Kontaktperson Skoda

Pressemeldinger Skoda

04.01.2017

Ny salgsrekord for ŠKODA i Norge

I løpet av 2016 ble det kjøpt 7 774 ŠKODA i Norge, noe som gjør at det tsjekkiske bilmerket ender på en åttendeplass på registreringsstatistikken. Aldri før har det blitt registrert flere ŠKODA i Norge.

- 2016 var et bra år for ŠKODA, og vi er takknemmelige for kundenes tillitt. ŠKODA er et merke som står sterkt i Norge, og vi har tro på at 2017 kan bli enda bedre, sier nyansatt direktør for ŠKODA i Norge, Thomas Meiner.

Med sine 7 774 registrerte biler står ŠKODA for fem prosent av det totale bilmarkedet i Norge, som i fjor endte på 154 603 biler. Det er en økning på rundt fire tusen biler fra i fjor, og ŠKODA alene hadde en økning på 3,8 prosent sammenliknet med fjoråret.

Den mest kjøpte ŠKODA-modellen i 2016 var Octavia med 3 795 registrerte biler. Det gjør Octavia til den niende mest kjøpte bilmodellen i Norge i fjor. Også nye ŠKODA Superb har hatt en fin utvikling  med 2 012 registreringer og er dermed Norges 18. mest kjøpte bilmodell.

- Mer enn 4 000 ŠKODA som ble levert i fjor hadde 4x4, firehjulstrekk. Andelen kunder som velger 4x4 forsetter å stige, og vi forventer at andelen vil stige ytterligere i 2017 med ny Kodiaq på plass, sier Meiner.

- Vi har også stor tro på at 2017 kan bli et bra år for ŠKODA. Oppgraderte Octavia kommer i mars, og det gjør også helt nye Kodiaq. Til høsten kommer også nye Yeti. Målet er å selge 8600 biler og nå en markedsandel på 5,7 prosent, avslutter Meiner.

21.12.2016

ŠKODA Octavia Scout blir enda bedre

Den store oppdateringen av ŠKODA Octavia-familien fortsetter, og neste modell ut er Octavia Scout. Med høyere bakkeklaring, firehjulsdrift og en rekke ”Simply Clever”-løsninger er den som skapt for Norge. Scout kan nå også leveres med den unike kombinasjonen 2,0 TDI 150 hk 4x4 DSG.

Den robuste tusenkunstneren har beholdt alle egenskapene som gjorde den til en suksess på det norske markedet – et tøft ytre, ekstra bakkeklaring, effektiv firehjulsdrift og gode kjøreegenskaper på alle underlag. Samtidig har den fått samme store oppgradering som resten av ŠKODA Octavia-familien. Det betyr blant annet et mer karakteristisk panser, en ny front med bredere grill og ekstra lys og adaptive LED-lys. De sølvfargede panelene foran og bak bidrar til det tøffe uttrykket og beskytter samtidig mot skader. Plastdeksler under hele bilen beskytter ytterligere mot problemer ved kjøring i tøft terreng.

- Octavia Scout er en bil som passer det norske markedet godt. De tidligere generasjonene har vært veldig populære blant kundene, og vi er overbevist om at det ikke vil endre seg nå som bilen blir enda bedre, sier kommunikasjonssjef for ŠKODA i Norge, Jan Erik Haugen.

Firehjulsdriftsystemet med en elektronisk styrt hydraulisk flerplateclutch sørger for maksimalt veigrep i alle situasjoner. Nye ŠKODA Octavia Scout er også utstyrt med elektronisk differensialsperre på både for- og bakakselen. Dette bidrar ytterligere til sikkerheten og komforten uavhengig av føre. For tryggere kjøring i tøft terreng kan ŠKODA Octavia Scout også leveres med en Off-Road-funksjon. Denne vil sørge for at farten holdes konstant uten at sjåføren trenger å bremse.

Simply Clever-tankegangen gjennomsyrer Octavia Scout, og blant funksjonene man finner i bilen er et oppvarmet ratt og seter med en Thermo-Flux-funksjon som fra tid til annen øker gjennomstrømningen av luft i setene og på den måten gir økt komfort.

Bagasjerommet rommer mellom 610 og 1740 liter last, og takket være bredden på mer enn én meter er det også fleksibelt med tanke på lastens form. Skulle man ha behov for større plass, har Octavia Scout mulighet for å trekke en tilhenger på inntil to tonn avhengig av motor.

Bilen leveres med tre forskjellige motorer – én bensinmotor og to dieselmotorer. Nyhet er den populære kombinasjonen 2,0 TDI 150 hk 4x4 DSG.

1,8 TSI: 180 hestekrefter, toppfart 216 km/t, 0-100 km/t på 7,8 sekunder, blandet forbruk 0,68 liter/mil, 158 gram CO2 per km.

