Kontaktperson Audi

Pressemeldinger fra Audi

27.09.2017

Formel E: Audi lanserer ny elbil

Audi presenterte onsdag kveld konsernets aller første fullelektriske racing-bil. Audi e-tron FE04 understreker merkets forvandling fra tradisjonell bilprodusent til fremtidsrettet mobilitetsleverandør.

Formel E-bilen vil neppe bli aktuell for norske veier, men like fullt kan den bidra til å bane vei for en annen Audi e-tron som snart treffer vårt marked.

- SUV-en Audi e-tron lanseres for massemarkedet neste år og vil i likhet med våre øvrige modeller utvikles med kunnskap generert fra Audis satsing på motorsport. Dreiningen mot elektriske mesterskap er naturlig i takt med den tunge satsingen på den elektriske drivlinjen, sier Øyvind Rognlien Skovli, kommunikasjonssjef for Audi i Norge.

Audi avslørte nylig at merket skal ha flere enn 20 elektrifiserte modeller i porteføljen før 2025.

Det er Formel E-mesteren Lucas di Grassi som, sammen med Daniel Abt, skal kjøre for Audis fabrikkteam kommende sesong. Teamet skal ledes av Allan McNish. Etter nærmere 40 års fruktbar satsing på motorsport blir Audi nå den første tyske bilprodusenten som deltar i Formel E for testing og videreutvikling av ny teknologi for masseproduksjon. quattro, TFSI og TDI er bare noen eksempler på Audi-nyvinninger som er utviklet i forbindelse med motorsport.

Ingeniørene bak Audi e-tron FE04 har rettet sitt fokus mot å designe en så effektiv motor som mulig. For kraftoverføringen til hjulene tar Team Audi Sport ABT Schaeffler i bruk en høyeffektiv girkasse med bare ett gir i 2017/2018-sesongen. På utsiden vil bilen tydelig skille seg ut med et progressivt design og basisfargene hvit, grønn metallic og sort. For første gang i karrieren skal di Grassi ta fatt på en sesong i bil nummer «1», som regjerende mester. Med på laget får han talentet Daniel Abt (24). Abt og di Grassi har allerede vist seg som en slagkraftig duo i Formel E-sirkuset. I løpet av de 33 gjennomførte løpene har de oppnådd seks seirer og 24 pallplasseringer totalt.

Det er store forventninger til teamet før sesongstart. Under ledelse av Le Mans-vinner McNish forbereder man seg på sesongstart i Hong Kong 2. desember i år. Da får også Audi e-tron FE04 sin racing-debut. Men bilen vil kunne ses på banen før den tid. Fredag og lørdag presenterer Audi FE04 på E-Mobility Play Days på Red Bull Ring i Østerrike. Deretter, fra mandag til torsdag, starter de offisielle preseason-testene i Valencia i Spania.

12.09.2017

Audi RS 4 Avant er tilbake

Audi RS 4 Avant er tilbake, og vises frem i ny drakt på den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt.

Audi RS 4 er et ikon, og 2018-modellen av Audi RS 4 Avant leveres med en 2,9 liters TFSI-motor med 450 hestekrefter og et dreiemoment på 600 Newtonmeter. V6-motoren har biturbo, og bilen leveres selvfølgelig med quattro-firehjulstrekk som standard.

- Som med andre RS-modeller kombinerer nye Audi RS 4 Avant heftige sportsbilegenskaper med det å være en høyst funksjonell hverdagsbil. Den nye modellen blir fort noen hundretusener rimeligere enn forgjengeren, takket være blant annet foredling av teknologi, sier direktør for Audi i Norge, Harald Edvardsen-Eibak.

De første bilene forventes til Norge rundt årsskiftet.

Takspoiler
En spoiler på taket skaper en distinkt bakende, og designerne har hentet inspirasjon fra racerbilen Audi 90 quattro IMSA GTO når de har designet den fjerde generasjonen av Audi RS 4 Avant. Massive luftinntak definerer fronten, og tilgjengelig er også Matrix LED-frontlys. Sammenliknet med Audi A4 Avant er hjulbuene 30 millimeter større, mens en diffusor og ovale eksosrør gjør at bilen ser like tøff ut bakfra som forfra.

