Kontaktperson Skoda
Jan Erik Haugen Kommunikasjonssjef + 47 24033362 + 47 91566983

Last ned høyoppløselig

Pressemeldinger Skoda

18.04.2017

ŠKODA VISION E er ŠKODA sin første elektriske konseptbil

På bilutstillingen i Shanghai viser ŠKODA frem konseptbilen VISION E – den tradisjonsrike bilprodusentens første elektriske konseptbil. ŠKODA forteller samtidig om sine planer for elektrifisering.

 

- Med VISION E viser vi frem alle aspekter av ŠKODA sitt fremtidige designspråk og teknologi. Dette er vår første helelektriske bil, og den er også klargjort for nivå 3 selvkjørende teknologi. Med VISION E overføres egenskaper som er typiske for ŠKODA til en elektrisk bil. Nytt designspråk, et romslig interiør, innovativ teknologi og det siste innen assistentsystemer samt en rekke ”Simply Clever”-løsninger.

VISION E er basert på Volkswagen Groups modulære elbilplattform (MEB) og er utstyrt med to elmotorer som til sammen yter 306 hestekrefter. VISION E gir god akselerasjon helt opp til toppfarten på 180 km/t. Takket være litium-ion batteripakken og et intelligent system for regenerering av energi har VISION E en rekkevidde på inntil 500 kilometer.

- Norge er et verdensledende marked for elektriske biler. Vi ser vi veldig frem til elektrifiseringen av ŠKODA sin modellportefølje. Ved å kombinere de klassiske ŠKODA-kvalitetene som god plass, smarte løsninger og gunstige priser med ny teknologi, er vi sikre på at vi også i fremtiden vil ha biler som er veldig attraktive i det norske markedet, sier  ŠKODA direktør i Norge, Thomas Meiner.

Moderne formspråk

VISION E er 4,69 meter lang, 1,92 meter bred og 1,59 meter høy. Akselavstand på hele 2,85 meter og korte overheng betyr svært god innvendig plass. Den fremtidsrettede bilen kombinerer høy sitteposisjon som kjennetegner SUV-er med de praktiske egenskapene til en kombi, samt en coupé-lignende taklinje som utstråler sportslighet.

- De siste årene har vi vist frem en rekke konseptbiler som viser veien for ŠKODA fremover. Med VISION E presenterer vi neste skritt på veien mot et fremtidsrettet design, forteller sjef for eksteriørdesign hos ŠKODA, Karl Neuhold. 

Fronten på VISION E kjennetegnes av det spesielle panseret. Under dette finner man en bred stripe med LED-lys som strekker seg i hele bilens bredde og flyter inn i de trekantede lyktene i hvert hjørne. Lyktene med Matrix LED-teknologi sørger for optimalt lys som er tilpasset enhver kjøresituasjon. De energieffektive LED-lysene gir et skarpt og jevnt lysbilde foran bilen, og et kamera analyserer trafikksituasjonen for å tilpasse lyset til situasjonen.

Fra siden kjennetegnes VISION E av den bratte frontruten og en skrånende taklinje som understreker det coupé-lignende designet. Fraværet av en klassisk B-stolpe og speil bidrar også til bilens fremtidsrettede utseende. Det samme gjør bakdørene som er hengslet motsatt av det som er vanlig – noe som sørger for enkel adkomst til baksetene.

Skulderlinjen strekker seg fra frontlyktene til baklyktene og skaper et interessant spill mellom lys og skygge langs bilens sider. Under skulderlinjen finner man nok en LED-stripe som strekker seg langs dørene. Linjens utforming sørger for å ytterligere understreke bilens progressive design.

De distinkte horisontale linjene og den dynamiske formen bidrar til å gi ŠKODA VISION E et sportslig uttrykk – selv når den står stille. Kombinasjonen av disse designgrepene og de klassiske ŠKODA-elementene gjør VISION E til en attraktiv representant for ŠKODAs videreutviklede designspråk.

Romslig interiør

Takket være de store glassflatene, har konseptbilen er lyst og luftig interiør. De horisontale linjene i eksteriørdesignet finner man også igjen på innsiden, og dette bidrar blant annet til å understreke den gode innvendige plassen. De fire separate og kroppsformede setene bidrar samtidig til å understreke bilens modernitet. 

Setene er løftet litt høyere enn vanlig for å gi bedre utsyn, og de roteres også inntil 20 grader for å gjøre inn- og utstigningen lettere. Når døren åpnes roteres setene automatisk utover, før de returnerer til normalposisjonen når døren lukkes. Dette er nok et eksempel på ŠKODAs ”Simply Clever”-løsninger som gjør hverdagen litt enklere.

I instrumentpanelet finner man en stor touchskjerm hvor føreren og passasjeren får tilgang til alle de viktigste funksjonene i ŠKODA Connect-systemet. I tillegg til skjermen hvor tradisjonelle kjøretøydata blir presentert er VISION E også utstyrt med ekstra skjermer for passasjerene bak som kan styres individuelt. På innsiden av dørene er det også et eget oppbevaringsrom for smarttelefoner. Disse er utstyrt med induksjonslading, og passasjerene vil  ha tilgang til innhold fra telefonen gjennom sine egne skjermer. 

306 hestekrefter, 4x4 og inntil 500 km rekkevidde

To elmotorer med en samlet effekt på 306 hestekrefter sørger for at alle kreftene er tilgjengelig umiddelbart. Dette gir en imponerende akselerasjon helt opp til toppfarten på 180 km/t. De to elmotorene jobber sammen for maksimal effektivitet til enhver tid, og de driver alle fire hjulene permanent.

Den væskekjølte litium-ionbatteripakken sørger for en rekkevidde på inntil 500 kilometer (NDEC), og er plassert under bilens gulv. Plasseringen sørger også for en optimal vektfordeling mellom de to akslene og bidrar til VISION Es lave tyngdepunkt.