2,0 TDI: 150 hestekrefter, toppfart 207 km/t, 0-100 km/t på 9,1 sekunder, blandet forbruk 0,50 liter/mil, 130 gram CO2 per km.

2,0 TDI: 184 hestekrefter, toppfart 219 km/t, 0-100 km/t på 7,8 sekunder, blandet forbruk 0,51 liter/mil, 133 gram CO2 per km.

ŠKODA Octavia Scout er utstyrt med det nyeste innen infotainment systemer. Alle har touchskjermer i glass, og toppversjonen Columbus byr på en 9,2-tommers skjerm og en egen LTE-modul (simkort modul) som gir passasjerene tilgang til en Wi-Fi-hotspot.

En rekke førerassistent systemer vil være tilgjengelig i nye ŠKODA Octavia Scout. Innovasjoner som Trailer Assist, blindsonevarsling og Rear Traffic-varsling (varsler om trafikk fra sidene og bakfra ved rygging) bidrar til en tryggere hverdag. Skulle uhellet være ute vil Pre-crash kollisjonsbeskyttelse sørge for å lukke alle vinduer, soltaket og stramme beltene i forsetene. Systemet er koblet sammen med Front Assist-funksjonen som også inkluderer fotgjengergjenkjenning og automatisk nødbrems ved bykjøring.

- Nye ŠKODA Octavia Scout vil være hos forhandlerne i Norge fra mai neste år. Prisene regner vi med at blir klare i løpet av januar, sier Haugen avslutningsvis.

20.12.2016

ŠKODA OCTAVIA RS: Den sprekeste Octavia noensinne

Bare uker etter at ŠKODA OCTAVIA ble lansert i ny drakt, presenterer den tsjekkiske bilfabrikken nå sin toppmodell - ŠKODA Octavia RS.

Det nye frontpartiet, den modifiserte bakparten og det stilige interiøret får frem den sportslige karakteren på nye ŠKODA OCTAVIA RS. Den oppgraderte bilen er tilgjengelig både som sedan og stasjonsvogn, og det er to motoralternativer å velge mellom. En 2,0 TDI dieselmotor med 184 hestekrefter og en 2,0 TSI bensinmotor med 230 hestekrefter.

- Octavia RS er en ulv i fåreklær, og en bil som er relativt populær i Norge. Det tror vi den kommer til å fortsette å være også, sier kommunikasjonssjef for ŠKODA i Norge, Jan Erik Haugen.

Bilen har nye og bedre infotainment systemer, tilkoblingsmuligheter og førerassistansesystemer som også understreker det sportslige ved bilen. Den nye fronten har en bredere grill og et større luftinntak i den nyutviklede støtfangeren. Frontlyktene har full LED-teknologi, og bak har bilen selvsagt en liten spoiler. En kraftig diffusor understreker også sportsligheten, i tillegg til LED-teknologi også i baklysene.

Interiøret er sort og sportslig. Setene gir god sidestøtte, og sportssetene er også tilgjengelig i Alcantara, i tillegg til kombinasjonen med stoff og skinn. Bilen har multifunksjons sportsratt (med ‘’paddles’’ for de som velger DSG girkasse). Ambient belysning kommer som standard. Ellers har bilen RS-logo på dørlistene og aluminiumsfinish på pedalene.

Sportsunderstellet et 15 millimeter lavere, og sporvidden har økt med tre centimeter bak sammenliknet med forgjengeren. Røde bremsekalipere understreker den dynamiske karakteren. 17 tommers hjul er standard, men både 18- og 19-tommershjul kan fås som ekstrautstyr.

Vi kan også nevne progressiv servostyring, Kjøreprofilprogram (DMS med ‘’Sound Generator’’), stabilitetsprogrammet ESC med elektronisk differensialbrems (XDS+) og Adaptivt understell (DCC) som lar føreren velge mellom Comfort, Normal eller Sport-modus.

Den nye toliter bensinmotoren har en ytelse på 230 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 350 Nm ved 1500 til 4600 o/min. Bilen har en topphastighet på 250 km/t, og 0 - 100 km/t går unna på 6,7 sekunder. Det kombinerte drivstofforbruket er 0,65 l/mil med et CO2-utslipp på 149 g/km. Som standard er Octavia RS 2,0 TSI utstyrt med en manuell 6-trinns girkasse, men den kan også leveres med en 6-trinns DSG.

Dieselmotoren yter 184 hestekrefter, har et maksimalt dreiemoment på 380 Nm fra 1750 o/min og bruker 7,9 sekunder fra 0 til 100 km/t. Toppfarten er på 232 km/t, og det kombinerte drivstofforbruket er på 0,45 l/mil med et CO2-utslipp på 119 g/km. Med diesel kan du få Octavia RS med forhjulstrekk (med manuell eller DSG) eller firehjulstrekk og en 6-trinns DSG girkasse.