Denne bilen kan man også få i fargen Nogaro-blå, samme farge som mange husker fra første generasjon RS 4 Avant fra 1999. Ellers er det smidde aluminiumshjul på 19 tommer som er standard, men også 20-tommere kan fås som ekstrautstyr.

0 til 100 på 4,1 sekunder
0 til 100 km/t går unna på 4,1 sekunder og topphastigheten er på 250 km/t. Men velger du den valgfrie RS Dynamic-pakken, så økes topphastigheten til 280 km/t. Maks dreiemoment på 600 Newtonmeter, noe som er 170 Nm mer enn i den forrige modellen, er tilgjengelig fra 1900 til 5000 o/min. Og dette er også nøkkelen til den raske akselerasjonen.

Bilen har en åtte-trinns tiptronic girkasse, og en vekt på 1790 kg. Dette er 80 kg mindre enn før, og det er med på å gjøre at bilen er 17% mer effektiv når det kommer til drivstofforbruk og CO2-utslipp.

RS-sportsfjæring er standard, og gjør blant annet at bilen er sju millimeter lavere enn en vanlig A4 Avant med sportsfjæring. Bilen har Dynamic Ride Control, keramiske bremser og RS-spesifikk dynamisk styring. Med Audi Drive Select kan sjåføren selv velge mellom forskjellige kjøremoduser.

Det svarte interiøret understreker den sportslige karakteren til Audi RS 4 Avant. Bilen har egne RS-sportsseter, et sportslig multifunksjonsratt og opplyste dørkarmer med RS-emblem. I tillegg kan vi nevne Audi Virtual Cockpit og et head-up-display som blant annet viser g-krefter, dekktrykk og dreiemoment. I tillegg har man flere muligheter til individuelle tilpasninger av interiøret.

11.09.2017

Teknologisk revolusjon med Audi

Nye Audi A8 er med og flytter grensene for autonom kjøring blant dagens bilmodeller. I Frankfurt viser Audi dessuten frem to høyteknologiske konseptbiler som peker videre inn i en selvkjørende fremtid.

Audi Elaine er en el-SUV som i løpet av noen få år vil gjøre en høy grad av autonom kjøring mulig, sågar uten fører om bord. Bilens ytre vil mange dra kjensel på, da denne tilsvarer Audi e-tron Sportback Concept som tidligere i år ble vist frem i Shanghai. Også drivlinjen og den innovative lysteknologien er den samme for Audi Elaine. Men med konseptbilen som vises i Frankfurt er det enda mer. Audi Elaine har mange funksjoner som legger til rette for autonome fører- og assistansesystemer. På skalaen for autonom kjøring, skal Audi Elaine oppnå nivå fire. Det vil si at bilen i praksis vil være selvkjørende.

Den nye generasjonen prosessor har mer datakraft og raffinerte sensorer med enda større rekkevidde og presisjon. Audi Elaine kan derfor avlaste føreren over lange avstander. Audi Highway pilot er en forlengelse av A8s Traffic jam pilot, og tillater at bilen selv står for kjøringen i hastigheter fra 60 til 130 km/t, som i de fleste land er den maksimalt tillatte hastigheten.

Når Highway pilot er aktiv, bytter Audi Elaine fil automatisk. Den kan for eksempel passere kjøretøy og deretter gå tilbake til den opprinnelige filen. Bilen kan initiere, utføre og fullføre slike handlinger autonomt, uten involvering av personen bak rattet. Hvis sjåføren ønsker å gripe inn, kan de når som helst overstyre det autonome systemet.

Med Audi Aicon presenterer Audi et konsept for fremtiden, designet uten ratt og pedaler. Konseptbilen med fire dører tar dristige sprang for å vise utvendig og innvending design for de neste tiårene. Teknologikonseptet kombinerer innovasjoner knyttet til drivlinje, fjæringssystem, digitalisering og bærekraft på en visjonær måte. Også Aicon er fullelektrisk, med en mulig rekkevidde helt opp til 800 kilometer på én lading.

I tillegg er Aicon et spektakulært skue, plassert i D-segmentet over 5,4 meter lang. De kraftige hjulbuene peker tilbake på quattro og Audis rikholdige historie, samtidig som bilen i høyeste grad har blikket festet på fremtiden.

Audi ElAIne og Audi AIcon – De to konseptbilene avslører allerede i navnet at det er

snakk om fremtidsrettet høyteknologi. AI er bokstavkoden som utgjør overskriften for Audis store utvalg innovative systemer designet for å frigjøre sjåførens tid under kjøring. Herunder brukes kunstig intelligens og maskinlæring.