En annen ”Simply Clever”-løsning man finner på VISION E er induksjonslading. Ved hjelp av en ladematte som for eksempel kan plasseres i garasjen, vil bilen lades uten bruk av ledninger. VISION E kan også hurtiglades inntil 80 prosent batterikapasiteten på kun 30 minutter.

Selvkjørende teknologi og nye assistentsystemer

Med VISION E viser ikke ŠKODA bare fremtiden for utslippsfri mobilitet, men bilen er også utstyrt med selvkjørende teknologi som kan bli en realitet innen kort tid.

- VISION E-konseptet oppnår det som kreves for å være en nivå 3 selvkjørende bil. Den kan kjøre av seg selv i kø, gjennomføre motorveietapper med autopilot, holde seg i kjørefeltet og gjennomføre unnamanøvrer, forbikjøringer og parkere på egen hånd, forteller produktsjef hos ŠKODA Norge, Silje B. Utaker. Alt dette er mulig ved hjelp av en rekke sensorer og kameraer som kontinuerlig overvåker trafikkbildet.

VISION E har også en rekke assistentsystemer som øker sikkerheten. Flere av disse er tilgjengelig på mange av dagens ŠKODA-modeller, men VISION E byr også på en rekke nyvinninger. Blant annet Traffic Jam Assist som automatisk akselerer og bremser, autopilot for motorveikjøring og «Educated Parking» som lærer seg og finner frem til sjåførens foretrukne parkeringsplasser. Med systemets unike evne til å lære trenger sjåføren bare å gjennomføre to parkeringsmanøvre på en plass før systemet kjenner igjen parkeringsplassen. Deretter finner bilen frem til plassen med induksjonslading og parkerer helt på egenhånd.

En annen ny funksjon i VISION E er «Eye Tracking» som overvåker sjåførens øyebevegelser og gjør det mulig å vise frem informasjon i perfekt posisjon på én av bilens skjermer. Funksjonen kan også brukes til å advare sjåføren dersom vedkommende begynner å bli sliten. Bilen vil da foreslå at man tar en pause. VISION E kan også overvåke sjåførens hjerterytme. Sjåføren vil få en advarsel dersom denne når et farlig nivå, og om et medisinsk problem skulle oppstå vil VISION E bruke sin selvkjørende teknologi til å trygt stoppe bilen i veiskulderen.

Fem elbiler og ladbare hybrider

ŠKODA vil gjøre elektrisk mobilitet til en del av hverdagen, og får å nå dette målet utvikles det også ladbare hybrider i tillegg til rene elbiler. Disse modellene vil være biler som er enkle i bruk, med lang rekkevidde og med en rekke ”Simply Clever”-løsninger. Den første ladbare hybridmodellen fra ŠKODA vil være Super som lanseres i 2019. 

Elektrisk mobilitet spiller en nøkkelrolle i selskapets vekststrategi, og ŠKODA vil ha fem helelektriske biler i sin portefølje innen 2025. Da skal også hver fjerde ŠKODA-modell som selges enten være en ladbar hybrid eller en elbil.

For ŠKODA er utviklingen av elbiler og selvkjørende teknologi tett knyttet sammen. I fremtiden vil sjåføren ha mulighet til å overføre flere av oppgavene til bilen. Alle de elektriske modellene fra ŠKODA som blir basert på MEB-plattformen vil være utviklet med tanke på integrasjon av slik teknologi. 

- VISION E viser at ŠKODA er langt fremme når det gjelder å ta i bruk ny teknologi, og selv om dette er en konseptbil, vil mye av teknologien man ser her finne veien til produksjonsmodeller i årene som kommer. Aller først ut blir den ladbare ŠKODA Superb – en bil vi er overbevist om blir en suksess blant norske kunder, avslutter Skoda-direktør Thomas Meiner.

06.04.2017

Škoda viser interiørskisser for VISION E

Škoda viser sin helelektriske konseptbil på bilutstillingen i Shanghai. Det futuristiske designet viser Škodas nye designspråk for fremtidens elektriske biler.

- Med VISION E gir vi et innblikk i fremtiden for Škodas fremtidige modeller med elektrisk drift. I tillegg til ladbare hybrider, vil Škoda lansere fem helelektriske biler i forskjellige segmenter innen 2025.

Takket være de store vindusflatene, byr VISION E på et lyst og innbydende interiør. De horisontale linjene understreker strukturen og plassfølelsen i interiøret, og de fire skallformede setene understreker bilens modernitet. Lang akselavstand og korte overheng sørger for god innvendig plass.

For å sikre god utsikt er baksetene plassert litt høyere i bilen. De kan også roteres 20 grader – noe som gjør det enkelt å komme inn og ut av bilen. Når de elektriske bakdørene lukkes roteres setene tilbake til sin originale posisjon. Dette er nok et eksempel på Skodas ”Simply Clever”-tankegang som sørger for økt komfort og praktiske løsninger. 

I instrumentpanelet finner man en stor touchskjerm hvor føreren og personen i passasjersetet får tilgang til alle de viktigste funksjonene i Skoda Connect-systemet. I tillegg til skjermen hvor tradisjonelle kjøretøydata blir presentert, er VISION E også utstyrt med ekstra skjermer for passasjerene. 

Alle passasjerene har hver sin skjerm som kan brukes til både informasjon og underholdning. Baksetepassasjerene  kan styre sine skjermer individuelt.

På innsiden av dørene er det også et eget oppbevaringsrom for smarttelefoner. Disse er utstyrt med induksjonslading, og passasjerene vil  ha tilgang til innhold fra telefonen gjennom sine egne skjermer. 

29.03.2017

Fremtiden er elektrisk med ŠKODA VISION E

Konseptbilen ŠKODA VISION E viser for første gang selskapets visjoner for fremtidens mobilitet. Den lekre SUV-coupéen har en rekkevidde på inntil 500 kilometer og er klar for å kjøre selv.