Som i andre Octavia-modeller har også RS den nye generasjonen av infotainment systemer. Også assistansesystemene er utviklet med ny teknologi. Dersom man drar tilhenger, vil ‘’Trailer Assist’’ ta over styringen ved rygging. Vi kan også nevne Blind Spot Detection, som varsler om kjøretøy i blindsonen, og Rear Traffic Alert som overvåker siden og bak ved rygging. Såkalt Pre-crash kollisjonsbeskyttelse lukker vinduer og soltak hvis det er fare for en ulykke, strammer fører- og passasjerbelter og fungerer sammen med Front Assist.

- Første gang forkortelsen RS ble brukt var på ŠKODAs løpsbiler i 1974, og har vært brukt i sportslige modeller til dags dato. ŠKODA Auto har levert mer enn 200 000 RS-modeller opp gjennom årene. Prisene regner vi med at blir klare i løpet av januar, sier Haugen avslutningsvis.

14.12.2016

Prisen på helt nye ŠKODA KODIAQ starter på kr. 314.900,- *

Den 4,7 meter lange SUV-en kan leveres med syv seter og har klasseledende bagasjeplass. KODIAQ er den første modellen i ŠKODAs nye SUV-satsning og vil være på markedet i mars 2017.

- Med KODIAQ staker vi ut en ny kurs og åpner nye markeder. Med vår første nye og store SUV, går vi inn i et nytt segment for merket – og når dermed nye kundegrupper, sier kommunikasjonssjef for ŠKODA i Norge, Jan Erik Haugen. Prisene er nå klare og vi gleder oss til starte salget, sier han videre.

Rimeligste versjon er Active med 1,4 l 125 hk TSI bensinmotor og forhjulstrekk til kr. 314.900,-* For de som ønsker 4-hjulstrekk starter prisen på 419.600* med 1,4 l 150 hk TSI.

Mulighet for syv seter
ŠKODA er kjent for å levere praktiske løsninger som imponerer de fleste, og KODIAQ er intet unntak. Til tross for at bilen kun er fire centimeter lengre enn Octavia er den innvendige plassen større enn det man finner i de fleste andre SUV-er i denne klassen. Baksetene kan også flyttes inntil 18 centimeter i lengderetningen og har individuelle justerbare rygger – løsninger som sikrer full fleksibilitet. Det vil også være mulig å bestille KODIAQ med en tredje seterad, og SUV-en er dermed ŠKODAs første syv-seter. Bilen er basert på konsernets MQB-B plattform.

Bagasjerommet til femseters-versjonen måler imponerende 720 liter med baksetene oppslått. Ved behov for mer plass kan bakseteryggen legges ned i en 40/20/40-fordeling, og bagasjeplassen kan økes opp til 2065 liter. Dersom man i tillegg velger å bestille bilen med et nedfellbart passasjersete kan den store SUV-en frakte gjenstander på opptil 2,8 meter. KODIAQ kan også leveres med elektrisk åpning av bakluken som kan styres ved hjelp av en fotbevegelse. Tillatt hengervekt er på inntil 2,5 tonn. De praktiske egenskapene er med andre ord godt ivaretatt.

ŠKODAs slagord ”Simply Clever” er naturligvis inkorporert i utviklingen av KODIAQ. ŠKODAs slagord «mye bil for pengene”, og praktiske og enkle løsninger som gjør hverdagen lettere, er noe av det merket er kjent for. For KODIAQs del betyr det blant annet det nye dørbeskyttelsessystemet. Det felles ut en beskyttelse når dørene åpnes, og både din og naboens bil beskyttes på denne måten mot riper og bulker. Totalt sett har nye ŠKODA KODIAQ mer enn 30 ”Simply Clever”-løsninger – hvorav syv er helt nye.

Nytt infotainment-system og helt ny Connectivity funksjonalitet
ŠKODA KODIAQ introduseres med en helt ny funksjonalitet, som innebærer at bilen alltid kan være online, noe som således tilfører KODIAQ en helt ny dimensjon i forhold til navigasjon, informasjon og underholdning.

Infotainment online innebærer at navigasjon og trafikkinformasjon vises i nåtid med de mulighetene det gir. Med navigasjonssystemet «Columbus» vil f.eks Google Street View og andre nettløsninger være tilgjengelig online.

KODIAQ vil som første ŠKODA modell få «emergency call» systemet som aktiveres automatisk ved en ulykke, eller som kan manuelt aktiveres ved å trykke på en knapp i taket på bilen og derigjennom kobles til en internasjonal alarmsentral.

Flere nye assistentsystemer
Også når det kommer til førerassistentsystemer er KODIAQ godt utstyrt. Flere av systemene som er tilgjengelig har tidligere kun blitt levert i mer eksklusive bilmodeller. En del av disse vil bli levert som standardutstyr, mens andre vil være tilgjengelig som ekstrautstyr – enten separat eller som en del av en pakke.