Om noen år vil omfanget av Audi AI bli utvidet i alle produksjonsmodeller. Samtidig er Audi i full gang med å utvikle et digitalt økosystem rundt bilene, som gjør at bilene alltid vil være påkoblet en verden av tilgjengelige muligheter.

Personal intelligent-assistent, PIA, er et konsept som tilpasser seg sjåføren og sørger for å ta over en så stor del av førerens oppgaver som mulig. Ved hjelp av kunstig intelligens, data innhentet både fra egen og andre biler, i tillegg til internett, gjør systemet livet på veien vesentlig enklere.

Frihet på veien er et mål for Audi. Audi AI trekker veksler på mange års erfaring med testing av selvkjørende teknologi. Når innovasjon og intelligent teknologi samles under Audi AI-paraplyen er målet teknologien skal bidra til en økt opplevelse av frihet for sjåfører med de fire ringene foran på kjøretøyet.

11.07.2017

Nye Audi A8: Premiere for fremtidens premiumbil

Den nye Audi A8 får sin verdenspremiere i Barcelona. I sin fjerde generasjon understreker flaggskipmodellen Audis Vorsprung durch Technik, samtidig som den peker ut kursen videre for Audis designspråk.

- A8 er en spydspiss for hele merkevaren vår. Teknologien og designet setter standarden for hele bransjen, samtidig som denne modellen gir en imponerende forsmak på retningen for våre øvrige modeller, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge.

A8 blir ledende blant serieproduserte modeller når det kommer til automatisert kjøring. Fra 2018 vil Audi gradvis sette i produksjon pilotfunksjoner som for eksempel Audi AI remote parking pilot og Audi AI remote garage pilot og traffic jam pilot.

Den nye A8 er utviklet for et høyt nivå automatisert kjøring. Audi AI traffic jam pilot tar ansvar for kjøring i langsom trafikk opptil 60 km/t på motorveier og motorveier hvor det er fysiske skiller mellom kjøreretningene. Systemet aktiveres med AI-knappen på midtkonsollen.

Systemet styrer start, akselerasjon, styring og bremser, noe som kan gjøre det mulig for fører å ikke lenger overvåke kjøringen til enhver tid. Man kan ta hånden av rattet permanent og, avhengig av nasjonale lover, fokusere på annen aktivitet. Så snart systemet når sine grenser, ber det sjåføren om å gjenoppta kontroll over kjøringen.

Audi A8 traffic jam pilot er revolusjonerende. Ved hjelp av sensordataene beregnes et bilde av omgivelsene under kontrollert kjøring. I tillegg til radarsensorene, et frontkamera og ultralydssensorene, er Audi den første bilprodusenten som også å bruke en laserskanner. Denne teknologien avhenger av hvert enkelt markeds individuelle lover, testprosedyrer og godkjennelser. Derfor vil den trinnvis introduseres i produksjonsmodellene etter hvert.

Audi AI remote parking pilot og Audi AI remote garage pilot styrer autonomt A8 inn og ut av parkeringsplassen eller garasjen, under overvåkning av sjåføren, som ikke behøver å sitte i bilen. Man starter ganske enkelt det aktuelle systemet fra smarttelefonen og myAudi-appen.

Audi A8 markerer starten på en ny design-æra for hele merket. Fronten med den brede singleframe-grillen markerer sporty eleganse, og bilens design er raffinert og progressivt. Den luksuriøse sedanmodellen har en kraftig tilstedeværelse - enten en lengde på 5.17 meter som standardversjon eller A8 L, som har en 13 centimeter lengre avstand mellom front- og bakakselen. Sammenlignet med forgjengeren har den fått vesentlig større innvendig lengde i begge versjoner.

HD Matrix LED-lyktene i fronten, LED-lysstripen OLED-teknologien i baklyktene bidrar til bilens tydelige identitet.

Innvending er det i plassert en 10,1 tommers berøringsskjerm som erstatter tidligere løsninger og knapper. Føreren kontrollerer infotainment-systemet på den store skjermen. Berøringsskjermen på midtkonsollen gir tilgang til klimaanlegg og komfortfunksjoner. Kombinasjonen av akustisk og taktil tilbakemelding gjør det nye MMI-berøringsløsningen intuitiv og rask å bruke. Føreren kan dessuten aktivere en rekke funksjoner i bilen ved hjelp av en ny og avansert form for talestyring.