Planleggingen av morgendagens mobilitet er i full gang hos ŠKODA. Merkets første elektriske og selvkjørende konseptbil viser hvordan selskapet ser for seg den elektriske fremtiden.

Med sine mål på 4,6 meter lengde, 1,9 meter bredde og 1,55 meter høyde har VISION E en imponerende tilstedeværelse. Akselavstanden på 2,85 meter og de korte overhengene sørger samtidig for veldig god innvendig plass – noe som er typisk for ŠKODAs modeller. Det fremtidsorienterte konseptet kombinerer den høye sitteposisjonen som er typisk for SUV-er med en dynamisk silhuett og en skrånende taklinje man kjenner igjen fra coupé-modeller.

Takket være en kombinert effekt på 225 kW byr ŠKODA VISION E på sømløs og kraftig akselerasjon opp til toppfarten på 180 km/t. De kraftige lithium-ionbatteriene sørger for en rekkevidde på inntil 500 kilometer, og de to elmotorene gjør at bilen fordeler kreftene mellom alle fire hjul. På den måten er sikkerhet, fremkommelighet og dynamiske egenskaper på topp i alle situasjoner.

Med VISION E gir ŠKODA også et innblikk i teknologien for autonom kjøring som snart kommer. Nye undersøkelser viser at rundt 15 prosent av alle nye biler vil kunne kjøre helt selvstendig i 2030, og ŠKODA VISION E tilfredsstiller kravene for autonom kjøring på nivå tre. VISION E kjører på egenhånd i kø, bruker autopilot på motorveier, holder seg i kjørefeltet og unngår hindringer. I tillegg gjennomfører den forbikjøringer, leter etter parkeringsplasser og både parkerer og kjører ut av parkeringsplassen av seg selv. For å gjøre alt dette mulig, er bilen utstyrt med en rekke sensorer og kameraer som kontinuerlig overvåker trafikken og miljøet rundt bilen.

Elektrisk mobilitet spiller en nøkkelrolle i selskapets globale vekststrategi. ŠKODA utvikler sine egne konsepter for elektrisk mobilitet basert på konsernets MEB-plattform.

Elektrifiseringen av ŠKODAs modellportefølje vil starte allerede i 2019 med en ladbar hybrid-versjon av ŠKODA SUPERB. I 2020 vil ŠKODAs aller første helelektriske modell lanseres, og innen 2025 vil det være fem elektriske modeller fra ŠKODA tilgjengelig i forskjellige klasser.

07.03.2017

ŠKODA på bilutstillingen i Genève

To nye varianter av ŠKODA Octavia og ŠKODA KODIAQ står i høysetet på ŠKODAs stand under bilutstillingen i Genève.

På årets bilutstilling i Genève viser ŠKODA frem flere helt nye modeller – blant annet to varianter av både Octavia og den nye SUV-en KODIAQ. I tillegg vil oppgraderte versjoner av ŠKODA Rapid Spaceback og Citigo være på plass.

ŠKODAs 2000 kvadratmeter store stand er plassert i hall 2 på den tradisjonsrike bilutstillingen.

Octavia Scout og Octavia RS 245

Octavia-familien har fått en rekke oppgraderinger, og nå kommer disse også til den populære Scout-modellen.

Den robuste versjonen har beholdt alle egenskapene som gjorde den til en suksess på det norske markedet – et tøft ytre, ekstra bakkeklaring, effektiv firehjulsdrift og gode kjøreegenskaper på alle underlag. Samtidig har den fått samme store oppgradering som resten av ŠKODA Octavia-familien. Det betyr blant annet et mer karakteristisk panser, en ny front med bredere grill og ekstra lys og adaptive LED-lys. De sølvfargede panelene foran og bak bidrar til det tøffe uttrykket og beskytter samtidig mot skader. Plastdeksler under hele bilen beskytter ytterligere mot problemer ved kjøring i tøft terreng.

- Octavia Scout er en bil som passer det norske markedet godt. De tidligere generasjonene har vært veldig populære blant kundene, og vi er overbevist om at det ikke vil endre seg nå som bilen blir enda bedre, sier kommunikasjonssjef for ŠKODA i Norge, Jan Erik Haugen.

Bilen leveres med tre forskjellige motorer – én bensinmotor og to dieselmotorer. En nyhet i motorprogrammet er den populære kombinasjonen 2,0 TDI 150 hk 4x4 DSG.

For de mer sportslig anlagte kundene viser ŠKODA frem den kraftigste Octavia-modellen i merkets historie. Den 2,0-liters TSI-motoren i ŠKODA Octavia RS 245 yter, som navnet tilsier, 245 hestekrefter – noe som er 15 mer enn den forrige toppmodellen.

Maksimalt dreiemoment er tilgjengelig i området mellom 1600 og 4300 o/min, og sørger dermed for stor kjøreglede i alle situasjoner. Kundene kan velge mellom en sekstrinns manuell girkasse eller, for første gang i en  Octavia RS, en syvtrinns DSG-girkasse.

Fra stillestående gjør kombi-utgaven unna sprinten til 100 på imponerende 6,6 sekunder. Stasjonsvognen klarer samme øvelsen på 6,7 sekunder. Takket være den fleksible motoren har ŠKODA Octavia RS 245 også mye krefter tilgjengelig i de høyere girene. Akselerasjonen fra 60-100 km/t i femtegir tar kun 6,4 sekunder, mens tiden fra 80-120 km/t er kun 6,6 sekunder.

Fronten er redesignet med større grill og luftinntak i støtfangeren, og  RS-logoen forteller omverdenen at dette er noe utenom det vanlige. I tillegg blir både grillen, lister rundt vinduene, speilhusene og eksosenderør levert i sort utførelse – for å ytterligere understreke de sportslige egenskapene.

