagens løp starter klokken 15.00. Begge løpene kan sees direkte på www.audimedia.tv

1 2 3 4 5 6 > »