Navigasjonssystemet er også oppgradert: Det er selvlærende, basert på tidligere kjøreruter. Dette gir føreren intelligente søkeforslag. Kartet inneholder også svært detaljerte 3D-modeller av store europeiske byer.

Med sitt nyutviklede aktive understell gir nye Audi A8 en komfort utenom det vanlige. Takket være et frontkamera oppdager bilen tidlig hull og humper i veien, og justerer understellet for å motvirke støt. Nesten alle vibrasjoner vil bli eliminert takket være denne teknologien, som er meget godt tilpasset norske veier. Systemet gjør at Audi A8 får karakteristikkene både til en komfortabel landeveisbil og en strammere sportsbil med dynamiske kjøreegenskaper.

Den nye A8 produseres i Neckarsulm og blir tilgjengelig til høsten med to kraftige og nyutviklede V6 turbomotorer: en 3,0 TDI og en 3,0 TFSI. Dieselmotoren yter 286 hk, og bensinmotoren 340 hk. Flere alternativer kommer i løpet av kort tid. Alle motoralternativene utstyres med et mildhybrid-system, som reduserer drivstofforbruk. Audi A8 L vil i tillegg bli tilgjengelig som ladbar hybrid på et senere tidspunkt.

19.06.2017

2000 i køen for Audi e-tron

Norge var først i verden med en løsning for forhåndsreservasjon av Audi e-tron. Mindre enn to måneder etter lansering runder man 2000 kunder på lista, og nå gleder Audi Norge seg til å dele mer informasjon om bilen.

- Vi kommer til å få så god tilgang på biler til det norske markedet at vi kan ivareta langt flere enn de som til nå har reservert plass. Vi forventer enda større pågang straks vi kan dele mer informasjon om pris og øvrige egenskaper for en bil som er som skapt for norske forhold, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge.

Med en batterikapasitet på 95 kWh har konseptbilen en rekkevidde på mer enn 500 kilometer. Inntil videre har man ikke gått ut med bekreftet informasjon om den produksjonsklare utgaven av bilen.

- Denne kan bli en perfekt bil nummer én for mange norske husholdninger. quattro firehjulstrekk, godt med innvendig plass, høy bakkeklaring og ikke minst lang rekkevidde kan vi allerede nå bekrefte, og vi gleder oss til vi kan lette enda mer på sløret om både pris og andre egenskaper ved bilen, sier Edvardsen-Eibak.

Audi Norge ble et pilotmarked for hele verden, da man i samarbeid med Audi AG lanserte en forhåndsreservasjonsløsning for bilen i april i år. For kroner 20.000 får man en plass i køen før det åpnes for bestilling av bilen neste år. Responsen så langt viser at interessen for bilen er stor i det norske markedet. Inntil videre er ikke detaljene rundt den produksjonsklare utgaven kjent, og Audi Norge får mange spørsmål fra kunder om dette.

- Kunder som har reservert en plass i køen er sikret å være blant de aller første som får tilgang til slik informasjon, straks ting er klart. Basert på det vi nå vet tror vi interessen for bilen vil øke straks vi kan dele mer informasjon med omverden, sier Edvardsen-Eibak.

Inntil videre er det konseptbilen man viser til. Fremdriften til Audi e-tron quattro concept blir sørget for av tre elektriske motorer. En på forakselen, mens de to andre driver bakakselen. Kraftfordelingen mellom de tre elektriske motorene er grunnlaget for e-tron quattro firehjulsdrift.

Motorene i konseptbilen har til sammen stor effekt. De leverer totalt 320 kW (435 hk), men det finnes også en egen boostfunksjon som øker effekten over kortere perioder, til hele 370 kW (503 hk) og dreiemomentet til over 800 Nm. 0–100 km/t gjøres unna på 4,6 sekunder, mens toppfarten er regulert til 210 km/t. Konseptbilen er 4,88 meter lang, 1,93 meter bred og 1,54 meter høy, noe som betyr en rommelig kupé og et bagasjerom på 615 liter.