Én av nyhetene på førerstøttesiden er Trailer Assist. Dette gjør at bilen tar over styringen når man rygger sakte med en tilhenger. Manøvreringsassistenten vil også bremse når den oppdager en hindring bak bilen. En annen nyhet i ŠKODA-sammenheng er det såkalte Area View-systemet. Ved hjelp av kameraer foran, bak og i speilene, gir det deg mulighet til å få komplett oversikt over hva som befinner seg rundt bilen. Ved å ta i bruk det virtuelle ovenfra-og-ned-bildet får du full oversikt i uoversiktlige situasjoner og i terrenget. KODIAQ leveres med Front Assist med nødbremsassistent som standard. Adaptiv cruise control, blindsoneovervåkning, fjernlysassistent og Lane assistent er standard fra Ambition.

Tre utstyrsnivåer, ACTIVE, AMBITION og STYLE
KODIAQ leveres i tre utstyrsnivåer, alle godt utstyrt med en rekke ŠKODA nyheter, og innstegsmodellen Active har ni kollisjonsputer, pre-crash kollisjonsbekyttelse, front assist. Full LED lys hovedlys med AFS hjørnefunksjon, LED baklys og skiltlys er standard fra Ambition. Nytt er også Care Connect med nødanrop og Remote Access som standard.

Flere valg for drivverk
Med fem forskjellige motoralternativer bør alle finne noe som passer deres behov. KODIAQ vil bli levert med to forskjellige TDI dieselmotorer og tre TSI bensinmotorer. Motorene har slagvolum som strekker seg fra 1,4 til 2 liter, og ytelser fra 125 til 190 hestekrefter. Alle motorene er turbo-ladede og leveres med Stop-Start, og gjenvinning av bremseenergi. Dette bidrar til å holde forbruket lavt samtidig som man har nok krefter tilgjengelig.

- Vi er meget godt fornøyde med motoralternativene og det brede 4x4 utvalget KODIAQ leveres med, fortsetter kommunikasjonssjef i ŠKODA Norge, Jan Erik Haugen.

Det vil være en rekke forskjellige muligheter når det kommer til drivverk – avhengig av motorisering leveres KODIAQ med 6-trinns manuell eller DSG automatgir med seks eller syv trinn. Dette blir første gang den syvtrinns DSG-girkassen blir levert i en ŠKODA.

Begge toppmodellene (2,0 TDI 190 hk og 2,0 TSI 180 hk) leveres med 7-trinns DSG og firehjulsdrift. 1,4-literen med 150 hestekrefter og firehjulsdrift kan leveres 6-trinns manuell eller 6-trinns DSG, mens den forhjulsdrevne varianten leveres med 6-trinns DSG. Innstegsmodellen med dieselmotor leveres med 6-trinns manuell eller 7-trinns DSG i kombinasjon med firehjulsdrift, og den forhjulsdrevne varianten leveres med 7-trinns DSG. Innstegsmodellen med bensinmotor er tilgjengelig med 6-trinns manuell og forhjulsdrift.

Prisliste pr. 13.12.2016

2016 priser*   2017 priser**
- Active 1,4 TSI 125 hk manuelt gir   314.900,-   327.700,-
- Ambition 1,4 TSI 150 hk DSG kr.   401.700,-   415.300,-
- Ambition 2,0 TDI 150 hk DSG kr.   415.700,-   417.100,-

- Ambition 1,4 TSI 150 hk manuelt gir  419.600,-   442.900,-
- Ambition 2,0 TDI 150 hk manuelt gir  428.700,-   448.700,-
- Style 2,0 TDI 190 hk DSG     506.200,-   522.500,-
- Style 2,0 TSI 180 hk DSG     516.200,-   544.200,-

ŠKODA KODIAQ lanseres i Norge i mars 2017, og vi starter salget i dag.

*  2016 basert på 2016 avgifter
** når Regjeringens foreslåtte avgiftsgrunnlag for 2017 legges til grunn

27.10.2016

ŠKODA Octavia i ny drakt

ŠKODA har gjort store endringer på sine bestselger Octavia. Den nye versjonen, med nytt design både foran og bak, moderne førerassistansesystemer og mye nytt tilgjengelig utstyr, vil være på plass hos forhandlerne i Norge i mars neste år.

- ŠKODA Octavia har i en årrekke dominert  kompaktsegmentet for mellomstore stasjonsvogner. Denne modellen har vært med på å forme ŠKODA gjennom mange år, og gjort selskapet til hva det er i dag; en vellykket bilprodusent med tilstedeværelse i mer enn 100 markeder over hele verden, sier den norske ŠKODA-direktøren Kai Robert Solheim.

ŠKODA Octavia er den tsjekkiske bilprodusentens mest solgte modell så langt. Bilen har satt nye standarder når det gjelder plass, funksjonalitet, sikkerhet, komfort, teknologi, design og «mye bil for pengene». Siden første Octavia ble lansert for 20 år siden i 1996 har millioner av kunder valgt en Octavia som sin familiebil. Nå som bilen presenteres i ny drakt planlegger ŠKODA å fortsette suksesshistorien og ytterliggere styrke ŠKODA sin posisjon.