Det sportslige utseendet dominerer også på innsiden, med blant annet alcantara sportsseter som sørger for optimal sidestøtte på svingete veier. Fotbrønnen, som i likhet med taktrekket kommer   i sort utførelse, og aluminiumspedalene gir RS et sportslig preg.. Bilen vil leveres med multifunksjonsratt i perforert skinn med girhendler (for biler med DSG) som matcher dens sportslige egenskaper.

KODIAQ i Scout- og Sportline-utgaver

Den store SUV-en ŠKODA KODIAQ har allerede blitt att godt imot av både presse og kunder, og på Genève-utstillingen viser ŠKODA frem to nye varianter av bilen. Scout-utgaven er laget for kundene som er ute etter et røffere utseende og bedre terrengegenskaper, mens Sportline-modellen skal appellere til de som vil ha en mer dynamisk modell på både inn- og utsiden.

For Scout-modellens del understreker de sølvfargede beskyttelsespanelene foran og bak modellens offroad-egenskaper, og sammen med Scout-spesifikke 19-tommers felger gjør de at KODIAQ Scout fremstår som enda mer robust. I tillegg til nye felger og beskyttelsespaneler vil ŠKODA KODIAQ Scout kjennetegnes utvendig av mørke ruter og sølvfargede detaljer som speil, grill og lister.

Sportline-modellen kjennetegnes utvendig av svarte detaljer. Både grillen, takrelingen, speilhusene og vinduslistene kommer i sort utførelse. Mørke sideruter bak og sølvdekor under støtfangeren bak setter punktum for det dynamiske designet. Innvendig leveres den med sportsseter i alcantara og sølvfargede sømmer, som sørger for god sidestøtte ved dynamisk kjøring. Den sportslige karakteren understrekes av multifunksjonsrattet i skinn og pedalene i aluminiumsutførelse. 

Scout-versjonen er ventet til Norge i løpet av høsten, mens Sportline-utgaven vil være på plass nærmere slutten av året. 

Oppgradert Rapid Spaceback og Citigo

På ŠKODAs stand kan man også se nærmere på oppgraderte versjoner av både den kompakte Rapid Spaceback og bybilen Citigo. 

ŠKODA Rapid Spaceback plasserer seg mellom ŠKODA Fabia og ŠKODA Octavia, og har satt standarden for plass i kompaktklassen. Til tross for de beskjedne utvendige målene byr Rapid Spaceback på imponerende innvendig plass, og nå har modellen  fått en rekke forbedringer som gjør den enda mer attraktiv.

Den visuelle oppdateringen er spesielt synlig i fronten med nye tåkelys og ny støtfanger. Rapid har også fått en kromlist mellom lyktene som gir bilen et bredere uttrykk. Mørke glass i baklysene bidrar ytterligere til et sportslig utseende, og et større bakvindu sørger for bedre utsyn.

Som en del av oppgraderingen blir ŠKODA Rapid Spaceback også tilgjengelig med en effektiv 1,0 TSI-motor. Den tresylindrede motoren karakteriseres av god respons kombinert med lavt forbruk og leveres i to versjoner som yter 95 og 110 hestekrefter. 

ŠKODA Citigo har også fått en ny front samt oppgradert interiør. Bybilen, som er tilgjengelig med både tre og fem dører, byr på imponerende god plass, høy sikkerhet og gode kjøreegenskaper – kombinert med en pris som gir mye valuta for pengene.

Fronten har fått ŠKODAs nye grill samt nytt panser og ny støtfanger, og flere av utstyrsversjonene leveres nå med LED-kjørelys som standard. På innsiden er blant annet instrumentpanelet redesignet, og bilen er nå tilgjengelig med Climatronic automatisk klimaanlegg. Citigo har vokst med 34 millimeter og måler nå 3597 millimeter i lengderetningen. Til tross for den kompakte størrelsen har den en lastekapasitet på 251 liter som kan økes til klasseledende 959 liter ved å folde ned baksetene.

22.02.2017

Nye ŠKODA Rapid Spaceback – forbedret både på innsiden og utsiden

ŠKODA Rapid Spaceback får en rekke oppdateringer som gjør den både mer effektiv, sikrere og mer moderne.

ŠKODA Rapid Spaceback plasserer seg mellom ŠKODA Fabia og ŠKODA Octavia, og har satt standarden for plass i kompaktklassen. Til tross for de beskjedne utvendige målene byr Rapid Spaceback på imponerende innvendig plass, og nå har modellen  fått en rekke forbedringer som gjør den enda mer attraktiv.

Den visuelle oppdateringen er spesielt synlig i fronten med nye tåkelys og ny støtfanger. Rapid har også fått en kromlist mellom lyktene som gir bilen et bredere uttrykk. Mørke glass i baklysene bidrar ytterligere til et sportslig utseende, og et større bakvindu sørger for bedre utsyn.

ŠKODA Rapid Spaceback er nå utstyrt med Bi-Xenon-teknologi og LED-kjørelys. . Fjernlysassistenten sørger  for optimale lysforhold ved hastigheter over 60 km/t i mørket. Den oppdager både motgående (inntil 1000 meter) og forankjørende trafikk (inntil 400 meter) og sørger for å blende ned lysene automatisk.

Den gode innvendige plassen er blant Rapid Spacebacks aller viktigste egenskaper. Med plass til fem passasjerer, god takhøyde og et bagasjerom med en kapasitet på 415 liter, setter den standarden for plass i sin klasse. Den nye modellen har også blitt oppdatert med en rekke nye designdetaljer. Blant endringene finner man nye dørtrekk, oppdaterte instrumenter og nye luftedyser.