Samtidig fortsetter Audi elektrifiseringen av porteføljen med stor fart. I Shanghai ble det i april avduket enda en elektrisk nyhet; Audi e-tron Sportback concept, som kommer i produksjonsklar utgave i 2019.

19.04.2017

Flere elektriske nyheter for Audi: Åpner forhåndsreservasjon av elektrisk SUV

Samtidig med avdukingen av den elektriske Audi e-tron Sportback concept, offentliggjør Audi Norge planene for en forhåndsreservasjonsløsning for den elektriske SUV’en Audi e-tron quattro. Bilen er produksjonsklar neste år, og det norske markedet blir først ut med en slik reservasjonsløsning.

Den norske reservasjonsløsningen åpner for alle norske kunder mandag 24. april klokken 12.00.

- Interessen for Audi e-tron quattro har vært enorm siden den første konseptutgaven ble vist i 2015. Norge er et foregangsmarked for elektrifisering og vi er stolte av å være først ute i Audi-konsernet med en løsning som dette. Samtidig har vi store forventninger til bilen som nå nærmer seg norske veier, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge.

Med et utpreget Audi-design, med en skarp utgave av single frame-grillen som et tydelig våpenskjold, og med en størrelse mellom Audi Q5 og Audi Q7, gir Audi e-tron quattro concept spennende hint om hva vi kan forvente oss av fremtidens elektriske SUV fra Audi. Med en batterikapasitet på 95 kWh har konseptbilen en rekkevidde på mer enn 500 kilometer.

- Vår første elektriske modell passer utmerket for det norske markedet, med både quattro firehjulstrekk, godt med innvendig plass, høy bakkeklaring og ikke minst lang rekkevidde. Denne kan bli en perfekt bil nummer én for mange norske husholdninger, sier Edvardsen-Eibak.

I Norge er man nå klar for å lansere en løsning for forhåndsreservasjon av Audi e-tron quattro. Her kan interesserte forhåndsreservere bilen for 20.000 kroner, som siden trekkes fra når bilen bestilles og betales. Beløpet vil bli refundert dersom kunden velger å kansellere sin reservasjon av plass i køen for bestilling. Dette kan gjøres helt frem til endelig kjøpekontrakt er inngått. Med dette blir Norge det første markedet i verden som åpner en slik løsning for Audis elektriske SUV.

Samtidig fortsetter Audi elektrifiseringen av porteføljen med stor fart. I Shanghai ble det nylig avduket enda en elektrisk nyhet; Audi e-tron Sportback concept som kommer i 2019.

I fjor ble det kjent at Audi, sammen med flere andre bilprodusenter, har planer om å bygge kraftige hurtigladestasjoner langs europeiske motorveier. I tillegg har Audis toppsjef Rupert Stadler offentliggjort Audis planer om å lansere én ny fullelektrisk modell i året fra 2018 frem til 2020. Først i rekken blir Audi e-tron quattro, som kommer i 2018 og snart kan forhåndsreserveres i det norske markedet.

Mer elektrisk fra Audi: Verdenspremiere på Audi e‑tron Sportback concept

Elegant design, fremtidens teknologi og masse kraft vises frem i en fullelektrisk pakke, når Audi presenterer sin nye e-tron Sportback concept i Shanghai. Klassiske Audi-elementer i designet ledsages av en elektrisk drivlinje og teknologi som viser vei inn i fremtiden. Den produksjonsklare utgaven kommer i 2019.

Audi e-tron Sportback er en viktig milepæl i Audis elektrifiseringsprosjekt.

- Audi e-tron kommer neste år, og blir med det vår første masseproduserte elbil. Den får en rekkevidde på over 500 kilometer og egenskaper som skal bidra til at den sporty SUV’en blir svært attraktiv i årene fremover. Hakk i hæl følger den produksjonsklare utgaven av Audi e-tron Sportback i 2019, med et coupé-design som vekker følelser, sier administrerende direktør for Audi AG, Rupert Stadler.

- Nå kommer det elektriske nyheter på løpende bånd fra Audi. Vi opplever massiv interesse for Audis elektrifiseringsprosjekt i Norge, og det er en sann fornøyelse å presentere håndfaste bevis på at vi skal overoppfylle forventningene. Med Audi e-tron på plass neste år, og Sportback-versjonen året etter, blir det ekstra moro å representere de fire ringene fremover, sier direktør for Audi i Norge, Harald Edvardsen-Eibak.