Nytt design
Linjene på nye Octavia er mer strømlinjeformet, spesielt i fronten. Frontlyktene kan også leveres med full LED-teknologi. Merkelogoen er mer tydelig, fronten er kraftigere, bredere og har mer karakter.

Plassen er fortsatt av de største i sin klasse. Både 5-dørs kombi og stasjonsvogn  er klasseledende på benplass i baksetet. Bagasjerommene er på henholdsvis 590 og 610 liter, og helt opp til 1 580 og 1 740 liter hvis man legger ned baksetene.

Oppdaterte infotainment-systemer
Nye oppdaterte infotainment-systemer er på plass i ŠKODA Octavia. Alle infotainment-systemer har nå fått kapasitive berøringsskjermer i glassdesign som reagerer på lett berøring. Columbus har også en ny og større 9,2 tommers skjerm. ŠKODA Connect gir deg et allsidig nettverk med mobile internett-tjenester.

Det nye ŠKODA Connect-systemet sørger for at bilen alltid er på nett og inneholder flere nye online-tjenester som live trafikkinformasjon, værvarsel, tilgang til flere av bilens funksjoner via smarttelefon, automatisk ulykkesvarsling m.m.

Også assistansesystemene er utviklet med ny teknologi. Dersom man drar tilhenger, vil Tilhengerassistent  (trailer assist) ta over styringen ved langsom rygging. Front Assist-systemet er videreutviklet, og har nå også fotgjengerbeskyttelse. I tillegg er parkeringsassistenten blitt ytterliggere optimalisert. En bakre radar vil hjelpe deg både ved filskifte på veien og rygging ut av en parkeringsplass. Ryggekameraet viser også bilens omgivelser på den innebygde skjermen.

Simply Clever
Nye funksjoner er også lagt til etter filosofien "Simply Clever". En nøkkel hvor flere brukere kan lagre sine egne kjøretøyinnstillinger, oppvarmet ratt, sammenleggbare bord på baksiden av forsetene, og mulighet for en flyttbar lommelykt i bagasjerommet er noen av de nye funksjonene.

Dem fire TSI- og fire TDI-motorene kombinerer sterk ytelse med lavt drivstofforbruk. Sylindervolumet er fra 1,0 til 2,0 liter og effekten på mellom 115 hk og 184 hk. For nesten alle motorene i nye Octavia er en DSG-girkasse med seks eller syv trinn tilgjengelig, i tillegg til manuell girkasse. Firehjulstrekk tilbys med motorene 1,8 TSI og 2,0 TDI, og nytt er også  Dynamic Chassis Control (DCC) som gjør det mulig for sjåføren å regulere styring og demping mellom modusene Comfort, Normal og Sport. Lettmetallfelgene fra 16 til 18 tommer leveres også i flere nye varianter.

- Den oppgraderte ŠKODA Octavia vil være tilgjengelig på det norske markedet hos forhandlerne i mars neste år, sier den norske ŠKODA-direktøren Kai Robert Solheim.

28.09.2016

ŠKODA KODIAQ er stjernen i Paris

Helt nye ŠKODA KODIAQ vil være en av de store stjernene under den internasjonale bilutstillingen i Paris. Den 4,7 meter lange SUV-en kan leveres med syv seter og har klasseledende bagasjeplass. KODIAQ er den første modellen i ŠKODAs nye SUV-satsning og vil være på markedet mars 2017.

- Den internasjonale bilutstillingen i Paris er svært viktig, og dette blir også utstillingspremieren for nye KODIAQ. Vi vet at både presse og besøkende er svært interessert i å ta en nærmere titt på den nye bilen, sier direktør for ŠKODA i Norge, Kai Robert Solheim.

Mondial de l'automobile arrangers i Paris Expo Porte de Versailles, og varer fra den 1. til den 16. oktober. Pressen slipper imidlertid inn allerede torsdag. Hele sju forskjellige versjoner av ŠKODA KODIAQ vil være å finne på ŠKODAs stand, i tillegg til Superb Combi Sport Line, Superb Combi L&K, Octavia RS 230, Octavia Combi Scout, Rapid Spaceback Monte Carlo, Fabia Monte Carlo og Yeti Monte Carlo.

- Også Superb Combi Sport Line er en viktig bil for oss. De første bilene vil være på plass i Norge mot slutten av året, og startprisen er 428 900 kroner. Men det er utvilsomt KODIAQ som får mest oppmerksomhet i Paris, sier Solheim.