Ny og mer effektiv motor

Som en del av oppgraderingen blir ŠKODA Rapid Spaceback også tilgjengelig med en effektiv 1,0 TSI-motor. Den tresylindrede motoren karakteriseres av god respons kombinert med lavt forbruk og leveres i to versjoner som yter 95 og 110 hestekrefter. Takket være et veivhus i aluminium og et mer kompakt design, veier 1,0 TSI-motoren mindre enn 1,2-literen den erstatter. Turboen er bygget inn i innsugsmanifolden – noe som sørger for minimal turboforsinkelse.

I tillegg til de to variantene av 1,0 TSI-motoren leveres ŠKODA Rapid Spaceback med tre motoralternativer: 1,4 TSI (125 hk), 1,4 TDI (90 hk) og 1,6 TDI (116 hk).

Rapid Spaceback tilbys også med integrert WLAN hotspot som gjør at passasjerene i Rapid Spaceback alltid kan være online. Dette er en del av ŠKODA Connect-tjenesten som består av Infotainment Online og CareConnect-tjenesten. Førstnevnte sørger for å overvåke trafikken på den programmerte ruten i sanntid og kan foreslå alternative ruter ved kø. CareConnect-systemet inkluderer blant annet automatisk nødoppringing og Proactive-tjeneste som lar kunden overføre vedlikeholdsdata til sin ŠKODA-forhandler. Ved hjelp av ŠKODA Connect-appen kan man også få tilgang til informasjon om for eksempel dører og vinduer er lukket samt hvor bilen er parkert. Ved hjelp av denne er det også mulig å sende navigasjonsruter direkte til bilens infotainmentsystem.

Smarte løsninger

Den oppdaterte versjonen av ŠKODA Rapid Spaceback byr på en rekke sikkerhetssystemer. Multi-kollisjonsbrems sørger for å stoppe bilen dersom man blir innblandet i en ulykke. Både elektronisk stabilitetskontroll og dekktrykksovervåkning er standard på alle modeller

Rapid Spaceback er også tilgjengelig med topp moderne assistentsystemer som tretthetsovervåkning og Front Assist med nødbremsassistent. Utstyr som tåkelys med integrerte kurvelys og Hill-hold, bakkestartassistent øker sikkerhetsnivået ytterligere. Parkeringssensorer foran og bak gjør hverdagen både sikrere og mer komfortabel. 

ŠKODA er kjent for sine ”Simply Clever”-løsninger, og Rapid Spaceback er intet unntak i så måte. Den oppgraderte versjonen kan nå utstyres med to ekstra USB-utganger i baksetet som kan brukes til lading av smarttelefoner. I tillegg er det en rekke løsninger som er tilgjengelige som standard- eller ekstrautstyr. Blant disse finner man blant annet isskrape i tanklokket, en paraply under passasjersetet og en bagasjeromsmatte hvor den ene siden er gummi og den andre teppe.

- Rapid Spaceback har lenge vært et godt alternativ for kundene som er på jakt etter en praktisk bil til en gunstig pris. Med denne oppdateringen blir bilen enda mer attraktiv, og vi er sikre på at kundene vil sette pris på endringene, sier kommunikasjonssjef for ŠKODA i Norge, Jan Erik Haugen. 

Den oppgraderte ŠKODA Rapid Spaceback vil vises frem for publikum under årets bilutsilling i Genève. Denne går av stabelen fra 7. til 17. mars, og det er forventet at de første bilene kommer til Norge i løpet av juni i år. Prisene på den nye modellen er ikke klare på nåværende tidspunkt.

06.02.2017

ŠKODA Lanserer tidenes kraftigste Octavia

Nye ŠKODA Octavia RS 245 yter, som navnet tilsier, 245 hestekrefter. Det er 15 mer enn den forrige toppmodellen RS.

ŠKODA Octavia RS 245 i ny drakt har fått ytterligere detaljer som understreker modellens sportslighet. Fronten er redesignet med større grill og luftinntak i støtfangeren, og  RS-logoen forteller omverdenen at dette er noe utenom det vanlige. I tillegg blir både grillen, lister rundt vinduene, speilhusene og eksos enderør levert i sort utførelse – for å ytterligere understreke de sportslige egenskapene.

- Dette er den kraftigste Octavia-modellen i ŠKODA historie, og den vil garantert appellere sterkt til de av kundene våre som er ute etter maksimal kjøreglede, sier kommunikasjonssjef for ŠKODA i Norge, Jan Erik Haugen.

Det sportslige utseendet dominerer også på innsiden, med blant annet alcantara sportsseter som sørger for optimal sidestøtte på svingete veier. Fotbrønnen, som i likhet med taktrekket kommer   i sort utførelse, og aluminiumspedalene gir RS et sportslig preg.. Bilen vil leveres med multifunksjonsratt i perforert skinn med girhendler (for biler med DSG) som matcher dens sportslige egenskaper.

Mye krefter, lavt forbruk
Toppmodellen i Octavia-familien har en 2-liters TSI-motor som yter 245 hestekrefter og 370 Nm under panseret. Maksimalt dreiemoment er tilgjengelig i området mellom 1600 og 4300 o/min, og sørger dermed for stor kjøreglede i alle situasjoner. Kundene kan velge mellom en sekstrinns manuell girkasse eller, for første gang i en  Octavia RS, en syvtrinns DSG-girkasse.

Fra stillestående gjør kombi-utgaven unna sprinten til 100 på imponerende 6,6 sekunder. Stasjonsvognen klarer samme øvelsen på 6,7 sekunder. Takket være den fleksible motoren har ŠKODA Octavia RS 245 også mye krefter tilgjengelig i de høyere girene. Akselerasjonen fra 60-100 km/t i femtegir tar kun 6,4 sekunder, mens tiden fra 80-120 km/t er kun 6,6 sekunder.

Sportsunderstell og mekanisk differensialbrems
Sammenlignet med de ”vanlige” modellene i Octavia-familien, er Octavia RS 245  senket 14 mm. Sporvidden bak er  økt med  38 millimeter sammenlignet med forgjengeren. Standardfelgene er 19 tommer lettmetallfelger, som blir levert i sort høyglans .