Det lyse interiøret i Audi e‑tron Sportback concept tilbyr en blanding av funksjonalitet og oversiktelighet. Horisontale flater preger interiøret som sikrer optimale forhold for alle de fire individuelle setene i bilen. Konseptbilens lysteknologi er innovasjon som legges merke til.  Digitalt styrte Matrix LED-lys både foran og bak sørger for optimale lysforhold for føreren og omgivelsene. En digital Matrix-projektor merker bokstavelig talt veien fremover, i et lyssystem som kan beskrives som en dynamisk kommunikasjonskanal med omgivelsene under kjøring.

Drivlinjen som sitter i e-tron Sportback vil bli den samme i de kommende elektriske bilene fra Audi: Én elektrisk motor på fremre drivaksel og to elektriske motorer på den bakre akselen gir kraft til alle fire hjul og sørger for en typisk Audi quattro-opplevelse. Motorene i konseptbilen har til sammen stor effekt og leverer totalt 320 kW (435 hk). Det finnes også en egen boostfunksjon som øker effekten over kortere perioder, til hele 370 kW (503 hk). 0–100 km/t gjøres unna på 4,5 sekunder.

Med en batterikapasitet på 95 kWh har konseptbilen en rekkevidde på mer enn 500 kilometer (målt i NEDC-syklusen). Det vannavkjølte litium-ion-batteriet er plassert mellom akslene, noe som gir et lavt tyngdepunkt med en balansert fordeling. Det legger til rette for dynamiske kjøreopplevelser med den sporty SUV’en.

Fronten på Audi e-tron Sportback concept har den kjente singelframe-grillen. Hele designet viser med tydelighet tilhørigheten til Audi-familien, samtidig som alt er optimalt tilpasset den dynamiske elbilens behov for redusert luftmotstand. Små kameraer har erstattet utvendige speil. I tillegg til at dette reduserer luftmotstanden, eliminerer det i stor grad blindsone-problematikken. Kamerabildene kan føreren se på egne displayer i dørene. Dette er en teknologi Audi viser som en håndfast forsmak før den produksjonsklare utgaven kommer.

Konseptbilen er 4.90 meter lang, 1.98 meter bred og 1.53 meter høy. Akselavstanden er 2.93 meter. Dette plasserer e-tron Sportback i C-segmentet, nært Audi A7.

Før Audi e-tron Sportback, kommer Audi e-tron neste år. Den blir den første masseproduserte elbilen fra Audi. El-SUV’en får en rekkevidde på opptil 500 kilometer, i tillegg til plassen og komforten man er blitt vant med fra Audis øvrige SUV’er.

07.03.2017

Audi Q8 sport concept: Audis visjoner for fremtidens SUV

Audis nye konseptbil Audi Q8 sport concept vises frem for første gang på den internasjonale bilutstillingen i Genève. Den viser samtidig Audis visjoner for morgendagens SUV.

Karakteristiske aerodynamiske detaljer både foran og bak er en fremtredende del av Audi Q8 sport concept. I tillegg har den en banebrytende og svært effektiv drivlinje med en 3.0-liters TFSI sekssylindret hybridmotor. Med 476 hk og 700 Nm gjør den unna 0 til 100 km/t på bare 4,7 sekunder og har en topphastighet på 275 km/t.

Audi Q8 concept ble vist frem under bilmessen i Detroit i januar, mens debutanten i Genève er en mer sportslig versjon av denne. Den over fem meter lange, og to meter brede, bilen vekker oppmerksomhet og tilbyr massevis av plass for både passasjerer og bagasje. Innvendig finner man store berøringsskjermer, Audi virtual cockpit og head-up display med såkalt "utvidet virkelighetsteknologi". Dette systemet supplerer utvendig visning av trafikkforholdene foran bilen med virtuell informasjon for sjåføren.

Takket være regenerering på 20 kW blir drivstofforbruket lavt på Q8 sport concept. Sammenliknet med en modell utstyrt med en vanlig sekssylindret TFSI-motor bruker denne rundt én liter mindre drivstoff per 100 km, noe som tilsvarer en reduksjon i CO2-utslipp på 25 g/km.

- Drivlinjen på Audi Q8 sport concept er et stort skritt i retning av å optimalisere effektivitet og bærekraft i masseproduksjon, gjennom måten den kombinerer en mild hybridteknologi med TFSI-motoren, sier Rupert Stadler, styreleder i Audi AG.