Mulighet for syv seter
KODIAQ er en all-rounder, og passer like godt på parkeringsplassen utenfor kontoret som på vei til hytta. Ved å overføre ŠKODAs nye formspråk til SUV-segmentet har bilen fått et design som reflekterer bilens varierte bruksområder. Kombinasjonen av elegante linjer, sportslige detaljer og robusthet bidrar til å gjøre KODIAQ unik. Bilen er basert på konsernets MQB-B plattform, og dette bidrar til å holde vekten nede til tross for bilens imponerende størrelse.

ŠKODA er kjent for å levere praktiske løsninger som imponerer de fleste, og KODIAQ er intet unntak. Til tross for at bilen kun er 4 centimeter lengre enn Octavia er den innvendige plassen større enn det man finner i de fleste andre SUV-er. Baksetene kan også flyttes inntil 18 centimeter i lengderetningen og har individuelle justerbare rygger – løsninger som sikrer full fleksibilitet. Det vil også være mulig å bestille KODIAQ med en tredje seterad, og SUV-en er dermed ŠKODAs første syvseter.

Bagasjerommet til femseters-versjonen måler imponerende 720 liter med baksetene oppslått. Ved behov for mer plass kan disse legges ned i en 60:40-fordeling, og bagasjeplassen kan økes til 2065 liter. Dersom man i tillegg velger å bestille bilen med et nedfellbart passasjersete kan den store SUV-en frakte gjenstander på opptil 2,8 meter. KODIAQ kan også leveres med elektrisk åpning av bakluken som kan styres ved hjelp av en fotbevegelse. Tillatt hengervekt er på inntil 2,5 tonn. De praktiske egenskapene er med andre ord godt ivaretatt.

ŠKODAs slagord ”Simply Clever” er naturligvis inkorporert i utviklingen av KODIAQ. ŠKODA skal alltid levere ekstra mye ”bil for pengene”, og praktiske og enkle løsninger som gjør hverdagen lettere er noe av det merket er kjent for. For KODIAQs del betyr det blant annet det nye dørbeskyttelsessystemet. Det felles ut en beskyttelse når dørene åpnes, og både din og naboens bil beskyttes på denne måten mot riper og bulker. Totalt sett har nye ŠKODA KODIAQ mer enn 30 ”Simply Clever”-løsninger – hvorav syv er helt nye.

Ledende infotainment-system og helt ny connectivity funksjonalitet
ŠKODA KODIAQ kan tilbys med en helt ny funksjonalitet, som innebærer at bilen alltid kan være online, noe som således tilfører KODIAQ en helt ny dimensjon i forhold til navigasjon, informasjon og underholdning.

Infotainment online innebærer at navigasjon og trafikkinformasjon vises i nåtid med de mulighetene det gir. Med navigasjonssystemet «Columbus» vil  f.eks Google Street View være tilgjengelig.

KODIAQ vil som første ŠKODA modell kan bestilles med «emergency call» systemet som aktiveres automatisk ved en ulykke, eller som kan manuelt aktiveres ved å trykke på en knapp i taket på bilen og derigjennom kobles til en internasjonal alarmsentral.

Flere nye assistentsystemer

Én av nyhetene på førerstøttesiden er Trailer Assist. Dette gjør at bilen tar over styringen når man rygger sakte med en tilhenger. Manøvreringsassistenten vil også bremse når den oppdager en hindring bak bilen. En annen nyhet i ŠKODA-sammenheng er det såkalte Area View-systemet. Ved hjelp av kameraer foran, bak og i speilene, gir det deg mulighet til å få komplett oversikt over hva som befinner seg rundt bilen. Ved å ta i bruk det virtuelle ovenfra-og-ned-bildet får du full oversikt i uoversiktlige situasjoner og i terrenget. KODIAQ leveres også med Front Assist med nødbremsassistent som standard samt med mulighet for utstyr som adaptiv cruise control, Lane Assist, blindsoneovervåkning.

Flere valg for drivverk
Med fem forskjellige motoralternativer bør alle finne noe som passer deres behov. KODIAQ vil bli levert med to forskjellige TDI dieselmotorer og tre TSI bensinmotorer. Motorene har slagvolum som strekker seg fra 1,4 til 2 liter, og ytelser fra 125 til 190 hestekrefter. Alle motorene er turboladede og leveres med Stop-Start, gjenvinning av bremseenergi og effektiv temperaturkontroll. Dette bidrar til å holde forbruket lavt samtidig som man har nok krefter tilgjengelig.

-Vi er meget godt fornøyde med motoralternativene og det brede 4x4 utvalget KODIAQ leveres med, fortsetter direktør i ŠKODA Norge, Kai Robert Solheim.

Begge toppmodellene (2,0 TDI 190 hk og 2,0 TSI 180 hk) leveres med 7-trinns DSG og firehjulsdrift. 1,4-literen med 150 hestekrefter og firehjulsdrift kan leveres med 6-trinns manuell eller 6-trinns DSG, mens den forhjulsdrevne varianten leveres med 6-trinns DSG. Innstegsmodellen med dieselmotor leveres med 6-trinns manuell eller 7-trinns DSG i kombinasjon med firehjulsdrift, og den forhjulsdrevne varianten leveres med 7-trinns DSG. Innstegsmodellen med bensinmotor er tilgjengelig med 6-trinns manuell og forhjulsdrift.