ESC-systemet med Sport-modus og den elektronisk styrte VAQ differensialbremsen er også en del av standardutstyret. Differensialbremsen kan overføre inntil 100 prosent av kreftene til ett hjul, og gir en ekstra dynamisk opplevelse på svingete vei ved å redusere understyring betraktelig.

Ny teknologi
ŠKODA Connect tilbyr  mobile onlineløsninger, henholdsvis Infotainment Online og Care Connect (førerstøtte). Den siste generasjonen infotainment systemer har fått berøringsskjerm i glass med samme teknologi som man kjenner fra moderne smarttelefoner. Det gjør at de reagerer selv på lette trykk. Toppmodellen Columbus leveres med en 9,2-tommers skjerm.

Også på assistentfronten er ŠKODAOctavia RS 245 langt fremme. Blant nyvinningene finner man systemer som Trailer Assist, Predictive Pedestrian Protection (fotgjengerassistent med nødbrems) som en del av Front Assist-systemet, Blind Spot Detect, Rear Traffic Alert og manøvreringsassistent som bremser bilen så fort den oppdager en hindring.

- ŠKODA Octavia RS 245 kombinerer de praktiske løsningene og ”Simply Clever”-tankegangen fra de andre Octavia modellene med imponerende sportslighet. Vi er overbevist om at det er en kombinasjon mange setter pris på, avslutter Jan Erik Haugen.

Bilen vil blir vist frem på den internasjonale bilutstillingen i Genève som går av stabelen i mars. Prisene forventes å bli klare i løpet av april, og de første bilene kommer til Norge til sommeren.

27.01.2017

Ny og sportsligere versjon av ŠKODA KODIAQ

Med KODIAQ SPORTLINE gir den tsjekkiske bilprodusenten kundene muligheten til å velge en sportsligere og mer dynamisk utgave av sin nye SUV.

Ved hjelp av spesielle detaljer på både utsiden og innsiden, vil ŠKODA KODIAQ SPORTLINE være et alternativ for de kundene som ønsker seg en sportsligere utgave. Det dynamiske utseendet er kombinert med egenskapene som allerede har gjort ŠKODA KODIAQ populær blant kundene i Norge – en lengde på 4,7 meter, inntil syv seter og en lastekapasitet som er klassens beste.

- KODIAQ har allerede vist seg å være veldig populær blant kundene, og det er gledelig at vi nå også kan tilby en utgave for de kundene som vil ha litt mer sportslighet, sier kommunikasjonssjef for ŠKODA i Norge, Jan Erik Haugen.

Utvendig kjennetegnes ŠKODA KODIAQ SPORTLINE av svarte detaljer. Både grillen, takrelingen, speilhusene og vinduslistene kommer i sort utførelse. Mørke sideruter bak og sølvdekor under støtfangeren bak setter punktum for det dynamiske designet. 

Alle KODIAQ-modellene er karakterisert av korte overheng både foran og bak samt en skrånende taklinje som videreføres i D-stolpen. SPORTLINE-modellen vil i tillegg få lakkerte beskyttelsespaneler og spesialdesignede felger hvor 19 tommer er standard størrelse, men 20-tommers felger vil også være tilgjengelig som ekstrautstyr. 

SPORTLINE-modellen leveres med sportsseter i alcantara og sølvfargede sømmer, som sørger for god sidestøtte ved dynamisk kjøring. Den sportslige karakteren understrekes av multifunksjonsrattet i skinn og pedalene i aluminiumsutførelse. 

Det omfattende standardutstyret inkluderer blant annet Driving Mode Select – hvor sjåføren kan velge mellom seks forskjellige modi (Normal, Sport, Eco, Individual, Comfort og Snow). I tillegg vil den få utstyr som elektrisk justerbare og innklappbare speil med automatisk avblending og minnefunksjon, regnsensor, stor kjørecomputer, innvendig LED-lys med ti forskjellige fargevalg og alcantara sidepaneler. 

Fire motoralternativer
KODIAQ SPORTLINE vil leveres med fire forskjellige motorer – to bensin- og to dieselmotorer. Bensinmotorene som leveres er 1,4 TSI som yter 150 hestekrefter og 2,0 TSI som yter 180 hestekrefter. Dieselmotorene er begge 2,0 TDI-motorer, og de yter 150 eller 190 hestekrefter.

Alle motoralternativene leveres i kombinasjon med 4x4 firehjulsdrift. 4x4 kan også leveres i kombinasjon med DSG automatgir. Systemet fungerer ved hjelp av en elektronisk styrt flerplateclutch som er plassert rett i forkant av den bakre differensialen. Denne sørger for at firehjulsdriftsystemet virker intelligent og raskt, og elektronikken kalkulerer konstant hvor mye krefter som bør distribueres til bakakselen. Ved normale kjøreforhold og lett last vil mesteparten av kreftene sendes til forhjulene for å spare drivstoff. 

En rekke assistentsystemer
Også når det kommer til førerassistentsystemer er det flere nyheter på KODIAQ. Én av nyhetene på førerstøttesiden er Trailer Assist. Dette gjør at bilen tar over styringen når man rygger sakte med en tilhenger. Manøvreringsassistenten vil også bremse når den oppdager en hindring bak bilen.

En annen nyhet i ŠKODA-sammenheng er det såkalte Area View-systemet. Ved hjelp av kameraer foran, bak og i speilene, gir det deg mulighet til å få komplett oversikt over hva som befinner seg rundt bilen. Ved å ta i bruk det virtuelle ovenfra-og-ned-bildet får du full oversikt i uoversiktlige situasjoner og i terrenget. KODIAQ leveres også med Front Assist med nødbremsassistent som standard samt med mulighet for utstyr som Adaptiv Cruise Control, Lane Assist og Blindsoneovervåkning.  