Effektiv kraftpakke
For første gang kombinerer Audi en 450 hk 3,0 TFSI sekssylindret motor med en elektrisk drevet kompressor og et hybridsystem for regenerering. Generatoren er plassert mellom veivakselen og girkassen. Den kan også arbeide i motsatt retning – og dermed fungere som en elmotor. Når forbrenningsmotoren og elmotoren brukes samtidig vil den elektriske motoren ha ytterliggere 20 kW i effekt og ekstra dreiemoment på 170 Nm - noe som gir et totalt dreiemoment på 700 Nm. Resultatet er en rask akselerasjon uavhengig av hastighet eller turtall.

I tillegg til to turboer har bilen en elektrisk kompressor som gjør at bilen kan akselerere raskt og på samme måte som kun har vært mulig med diesel- og el-motorer tidligere. Den elektriske kompressoren trenger ikke eksostrykk for å bygge opp kreftene, og eliminerer dermed turboforsinkelse - på samme måte som på Audi SQ7.

Flere av Audi Q8s designelementer er inspirert av Audi Ur-quattro fra 80-tallet. Den flate og brede C-stolpen og de markerte skulderlinjene over hjulene er to eksempler.

07.03.2017

Her er nye Audi RS 5 Coupé

Nye Audi RS 5 Coupé er den første Audi Sport-modellen med det nye RS-formspråket. Bilens helt nye 2,9 TFSI biturbo-motor yter 450 hestekrefter og 600 Newtonmeter.

- Nye Audi RS 5 Coupé er RS-modellenes "gran turismo" fra Audi Sport. Bilen kombinerer høye ytelser med et elegant utseende og komfort tilpasset hverdagskjøring. Bilens V6 biturbo-motor er helt nyutviklet, yter vesentlig mer og er mer effektiv enn tidligere modeller, forteller Stephan Winkelmann, sjef for Audi Sport GmbH.

Designerne har hentet inspirasjon fra den legendariske racerbilen Audi 90 quattro IMSA GTO. Massive luftinntak, en bred singleframe-grill og LED-hovedlys kjennetegner nye RS 5 Coupé. Hjulbuene er også blitt 15 millimeter bredere, og gir bilen et sportslig og tøft utseende.

De første bilen ankommer Norge allerede til sommeren.

- Over 13 000 modeller av Audi RS 5 Coupé har blitt solgt på verdensbasis siden 2010. Vi har stor tro på den nye modellen, og merker allerede interessen for denne bilen i vårt marked. Salget av Audi Sport-modeller har vært økende i Norge den siste tiden, og med nye RS 5 Coupé på plass tror vi det vil ta seg opp enda et hakk, sier sjef for Audi Norge, Harald Edvardsen-Eibak.

Bak kjennetegnes bilen av en diffusor, ovale eksosrør og en spoiler. RS 5 Coupé har 19 tommers-hjul som standard, mens 20-tommere er tilgjengelig som ekstrautstyr. Med en lengde på drøye 4,7 meter er bilen lenger enn den forrige utgaven.

450 hestekrefter
V6 TFSI-motoren på 2,9 liter har Audi utviklet fra bunnen av og gir i tillegg til høy ytelse en fantastisk RS-lyd. Motoren yter 450 hk og har et maksimalt dreiemoment på 600 Nm (fra 1900 til 6000 o/min), noe som er 170 Nm mer enn forrige modell. Toppmodellen i A5-familien spurter fra 0 til 100 km/t på 3,9 sekunder og har en topphastighet på 280 km/t.

De to turboene er plassert midt mellom sylinderrekkene. Luften strømmer til den respektive turboen og inn i forbrenningskammeret gjennom et dobbelt grenrør for spontan reaksjon. Drivstofforbruket er 0,87 l/mil og har et CO2-utslipp på 197 g/km. Egenvekten er på 1655 kg, noe som er 60 kg mindre enn tidligere. Et tak av karbon med synlig fiberstruktur er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Oppdatert hjuloppheng
Bilen har en åtte-trinns tiptronic-girkasse, optimalisert for quattro-systemet med 40/60-fordeling foran og bak, noe som gir dynamiske kjøreegenskaper med optimal trekkraft og størst mulig sikkerhet. Audi Sport tilbyr også en valgfri bakre sportsdifferensial.