- 1,4 TSI 125 hk manuelt gir
- 1,4 TSI 150 hk DSG
- 2,0 TDI 150 hk DSG

- 1,4 TSI 150 hk manuelt gir og DSG
- 2,0 TSI 180 hk DSG
- 2,0 TDI 150 hk manuelt gir og DSG
- 2,0 TDI 190 hk DSG

ŠKODA KODIAQ lanseres i Norge i mars 2017, og det forventes at det vil bli åpnet for bestilling av bilen medio oktober 2016.

01.09.2016

Her er helt nye ŠKODA KODIAQ

Den 4,7 meter lange SUV-en kan leveres med syv seter og har klasseledende bagasjeplass. KODIAQ er den første modellen i ŠKODAs nye SUV-satsning og vil være på markedet i mars/april 2017.

- Med KODIAQ staker vi ut en ny kurs og åpner nye markeder. Med vår første store SUV går vi inn i et nytt segment for merket – og når dermed nye kundegrupper, sier direktør for ŠKODA i Norge, Kai Robert Solheim.

Mulighet for syv seter

Bagasjerommet til femseters-versjonen måler imponerende 720 liter med baksetene oppslått. Ved behov for mer plass kan disse legges ned i en 60:40-fordeling, og bagasjeplassen kan økes til 2065 liter. Dersom man i tillegg velger å bestille bilen med et nedfellbart passasjersete kan den store SUV-en frakte gjenstander på opptil 2,8 meter. KODIAQ kan også leveres med elektrisk åpning av bakluken som kan styres ved hjelp av en fotbevegelse.Tillatt hengervekt er på inntil 2,5 tonn. De praktiske egenskapene er med andre ord godt ivaretatt.

Ledende infotainment-system og helt ny connectivity funksjonalitet

- 1,4 TSI 125 hk manuelt gir
- 1,4 TSI 150 hk DSG

- 2,0 TDI 150 hk DSG

- 1,4 TSI 150 hk manuelt gir og DSG
- 2,0 TSI 180 hk DSG

- 2,0 TDI 150 hk manuelt gir og DSG
- 2,0 TDI 190 hk DSG

ŠKODA KODIAQ lanseres i Norge i mars/april 2017, og det forventes at det vil bli åpnet for bestilling av bilen medio oktober 2016.

18.08.2016

Lanserer sportsligere ŠKODA Superb

ŠKODA Superb SportLine er nå klar for bestilling. Prisen starter på kr. 428.900,-

ŠKODA Superb har siden lanseringen høsten 2016 etablert et nytt ny nivå for denne modellen. Nå starter salget av den sportslige og tøffe SportLine-modellen som leveres med motorer fra 150 hk TSI bensin og diesel til 280 hk TSI bensin. ŠKODA Superb SportLine leveres både som 5-dørs kombi og stasjonsvogn. Modellen skiller seg fra de andre Superb-modellene med blant annet sportsseter i sort alcantara, sportspedaler, sort taktrekk og innvendig dekor i karbonlook. Førersetet er dessuten elektrisk justerbart. SportLine har også et senket sportsunderstell og 19-tommers lettmetall felger som standard.

I tillegg får SportLine en rekke sorte detaljer som skiller den fra de øvrige Superb-modellene.

ŠKODA Superb SportLine tilbys med en rekke motorvarianter, hvorav flere kan kombineres med 4x4 og DSG automatgir.

- Det store utvalget denne modellen tilbyr gjør at mange kunder finner sin favoritt, sier direktør for ŠKODA i Norge, Kai Robert Solheim. SportLine bygges på den moderne MQB-plattformen, og er således utrustet med den beste teknologien fra konsernet. ŠKODA Superb har dessuten overlegen plass i både baksetet og bagasjerommet.

- Første produksjon av SportLine som stasjonsvogn er i november, og første produksjon av 5-dørs kombi er i januar 2017. Dette betyr at de første kundebilene vil være på plass i Norge mot slutten av året, avslutter Solheim.

07.07.2016

ŠKODA tester sin nye SUV i Norge

Se de første bildene av ŠKODA KODIAQ som kommer på markedet i begynnelsen av 2017.

KODIAQ er den første bilen i ŠKODAs nye SUV-satsing, og vil være merkets første bil i en stadig voksende klasse for store SUV-er. Nylig var den i Skodje, Møre og Romsdal, for testing, og samtidig ble det tatt de første offisielle bildene av bilen.

Den 4,7 meter lange SUV-en er en all-rounder som kan by på det største bagasjerommet i klassen med 680 liter og opptil 2065 liter med nedfelte seter. Det er også mulighet for en tredje seterad og en rekke praktiske løsninger som til sammen gjør at den lever opp til ŠKODAs motto – Simply Clever. KODIAQ skal også være klasseledende på infotainment-systemer. Toppversjonene Columbus og Amundsen, som har en rekke funksjoner som styres fra touchskjermene,  kommer med mulighet for Wi-Fi-hotspot, og Columbus-systemet kan også leveres med en LTE-modul som sikrer lynraskt internett i bilen.

KODIAQ vil også få en rekke nye assistentsystemer som skal gjøre bilturen sikrere og mer komfortabel. Area View-kameraene er nytt for ŠKODA og gjør at du kan se hele bilens nære omgivelser på skjermen. Tow Assist-systemet hjelper deg også å rygge med tilhenger.  Parkeringssensoren med bremsefunksjon er også ny, og gjør at bilen bremser automatisk når den oppdager en hindring.

Når ŠKODA KODIAQ kommer på markedet i begynnelsen av 2017 vil det være fem forskjellige motorer å velge mellom: To TDI dieselmotorer og tre TSI bensinmotorer. Den kraftigste bensinmotoren er en 2,0 TSI som yter 180 hester og sikrer en dynamisk kjøreopplevelse. Utstrakt bruk av høystyrke-stål gir vektbesparelser som sørger for at ŠKODA KODIAQ er drivstoffgjerrig uavhengig av motoriseringen.

Bilen leveres med både manuell girkasse og en automatisk DSG-girkasse. Både forhjuls- og firehjulsdrevne varianter vil være tilgjengelig. Den tsjekkiske SUV-en takler alle slags veier på en komfortabel måte samtidig som den leverer dynamiske kjøreegenskaper. . Ved hjelp av Driving Mode Select-systemet og det nye Dynamic Chassis Control-systemet (DCC) kan man konfigurere styring, gassrespons, girkasse og dempere i flere forskjellige modi. Ved kjøring i tøft terreng vil en egen offroad-modus sørge for at alle de relevante systemene justerer seg automatisk til offroad-kjøring.

- Vi ser frem til lanseringen av KODIAQ og ŠKODAs inntreden i segmentet for store SUV-er. Vi er overbevist om at dette er en bil som vil passe det norske markedet utmerket, sier ŠKODA -direktør Kai Robert Solheim.

05.05.2016

Sterk som en bjørn: ŠKODAs nye SUV får navnet Kodiaq

Kodiaq-navnet refererer til kodiakbjørnen som lever på øya med samme navn ved Alaskas sørlige kyst og stavemåten er hentet fra urbefolkningens språk – alutiiq. Denne modellen blir den første i ŠKODAs nye fornyede satsing i SUV-segmentet, og vil bli presentert for publikum i den andre halvdelen av 2016.

Sammen med de rundt 14 000 menneskene som bor på den værharde Kodiak-øya utenfor Alaskas sørkyst finnes det rundt 3500 kodiakbjørner. Urbefolkningen på øya kaller bjørnen Tag uka ’aq – hvor bokstaven q i slutten av navnet er karakteristisk for dyrenavn. Ved å inkludere dette i modellnavnet på sin nye, store SUV viser ŠKODA sin respekt for Alutiiq-språket samtidig som q-en gir den nye modellen et unikt navn.

Størrelse, styrke og evnen til å håndtere villmarken er egenskaper som deles av bjørnen som er opphavet til navnet og nye ŠKODA Kodiaq. Den 4,7 meter lange SUV-en byr på komfortable sitteplasser til syv personer og takler alle vei- og føreforhold med glans. Man finner også igjen noe av rovdyrets skjulte styrke i designet på ŠKODA Kodiaq. De distinkte og muskuløse linjene representerer dynamikk, robusthet og sikkerhet.

En annen parallell mellom kodiakbjørnen og ŠKODA Kodiaq er deres familiefokus. Hannbjørnene er, med sine tre meter ståhøyde og 400 kilo, blant verdens største og sterkeste bjørnearter. I motsetning til flere andre arter lever de imidlertid fredelig sammen med andre bjørner. De skaper sosiale bånd, deler kunnskap og leker sammen. Noen kodiakbjørner vil til og med dele sine beste laksefiskekulper med andre bjørner, og når de fanger laks utvikler de smarte dyrene ofte løsninger som er ”Simply Clever – akkurat slik ŠKODA gjør i sine biler.

”Discover new ground” er slagordet som følger lanseringen av nye ŠKODA Kodiaq. Modellen er starten på det tsjekkiske merkets helt nye SUV-satsing, og målet er å tiltrekke seg nye kundegrupper i det stadig voksende SUV-markedet. ŠKODA Kodiaq vil bli vist frem i andre halvdel av 2016, og lanseringen i markedet er planlagt å finne sted tidlig i 2017.

1 2 3 4 5 6 > »