KODIAQ SPORTLINE vises på Geneve-utstillingen i mars . Produksjonsstart vil være i medio November, og de første bilene forventes til Norge mot slutten av 2017. Prisene er i skrivende stund ikke klare.

- ŠKODA har de siste årene utvidet sitt utvalg av SPORTLINE-modeller, og mange kunder setter pris på å kunne velge modeller med et litt sportsligere tilsnitt, avslutter Haugen.

26.01.2017

ŠKODA KODIAQ Scout på bilutstillingen i Geneve i mars

Under årets bilutstilling i Geneve viser ŠKODA frem Scout-versjonen av sin nye SUV KODIAQ. Både utseende, med sølvfargede detaljer, og utstyr sørger for et sterkere offroadpreg.

ŠKODA KODIAQ er i disse dager på en turné hos en rekke ŠKODA-forhandlere over hele landet, og bilen har fått en fantastisk mottagelse av kundene. KODIAQ Scout har sin  premiere på bilutstillingen i Geneve (7.-19. mars).

- ŠKODA KODIAQ har fått en veldig god mottagelse i det norske markedet allerede, og vi har tro på at KODIAQ Scout vil gjøre bilen enda mer attraktiv for flere, sier kommunikasjonssjef for ŠKODA i Norge, Jan Erik Haugen.

KODIAQ Scout utstråler robusthet og styrke. De sølvfargede beskyttelsespanelene foran og  bak understreker modellens offroad-egenskaper, og sammen med Scout-spesifikke 19-tommers felger gjør de at KODIAQ Scout fremstår som enda mer robust. I tillegg til nye felger og beskyttelsespaneler vil ŠKODA KODIAQ Scout kjennetegnes utvendig av mørke ruter og sølvfargede detaljer som speil, grill og lister.

Utstyret på innsiden er også tilpasset bilens røffe ytre. Scout  vil leveres med Off-Road-assistent, beskyttelsespaneler for understell og motor samt parkeringsassistent foran og bak. Bilen vil også være utstyrt med Driving Mode Select som lar sjåføren velge mellom seks forskjellige modi (Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual og Snow). Systemet justerer motor, girkasse og servostyring for å gi optimale egenskaper under alle forhold. Standardutstyret inkluderer også blant annet multifunksjonsratt, innvendig LED-belysning i ti farger, infotainment system med åtte høyttalere og alcantara-seter med KODIAQ-logo.

Fire motoralternativer

KODIAQ Scout vil leveres med fire forskjellige motorer – to bensin- og to dieselmotorer. Bensinmotorene som leveres er 1,4 TSI som yter 150 hestekrefter og 2,0 TSI som yter 180 hestekrefter. Dieselmotorene er begge 2,0 TDI-motorer, og de yter 150 eller 190 hestekrefter.

Alle motoralternativene leveres i kombinasjon med firehjulsdrift. Systemet fungerer ved hjelp av en elektronisk styrt flerplateclutch som er plassert rett i forkant av den bakre differensialen. Denne sørger for at firehjulsdriftsystemet virker intelligent og raskt, og elektronikken kalkulerer konstant hvor mye krefter som bør distribueres til bakakselen. Ved normale kjøreforhold og lett last vil mesteparten av kreftene sendes til forhjulene for å spare drivstoff.

Takket være bakkeklaringen på 194 millimeter hører ŠKODA KODIAQ også hjemme utenfor asfalterte veier. De korte overhengene foran og bak sørger for at selv bratte bakker og dumper kan forseres uten problemer. ”Bad-road”-pakken  sørger også for å beskytte undersiden av bilen – inkludert vitale deler som bremserør, drivstoffslanger, motoren og kabler. Ved å ta i bruk en egen offroad-modus justeres demperne (dersom bilen er utstyrt med Dynamic Chassis Control), motorstyringen og flere av bilens sikkerhetssystemer for å sikre optimale egenskaper i tøft terreng. Dersom det er nødvendig vil Hill-Descent Control-funksjonen aktiveres og sørge for at bilen holder konstant fart ned bratte bakker. 

En rekke assistentsystemer

Også når det kommer til førerassistentsystemer er KODIAQ godt utstyrt. Flere av systemene som er tilgjengelig har tidligere kun blitt levert i mer eksklusive bilmodeller. Én av nyhetene på førerstøttesiden er Trailer Assist. Dette gjør at bilen tar over styringen når man rygger sakte med en tilhenger. Manøvreringsassistenten vil også bremse når den oppdager en hindring bak bilen.

En annen nyhet i ŠKODA-sammenheng er det såkalte Area View-systemet. Ved hjelp av kameraer foran, bak og i speilene, gir det deg mulighet til å få komplett oversikt over hva som befinner seg rundt bilen. Ved å ta i bruk det virtuelle ovenfra-og-ned-bildet får du full oversikt i uoversiktlige situasjoner og i terrenget. KODIAQ leveres også med Front Assist med nødbremsassistent som standard samt med mulighet for utstyr som adaptiv cruise control, Lane Assist, blindsoneovervåkning. 

KODIAQ Scout vises på Geneve-utstillingen i mars . Produksjonsstart vil være i august, og de første bilene forventes til Norge til høsten. Prisene er i skrivende stund ikke klare.

- Scout-modellene på Octavia har lenge vært populære i Norge, og vi tror det vil være tilfellet også for KODIAQ, avslutter Haugen.

04.01.2017

Ny salgsrekord for ŠKODA i Norge

I løpet av 2016 ble det kjøpt 7 774 ŠKODA i Norge, noe som gjør at det tsjekkiske bilmerket ender på en åttendeplass på registreringsstatistikken. Aldri før har det blitt registrert flere ŠKODA i Norge.

- 2016 var et bra år for ŠKODA, og vi er takknemmelige for kundenes tillitt. ŠKODA er et merke som står sterkt i Norge, og vi har tro på at 2017 kan bli enda bedre, sier nyansatt direktør for ŠKODA i Norge, Thomas Meiner.

Med sine 7 774 registrerte biler står ŠKODA for fem prosent av det totale bilmarkedet i Norge, som i fjor endte på 154 603 biler. Det er en økning på rundt fire tusen biler fra i fjor, og ŠKODA alene hadde en økning på 3,8 prosent sammenliknet med fjoråret.

Den mest kjøpte ŠKODA-modellen i 2016 var Octavia med 3 795 registrerte biler. Det gjør Octavia til den niende mest kjøpte bilmodellen i Norge i fjor. Også nye ŠKODA Superb har hatt en fin utvikling  med 2 012 registreringer og er dermed Norges 18. mest kjøpte bilmodell.

- Mer enn 4 000 ŠKODA som ble levert i fjor hadde 4x4, firehjulstrekk. Andelen kunder som velger 4x4 forsetter å stige, og vi forventer at andelen vil stige ytterligere i 2017 med ny Kodiaq på plass, sier Meiner.

- Vi har også stor tro på at 2017 kan bli et bra år for ŠKODA. Oppgraderte Octavia kommer i mars, og det gjør også helt nye Kodiaq. Til høsten kommer også nye Yeti. Målet er å selge 8600 biler og nå en markedsandel på 5,7 prosent, avslutter Meiner.

21.12.2016

ŠKODA Octavia Scout blir enda bedre

Den store oppdateringen av ŠKODA Octavia-familien fortsetter, og neste modell ut er Octavia Scout. Med høyere bakkeklaring, firehjulsdrift og en rekke ”Simply Clever”-løsninger er den som skapt for Norge. Scout kan nå også leveres med den unike kombinasjonen 2,0 TDI 150 hk 4x4 DSG.

Den robuste tusenkunstneren har beholdt alle egenskapene som gjorde den til en suksess på det norske markedet – et tøft ytre, ekstra bakkeklaring, effektiv firehjulsdrift og gode kjøreegenskaper på alle underlag. Samtidig har den fått samme store oppgradering som resten av ŠKODA Octavia-familien. Det betyr blant annet et mer karakteristisk panser, en ny front med bredere grill og ekstra lys og adaptive LED-lys. De sølvfargede panelene foran og bak bidrar til det tøffe uttrykket og beskytter samtidig mot skader. Plastdeksler under hele bilen beskytter ytterligere mot problemer ved kjøring i tøft terreng.

- Octavia Scout er en bil som passer det norske markedet godt. De tidligere generasjonene har vært veldig populære blant kundene, og vi er overbevist om at det ikke vil endre seg nå som bilen blir enda bedre, sier kommunikasjonssjef for ŠKODA i Norge, Jan Erik Haugen.

Firehjulsdriftsystemet med en elektronisk styrt hydraulisk flerplateclutch sørger for maksimalt veigrep i alle situasjoner. Nye ŠKODA Octavia Scout er også utstyrt med elektronisk differensialsperre på både for- og bakakselen. Dette bidrar ytterligere til sikkerheten og komforten uavhengig av føre. For tryggere kjøring i tøft terreng kan ŠKODA Octavia Scout også leveres med en Off-Road-funksjon. Denne vil sørge for at farten holdes konstant uten at sjåføren trenger å bremse.

Simply Clever-tankegangen gjennomsyrer Octavia Scout, og blant funksjonene man finner i bilen er et oppvarmet ratt og seter med en Thermo-Flux-funksjon som fra tid til annen øker gjennomstrømningen av luft i setene og på den måten gir økt komfort.

Bagasjerommet rommer mellom 610 og 1740 liter last, og takket være bredden på mer enn én meter er det også fleksibelt med tanke på lastens form. Skulle man ha behov for større plass, har Octavia Scout mulighet for å trekke en tilhenger på inntil to tonn avhengig av motor.

Bilen leveres med tre forskjellige motorer – én bensinmotor og to dieselmotorer. Nyhet er den populære kombinasjonen 2,0 TDI 150 hk 4x4 DSG.

1,8 TSI: 180 hestekrefter, toppfart 216 km/t, 0-100 km/t på 7,8 sekunder, blandet forbruk 0,68 liter/mil, 158 gram CO2 per km.

2,0 TDI: 150 hestekrefter, toppfart 207 km/t, 0-100 km/t på 9,1 sekunder, blandet forbruk 0,50 liter/mil, 130 gram CO2 per km.

2,0 TDI: 184 hestekrefter, toppfart 219 km/t, 0-100 km/t på 7,8 sekunder, blandet forbruk 0,51 liter/mil, 133 gram CO2 per km.

ŠKODA Octavia Scout er utstyrt med det nyeste innen infotainment systemer. Alle har touchskjermer i glass, og toppversjonen Columbus byr på en 9,2-tommers skjerm og en egen LTE-modul (simkort modul) som gir passasjerene tilgang til en Wi-Fi-hotspot.

En rekke førerassistent systemer vil være tilgjengelig i nye ŠKODA Octavia Scout. Innovasjoner som Trailer Assist, blindsonevarsling og Rear Traffic-varsling (varsler om trafikk fra sidene og bakfra ved rygging) bidrar til en tryggere hverdag. Skulle uhellet være ute vil Pre-crash kollisjonsbeskyttelse sørge for å lukke alle vinduer, soltaket og stramme beltene i forsetene. Systemet er koblet sammen med Front Assist-funksjonen som også inkluderer fotgjengergjenkjenning og automatisk nødbrems ved bykjøring. 

- Nye ŠKODA Octavia Scout vil være hos forhandlerne i Norge fra mai neste år. Prisene regner vi med at blir klare i løpet av januar, sier Haugen avslutningsvis.

1 2 3 4 5 6 7 > »