Et oppdatert hjuloppheng (fem-link) er på plass foran og bak. Dette styrker de sportslige egenskapene og forbedrer også komforten. Audi Sport tilbyr også RS-sportsunderstell med Dynamic Ride Control (DRC), keramiske bremser og dynamisk styring. Førerne kan så velge mellom forskjellige modi for hvor sportslig eller komfortabel bilen skal være.

RS-detaljer innvendig
Innvendig har bilen et eksklusivt og sportslig interiør med detaljer som RS-sportsseter, RS-multifunksjonsratt og RS-logoer på seter, ratt, lister og girspak. Bilen har virtuell cockpit som gir informasjon om blant annet dekktrykk, dreiemoment og g-krefter. Et girskiftelys er også på plass for å minne sjåføren om når man bør skifte gir.

22.02.2017

Audi lanserer sandkassen 2.0

Audi i Norge redefinerer sandkassen ved hjelp av nyutviklet VR-teknologi. Den har gjort det mulig å få en helt unik kjøreopplevelse i en ny Audi Q5, på en bane du selv har laget i sand.

Se for deg gleden ved å få lov til å gjeninnta sandkassen for å bygge din egen bilbane i sand, som kan testes med lekebilmodeller du alltid har drømt om å kjøre i full størrelse. Det er nettopp denne drømmen Audi nå oppfyller. Ved hjelp av spesialutviklet teknologi skannes banen du bygde, og ved hjelp av virtual reality kan du sette deg direkte bak rattet på en ny Audi Q5 og kjøre den samme banen. Det har aldri blitt gjort før, og nå tar Audi Norge den nye sandkassen ut på turné.

- Vi har jobbet lenge med verdensledende kompetanse for å oppfylle drømmen om en slik sandkasse. Nå skal vi ut og vise den frem, samtidig som vi også åpner dette universet for store og små bilentusiaster på audi.no/sandbox, sier Tommy Bækkevold Jensen, markedssjef for Audi Norge.

Bakgrunnen for sandkasse-prosjektet var et ønske om å kunne vise frem egenskaper ved Audis bilmodeller på en mer leken og innovativ måte enn det tradisjonell markedsføring åpner for. Ideen er i utgangspunktet enkel: Skape en umiddelbar link mellom den fysiske verden i sandkassen og den verden som åpnes i VR-brillene. Dette krevde utvikling av ny teknologi, som igjen har gjort at veien fra idé til ferdigstillelse har vært utfordrende.

- Vi forstod tidlig at dette krever at vi flytter noen grenser for VR-teknologien, og vi er stolte av at vi lykkes med det. Underveis har vi fått både støtte og mye interesse fra Audi-konsernet i Tyskland. Vi ser det internasjonale potensialet i sandkassen vår, men aller først vil vi vise den frem her i Norge hvor ideen ble klekket ut, sier Tommy Bækkevold Jensen.

Sandkassen og VR-riggen skal nå transporteres til flere steder i landet, primært i sammenheng med FIS-arrangementer på norsk jord. Det innebærer at de som ønsker å teste VR-opplevelsen kan få muligheten allerede når hele verdens alpinelite inntar Kvitfjell helga 24. – 26- februar. Hele turnéplanen ligger på www.audi.no/sandbox.

VR-opplevelsen er utviklet med kreative krefter fra det norske selskapet POL og teknologikompetansen til internasjonale MediaMonks. Sandkassen er utstyrt med et kamera som ved hjelp av infrarødt lys skanner banene som bygges. Denne informasjonen prosesseres deretter om til en 3D-modell som umiddelbart overføres til den virtuelle verdenen. Det er denne som møter sjåførene som setter seg i bilsetet og tar på VR-brillene. Lydene er autentiske og hentet fra Audi Q5. Svingene, hoppene og vanndammene er de samme som er blitt utformet i sandkassen ved siden av.

Sandkassen 2.0 er et høyteknologisk leketøy for små og store, som skal stimulere til kjøreglede for alle som tester den. Innovasjonskraften som ligger i Audis DNA skal ikke bare vise seg i produktene, men også i måten man presenterer produktene på.

Her kan du se hvordan teknologien ble utviklet: https://www.youtube.com/watch?v=8Ik4Pn2fF7c

Se mer av sandkassen her: