Kontaktperson Skoda

Pressemeldinger Skoda

11.09.2017

ŠKODA-nyheter på bilutstillingen i Frankfurt

ŠKODA KAROQ, ŠKODA VISION E, KODIAQ SportLine og ŠKODA KODIAQ SCOUT er nyhetene til ŠKODA på årets bilutstilling i Frankfurt.

ŠKODA KAROQ, helt ny SUV!

Den splitter nye ŠKODA KAROQ er en allrounder for familie, jobb og fritid. ŠKODA KAROQ er klasseledende på plass, har nyeste versjon førerassistentsystemer, full-LED frontlys og tilbys med et digitalt instrumentpanel. KAROQ leveres med fem motorvarianter fra 115 til 190 hk, to bensin- og tre dieselmotorer.

Kompakt, men romslig
Den kompakte SUVen er 4,38 meter lang, 1,81 meter bred og 1,6 meter høy. ŠKODA ingeniørene har til tross for kompakte ytre mål, lykkes med å lage en SUV med en av klassens romsligste kupèer, og ikke minst god benplass som ŠKODA er kjent for.

Bagasjerommet er på 521 liter. Når bakseteryggen legges ned, økes volumet til 1630 liter. De nye VarioFlex-setene gjør at KAROQ lett kan tilpasses ulike behov.

VarioFlex-systemet består av tre separate seter, som kan justeres individuelt og enkelt tas inn og ut etter behov. Med enkle grep kan SUVen gjøres om til en romslig varebil med et bagasjerom på 1810 liter.

ŠKODA Connect
ŠKODA KAROQ er helt i tet i klassen når det gjelder innovative løsninger og tilkoblingsmuligheter.

ŠKODAs nye online-tjenester, ŠKODA Connect består av tre hoveddeler:

Infotainment Online, som inneholder nye informasjons- og navigasjonstjenester som online trafikkinformasjon, vær, nyheter, nærmeste bensinstasjon med drivstoffpriser m.m.

Care Connect som gir tilgang til fjernstyring av utvalgte funksjoner via smarttelefonen. Bilen kan også selv melde fra til foretrukket verksted når det er tid for service.

SOS Nødanrop melder automatisk fra om det skulle oppstå en ulykke og kan i tillegg aktiveres manuelt via en egen SOS-knapp i bilen.

Infotainment-delen styres via en stor og moderne touch-skjerm hvor du enkelt kontrollerer en rekke viktige og nyttige funksjoner knyttet til underholdning og bilens øvrige innstillinger.

KODIAQ kan også leveres med Phone Box-løsningen som muliggjør induksjonslading av smarttelefoner.

Førerassistansesystemer
ŠKODA KAROQ tilbys med et omfattende utvalg av førerassistansesystemer. Det inkluderer Park Assist som hjelper føreren med å parkere, Lane Assist som hjelper føreren med å holde seg i kjørefilen, og Traffic Jam Assist som gir informasjon til føreren under køkjøring. Blind Spot Detect og Front Assist bidrar sammen med Emergency Assist til å gjøre kjøringen mer komfortabel og sikker.

Det nye programmerbare digitale instrumentpanelet blir nå tilgjengelig for første gang i en ŠKODA. I ŠKODA KAROQ kan visningen på skjermen tilpasses til førerens ulike ønsker med  fire alternative visningsmoduser. Dette blir tilgjengelig fra andre halvdel av 2018.

Moderne og effektive motorer
Også under panseret leveres ŠKODA KAROQ med moderne teknologi. Bilen lanseres med to bensinmotorer og to dieselmotorer. TSI (bensin) leveres med 115 hk og 150 hk med slagvolum på hhv 1,0 og 1,5 liter. TDI (diesel) leveres med 115 og 150 hk, og slagvolum på hhv 1,6 og 2,0 liter. Senere i 2018 blir KAROQ også tilgjengelig med 190 hk. Motorene på 2,0 TDI 150 hk og 2,0 TDI 190 hk leveres også med kombinasjonen 4x4 og DSG automatgir. Alle motorene er direkteinnsprøytede turbomotorer med start/stopp-teknologi og regenerering av bremseenergi. Kundene kan velge mellom sekstrinns manuell girkasse eller syvtrinns DSG automatgir på alle motorer.

Understellet til KAROQ er hentet fra den nye konsern-plattformen. Det betyr at KAROQ har gode kjøreegenskaper under alle kjøreforhold, og at bilen tilbys med mye attraktivt utstyr. ŠKODA KAROQ er utstyrt med adaptivt understell hvor kunden kan  man velge mellom opptil fem forskjellige kjøremoduser: Normal, Sport, Eco, Individual og Snow (4x4).

ŠKODA KAROQ har som storebror KODIAQ en elektromekanisk parkeringsbrems som standard.

Simply Clever
Simply Clever er nesten blitt synonymt med merkenavnet ŠKODA, bilmerket med løsninger som gjør hverdagen enklere for eierne. Eksempler på Simply Clever er praktiske kroker i bagasjerommet, isskrape i tanklokket, og paraply under passasjersetet i KAROQ.

“Prisene på KAROQ er ikke avklart ennå, men vi forventer konkurransedyktige priser. De første bilene kommer til Norge og forhandlerne mot slutten av året. De første kundene kan forvente å få bil levert i mars neste år“, sier Thomas Meiner, direktør for ŠKODA i Norge.

ŠKODA VISION E

ŠKODA VISION E er den første helelektriske konseptbilen fra ŠKODA. VISION E er en videreutvikling av modellen fra Shanghai utstillingen, og er på nivå 3 for autonom kjøring. VISION E er den første i rekken av 5 helelektriske modeller som planlegges innen 2025. I tillegg planlegger ŠKODA også den første plug-in hybriden fra 2019.

ŠKODA VISION E har et særegent design både eksteriørmessig og interiørmessig. Den nye plattformen med batteripakken i gulvet gir store muligheter som kan utnyttes for å øke den innvendige plassen. VISION E har touchskjermer for alle passasjerer i tillegg til en stor sentralt plassert skjerm foran.

Med en lengde på 4,68 meter, bredde på 1,94 meter og høyde på 1,59 meter utstråler ŠKODA VISION E dynamikk og modernitet. Med den lange akselavstanden, og de korte overhengene foran og bak, har ingeniørene skapt et generøst og komfortabelt interiør som er typisk for ŠKODA.

ŠKODA VISION E er et gjennomgående elektrisk konsept, basert på konsernets elektriske plattform. VISION E har en samlet effekt på 306 hk, og er utstyrt med to elektriske motorer. Det gir VISION E en akselerasjon i sportsbilklassen. Toppfarten er begrenset til 180 kilometer i timen. De kraftige litium-ion batteriene sammen med intelligent regenerering av bremseenergi gjør at bilen har en rekkevidde på inntil 500 kilometer. Vision E er også forberedt for induktiv lading.

ŠKODA har mål om å utvikle 5 helelektriske modeller i forskjellige klasser på den nye plattformen. Alle modellene forventes å være på markedet innen 2025. I tillegg planlegges også plug-in hybridmodeller, hvor Superb blir første modell på markedet i 2019.

ŠKODA KODIAQ SportLine

ŠKODA KODIAQ SportLine er en ny og sportslig SUV, med sporty designelementer, moderne førerassistansesystemer og en rekke motor- og girkassevarianter.

“ŠKODA KODIAQ har vært på markedet siden slutten av 2016, og har vært en suksess“, sier direktør for ŠKODA i Norge, Thomas Meiner. “Den nye SportLine-utgaven vil bli tilgjengelig i Norge i starten av 2018. Prisene er foreløpig ikke klare“, sier Thomas Meiner videre.

Eksteriør og interiør er spesielt designet for denne modellen. Hele interiøret, inkludert taktrekk og sportsseter i alcantara, er sort. I tillegg er pedaler og en rekke detaljer i alu-look for å understreke det sportslige preget. SportLine leveres med fire motorkombinasjoner, basert på to TSI bensin-motorer og to TDI diesel-motorer med 150 hk til 190 hk. Alle variantene kan leveres med manuell girkasse eller DSG automatgir.

ŠKODA KODIAQ SportLine leveres med en rekke førerassistansesystemer for sikker og komfortabel kjøring. Area View-systemet er spesielt nyttig i trange gater med begrenset fremkommelighet. Surround-view-kameraene foran, bak og i sidespeilene, har vidvinkellinser som gir oversikt over omgivelsene umiddelbart rundt bilen. Det gjør at fører har full oversikt på den nye touch-skjermen for sikker manøvrering.

ŠKODA KODIAQ SportLine leveres med forhjulsdrift eller 4x4. 4x4 er standard i kombinasjon med de kraftigste bensin- og dieselmotorene.

ŠKODA KODIAQ SCOUT

ŠKODA fortsetter sin offensiv innen SUV-segmentet med ny ŠKODA KODIAQ SCOUT. Denne modellen har et tydelig offroad-preg, både visuelt og med tanke på utstyr og teknologi.

ŠKODA KODIAQ SCOUT har 4x4 og offroad-utrustning som en del av standardpakken. Spesielle utstyregenskaper understreker bilens robuste image. SCOUT leveres med 4 motor-girkasse-kombinasjoner med manuell girkasse eller DSG automatgir fra 150 hk til 190 hk.

Robuste spoilere foran og bak, og en rekke SCOUT-spesifikke elementer, skiller ŠKODA KODIAQ SCOUT fra de øvrige modellene. SCOUT har 19 tommers lettmetallfelger i eget design som bidrar til å understreke den tøffe uttrykket.

I tillegg til et tøft utseende er KODIAQ SCOUT utrustet for å tåle påkjenninger utenfor vanlig vei, blant annet med et forsterket Bad-road understell. Det inkluderer beskyttelsesplater under motor og girkasse som hindrer ytre påvirkning. I tillegg er SCOUT utstyr med Driving Mode Select med en rekke innstilinger som Eco, Normal, Sport, Individuell, Sport og Snow for glatte veier.

“KODIAQ SCOUT lanseres i 2018 i Norge, sier direktør Thomas Meiner i en kommentar.  “Prisene er foreløpig ikke klare“, sier han avslutningsvis

07.06.2017

ŠKODA – Åpner for forhånds-reservasjon av ny SUV - KAROQ

Bilen hadde verdenspremiere i Stockholm 18 mai. ŠKODA Norge lanserer nå en digital reservasjonsløsning for kunder som ønsker den nye ŠKODA KAROQ. Ved reservasjonen velger kunden ønsket forhandler for levering av bilen, og sikrer seg så tidlig levering som mulig. Lansering av bilen i Norge planlegges i november i år.

Den norske reservasjonsløsningen åpner 8. juni klokken 12.00 på www.skoda.no.

«Vi lanserer nå en digital reservasjonsløsning for ŠKODA KAROQ. På hjemmesiden til ŠKODA i Norge, skoda.no, kan våre kunder sikre seg en plass tidlig i bestillingskøen for kr 5.000.  Beløpet trekkes fra når bilen bestilles og betales, og vil selvfølgelig bli refundert dersom kunden av en eller annen grunn velger å kansellere sin reservasjon» sier Thomas Meiner, direktør for ŠKODA i Norge.

Den kompakte SUV’en måler 4,4 meter i lengden, 1,8 meter i bredden og den er 1,6 meter høy. Akselavstanden på 2,6 meter bidrar til god komfort for alle passasjerene i bilen.
ŠKODA er kjent for biler med mange praktiske løsninger, og KAROQ er intet unntak. Kapasiteten i bagasjerommet er på svært romslige 521 liter med bakseteryggen oppslått. Legger du bakseteryggen ned øker den til 1.630 liter. Velger du de lengdejusterbare og uttakbare VarioFlex-baksetene, kan kapasiteten i bagasjerommet økes til hele 1.810 liter.

ŠKODA Connect

ŠKODAs nye onlinetjenester (ŠKODA Connect) består av tre ulike tjenester. Infotainment Online-pakken tilbyr helt nye informasjons- og navigasjonstjenester, Care Connect-pakken lar deg styre en rekke funksjoner via smarttelefonen og forbinder deg med ditt foretrukne verksted (proaktiv serviceplanlegging). Den tredje tjenesten, SOS-nødanrop varsler automatisk ŠKODA sin nødsentral om det skulle oppstå et trafikkuhell.

Assistentsystemer du kan stole på
Nye ŠKODA KAROQ tilbys med en rekke førerassistent-systemer som bidrar til å øke sikkerhetsnivået og komforten i bilen. Det inkluderer Parkeringsassistent, Lane Assist, Blindsonevarsling og Front Assist med fotgjengerbeskyttelse.

ŠKODA KAROQ har tillatt tilhengervekt på inntil to tonn, og det nye valgfrie tilleggsutstyret Trailer assist bidrar til at ryggingen med tilhenger blir vesentlig enklere. KAROQ blir også den første ŠKODA-modellen som tilbys med et heldigitalt og programmerbart instrumentpanel.

Motoralternativer
Også under panseret leveres ŠKODA KAROQ med moderne teknologi. Bilen lanseres med to bensinmotorer og to dieselmotorer. TSI (bensin) leveres med 115 hk og 150 hk med slagvolum på hhv 1,0 og 1,5 liter. TDI (diesel) leveres også med 115 og 150 hk, men med slagvolum på hhv 1,6 og 2,0 liter. 2,0 TDI 150 hk leveres også med kombinasjonen 4x4 og DSG. Alle er direkteinnsprøytede turbomotorer med start/stopp-teknologi og regenerering av bremseenergi. Kundene kan velge mellom sekstrinns manuell girkasse eller syvtrinns DSG automatgir på alle motorer.

«Interessen for ŠKODA’s SUV satsning har vært enorm siden storebror KODIAQ ble lansert i Norge i fjor høst. Forventningene er minst like store til KAROQ som nå nærmer seg norske veier. De første kundene vil få bilene levert i første kvartal neste år», sier Thomas Meiner avslutningsvis.

18.05.2017

Verdenspremiere – ŠKODA KAROQ

ŠKODA viser en helt ny kompakt-SUV med god plassutnyttelse, siste versjon assistentsystemer og moderne motoralternativer.

Den helt nye ŠKODA KAROQ er en SUV med sterk karakter og et dynamisk design. På samme måte som for ŠKODA KODIAQ har folket fra øya Kodiak i Alaska også gitt inspirasjon til navnet ŠKODA KAROQ.

Den kompakte SUV’en måler 4,4 meter i lengden, 1,8 meter i bredden og den er 1,6 meter høy. Bilen har en bakkeklaring på opptil 18,3 cm.  Akselavstanden på 2,6 meter bidrar til god komfort for alle passasjerene i bilen.

Nye tilkoblingsmuligheter

Phone Box-løsningen muliggjør induksjonslading av smarttelefoner, og kobler automatisk smarttelefonen til bilens antenne for bedre dekning.

Assistentsystemer du kan stole på
Nye ŠKODA KAROQ tilbys med en rekke førerassistent-systemer som bidrar til å øke sikkerhetsnivået og komforten i bilen. Det inkluderer Parkeringsassistent, Lane Assist, Blindsonevarsling og Front Assist med fotgjengerbeskyttelse.

Fra modellene med utstyrsnivå Ambition og høyere er KAROQ tilgjengelig med LED-frontlys. LED-lys i både dører og dashbord er elegant integrert, gir god kupèbelysning og kan vises i hele ti forskjellige farger.

Motoralternativer
Også under panseret leveres ŠKODA KAROQ med moderne teknologi. Bilen lanseres med to bensinmotorer og to dieselmotorer. TSI (bensin) leveres med 115 hk og 150 hk med slagvolum på henholdsvis 1,0 og 1,5 liter. TDI (diesel) leveres også med 115 og 150 hk, men med slagvolum på henholdsvis 1,6 og 2,0 liter. 2,0 TDI 150 hk leveres også med kombinasjonen 4x4 og DSG. Alle er direkteinnsprøytede turbomotorer med start/stopp-teknologi og regenerering av bremseenergi. Kundene kan velge mellom sekstrinns manuell girkasse eller syvtrinns DSG automatgir på alle motorer.

Understellet er siste generasjon, hentet fra den nye konsernplattformen og gir gode kjøreegenskaper under alle typer kjøring. ŠKODA KAROQ med utstyrsnivå Ambition og høyere kan velges med fem forskjellige kjøremodus: Normal, Sport, Eco, Individual og Snow (4x4).

Den nye kompakt-SUVen har premiere i Stockholm i ettermiddag og lansering i Norge er planlagt i november i år. «Prisene er foreløpig ikke kjent, men vi planlegger å åpne en reservasjonsløsning på ŠKODA.no fra 1. juni hvor kunder kan kjøpe en plass i bestillingskøen eller registrere kjøpsinteresse», sier direktør Thomas Meiner. «Vi har stor tro på nye ŠKODA KAROQ i et stadig voksende SUV-marked i Norge. Målet i 2018 er å selge 2 400 biler», sier han avslutningsvis.

12.05.2017

Se de første smakebitene av helt nye ŠKODA KAROQ

Før verdenspremieren 18. mai viser ŠKODA frem de første detaljene på den kompakte SUVen KAROQ.

Nye ŠKODA KAROQ har et dynamisk design som tydelig representerer ŠKODAs nye designspråk. Fronten vekker oppmerksomhet hvor grillen med vertikale lameller og krominnramming er i fokus. LED-lyktene  skaper en særegen lyssignatur. LED-lysene bak har den typiske C-formen som man kjenner fra andre ŠKODA-modeller.

Den kompakte SUVen måler 4,4 meter i lengden, 1,8 meter i bredden og 1,6 meter i høyden. Med en akselavstand på 2,6 meter får alle passasjerene god plass som ŠKODA er kjent for– i tillegg til et bagasjerom på 521 liter. Med de tilgjengelige VarioFlex-setene kan bagasjerommet varieres fra 479 til 588 liter etter behov, og dersom setene felles ned har man hele 1630 liter bagasjeplass tilgjengelig

Som en del av ŠKODA-strategien vil ŠKODA utvide modellrekken ytterligere i årene som kommer – med et sterkt fokus på SUV-modeller. Den første modellen i denne rekken var nylig lanserte ŠKODA KODIAQ, og KAROQ vil bli den neste milepælen. Den nye kompakt-SUVen vil ha premiere i Stockholm 18. mai.

28.04.2017

ŠKODA lanserer en helt ny SUV - ŠKODA KAROQ

ŠKODA lanserer en helt ny kompakt-SUV som byr på god plass, siste versjon assistentsystemer og moderne motoralternativer.

Den helt nye ŠKODA KAROQ er en SUV med karakter. Det uttrykksfulle og dynamiske designet er karakteristisk for ŠKODAs SUV-design og formene viser at KAROQ er en helt ny modell i ŠKODA SUV-familien.

På samme måte som for ŠKODA KODIAQ ga folket fra Kodiak-øya også inspirasjonen til navnet på ŠKODA KAROQ. Koordinatene til den fjerne skjærgården utenfor Alaska-kysten er 57 ° N og 153 ° W, og det uberørte landskapet er fascinerende. På språket til urfolkene fra Alutiiq-stammen som bor der, er 'bil' KAA'RAQ'. De bruker termen 'RUQ' for 'pil', symbolet som utgjør det sentrale elementet i ŠKODAs logo og representerer merkevarens dynamikk. Til slutt ble navnet på ŠKODAs nye kompakte SUV - ŠKODA KAROQ - en kombinasjon av begge ordene.

Den kompakte SUVen måler 4,4 meter i lengden, er 1,8 meter bred og 1,6 meter høy. Den lange akselavstanden på 2,6 meter bidrar til god komfort for alle passasjerene i bilen.

ŠKODA er kjent for biler med praktiske løsninger, og KAROQ er intet unntak. Bagasjerommet måler 521 liter med bakseteryggen oppslått. Ved å legge ned bakseteryggen øker den tilgjengelige plassen til 1630 liter. Bilen kan også leveres med flyttbare VarioFlex-bakseter. Da kan bagasjeromsplassen økes fra 479 til 588 liter. Setene kan også tas ut av bilen, og da byr SUVen på hele 1810 liter bagasjeplass.

Nye tilkoblingsmuligheter

ŠKODA KAROQ er helt i tet i klassen når det kommer til innovative løsninger og tilkoblingsmuligheter.

ŠKODAs nye onlinetjenester som er kompatible med LTE-nettverket og er delt inn i to kategorier: Infotainment-tjenester med navigasjon og informasjon og CareConnect-tjenester ved uhell eller ved tekniske problemer. En rekke andre funksjoner er også tilgjengelig via ŠKODA Connect-appen for smarttelefoner. Med ŠKODA Connect-appen kan man blant annet, konfigurere og lokalisere bilen

Phone Box-løsningen byr på induksjonslading og kobler automatisk smarttelefonen til bilens antenne for bedre dekning.

Assistentsystemer du kan stole på

Nye ŠKODA KAROQ byr  på en  rekke førerassistentsystemer. Nye komfortsystemer inkluderer parkeringsassistent, Lane Assist.. Blindsonevarslingen, Front Assist med fotgjengerbeskyttelse og Emergency Assistant bidrar til å øke sikkerhetsnivået. ŠKODA KAROQ har tillatt tilhengervekt på inntil to tonn, og den nye valgfrie tilhengerassistenten bidrar til at ryggingen blir enklere.

KAROQ blir også den første ŠKODA-modellen som kan leveres med et heldigitalt og programmerbart instrumentpanel.

Fra modellene med utstyrsnivå Ambition og høyere er KAROQ  tilgjengelig med  LED-frontlys.  LED-lys i både dører og dashbord som sørger for riktig stemning og som kan vises i ti forskjellige farger.

Kraftfull og dynamisk

Også under panseret leveres ŠKODA KAROQ med moderne teknologi. Bilen er tilgjengelig med fem forskjellige motoralternativer – to bensinmotorer og tre dieselmotorer. Begge bensinmotorene og to av dieselmotorene er nye i ŠKODA-sammenheng. Motorene har et slagvolum på 1,0; 1,5; 1,6 og 2,0 liter og de yter mellom 115 og 190 hestekrefter.

Alle drivlinjene er turboladede motorer med direkteinnsprøytning som har start-stop-teknologi og regenerering av bremseenergi.

Bortsett fra den kraftigste dieselmotoren kan alle motorene leveres med enten sekstrinns manuell girkasse eller syvtrinns DSG automatgir. 2,0 TDI-motoren med 190 hestekrefter leveres med DSG og firehjulsdrift som standard.

Også chassiset byr på det ypperste i klassen som vises både i byen og i røffere terreng. På modeller med utstyrsnivå Ambition og høyere kan man velge mellom fem forskjellige kjøremodus: Normal, Sport, Eco, Individual og Snow (4x4). Off-road-moduset på modellene med firehjulsdrift bidrar til bedre fremkommelighet når terrenget blir tøft.

Som en del av ŠKODAs Strategy 2025 vil bilprodusenten utvide SUV-modellprogrammet i de kommende årene. Den nylig lanserte ŠKODA Kodiaq var den første modellen i rekken. Den nye kompakt-SUVen får sin verdenspremiere i Stockholm 18. mai.

ŠKODA VISION E er ŠKODA sin første elektriske konseptbil

På bilutstillingen i Shanghai viser ŠKODA frem konseptbilen VISION E – den tradisjonsrike bilprodusentens første elektriske konseptbil. ŠKODA forteller samtidig om sine planer for elektrifisering.

- Med VISION E viser vi frem alle aspekter av ŠKODA sitt fremtidige designspråk og teknologi. Dette er vår første helelektriske bil, og den er også klargjort for nivå 3 selvkjørende teknologi. Med VISION E overføres egenskaper som er typiske for ŠKODA til en elektrisk bil. Nytt designspråk, et romslig interiør, innovativ teknologi og det siste innen assistentsystemer samt en rekke ”Simply Clever”-løsninger.

VISION E er basert på Volkswagen Groups modulære elbilplattform (MEB) og er utstyrt med to elmotorer som til sammen yter 306 hestekrefter. VISION E gir god akselerasjon helt opp til toppfarten på 180 km/t. Takket være litium-ion batteripakken og et intelligent system for regenerering av energi har VISION E en rekkevidde på inntil 500 kilometer.

- Norge er et verdensledende marked for elektriske biler. Vi ser vi veldig frem til elektrifiseringen av ŠKODA sin modellportefølje. Ved å kombinere de klassiske ŠKODA-kvalitetene som god plass, smarte løsninger og gunstige priser med ny teknologi, er vi sikre på at vi også i fremtiden vil ha biler som er veldig attraktive i det norske markedet, sier  ŠKODA direktør i Norge, Thomas Meiner.

Moderne formspråk

VISION E er 4,69 meter lang, 1,92 meter bred og 1,59 meter høy. Akselavstand på hele 2,85 meter og korte overheng betyr svært god innvendig plass. Den fremtidsrettede bilen kombinerer høy sitteposisjon som kjennetegner SUV-er med de praktiske egenskapene til en kombi, samt en coupé-lignende taklinje som utstråler sportslighet.

- De siste årene har vi vist frem en rekke konseptbiler som viser veien for ŠKODA fremover. Med VISION E presenterer vi neste skritt på veien mot et fremtidsrettet design, forteller sjef for eksteriørdesign hos ŠKODA, Karl Neuhold.

Fronten på VISION E kjennetegnes av det spesielle panseret. Under dette finner man en bred stripe med LED-lys som strekker seg i hele bilens bredde og flyter inn i de trekantede lyktene i hvert hjørne. Lyktene med Matrix LED-teknologi sørger for optimalt lys som er tilpasset enhver kjøresituasjon. De energieffektive LED-lysene gir et skarpt og jevnt lysbilde foran bilen, og et kamera analyserer trafikksituasjonen for å tilpasse lyset til situasjonen.

Fra siden kjennetegnes VISION E av den bratte frontruten og en skrånende taklinje som understreker det coupé-lignende designet. Fraværet av en klassisk B-stolpe og speil bidrar også til bilens fremtidsrettede utseende. Det samme gjør bakdørene som er hengslet motsatt av det som er vanlig – noe som sørger for enkel adkomst til baksetene.

Skulderlinjen strekker seg fra frontlyktene til baklyktene og skaper et interessant spill mellom lys og skygge langs bilens sider. Under skulderlinjen finner man nok en LED-stripe som strekker seg langs dørene. Linjens utforming sørger for å ytterligere understreke bilens progressive design.

De distinkte horisontale linjene og den dynamiske formen bidrar til å gi ŠKODA VISION E et sportslig uttrykk – selv når den står stille. Kombinasjonen av disse designgrepene og de klassiske ŠKODA-elementene gjør VISION E til en attraktiv representant for ŠKODAs videreutviklede designspråk.

Romslig interiør

Takket være de store glassflatene, har konseptbilen er lyst og luftig interiør. De horisontale linjene i eksteriørdesignet finner man også igjen på innsiden, og dette bidrar blant annet til å understreke den gode innvendige plassen. De fire separate og kroppsformede setene bidrar samtidig til å understreke bilens modernitet.

Setene er løftet litt høyere enn vanlig for å gi bedre utsyn, og de roteres også inntil 20 grader for å gjøre inn- og utstigningen lettere. Når døren åpnes roteres setene automatisk utover, før de returnerer til normalposisjonen når døren lukkes. Dette er nok et eksempel på ŠKODAs ”Simply Clever”-løsninger som gjør hverdagen litt enklere.

I instrumentpanelet finner man en stor touchskjerm hvor føreren og passasjeren får tilgang til alle de viktigste funksjonene i ŠKODA Connect-systemet. I tillegg til skjermen hvor tradisjonelle kjøretøydata blir presentert er VISION E også utstyrt med ekstra skjermer for passasjerene bak som kan styres individuelt. På innsiden av dørene er det også et eget oppbevaringsrom for smarttelefoner. Disse er utstyrt med induksjonslading, og passasjerene vil  ha tilgang til innhold fra telefonen gjennom sine egne skjermer.

306 hestekrefter, 4x4 og inntil 500 km rekkevidde

To elmotorer med en samlet effekt på 306 hestekrefter sørger for at alle kreftene er tilgjengelig umiddelbart. Dette gir en imponerende akselerasjon helt opp til toppfarten på 180 km/t. De to elmotorene jobber sammen for maksimal effektivitet til enhver tid, og de driver alle fire hjulene permanent.

Den væskekjølte litium-ionbatteripakken sørger for en rekkevidde på inntil 500 kilometer (NDEC), og er plassert under bilens gulv. Plasseringen sørger også for en optimal vektfordeling mellom de to akslene og bidrar til VISION Es lave tyngdepunkt.

En annen ”Simply Clever”-løsning man finner på VISION E er induksjonslading. Ved hjelp av en ladematte som for eksempel kan plasseres i garasjen, vil bilen lades uten bruk av ledninger. VISION E kan også hurtiglades inntil 80 prosent batterikapasiteten på kun 30 minutter.

Selvkjørende teknologi og nye assistentsystemer

Med VISION E viser ikke ŠKODA bare fremtiden for utslippsfri mobilitet, men bilen er også utstyrt med selvkjørende teknologi som kan bli en realitet innen kort tid.

- VISION E-konseptet oppnår det som kreves for å være en nivå 3 selvkjørende bil. Den kan kjøre av seg selv i kø, gjennomføre motorveietapper med autopilot, holde seg i kjørefeltet og gjennomføre unnamanøvrer, forbikjøringer og parkere på egen hånd, forteller produktsjef hos ŠKODA Norge, Silje B. Utaker. Alt dette er mulig ved hjelp av en rekke sensorer og kameraer som kontinuerlig overvåker trafikkbildet.

VISION E har også en rekke assistentsystemer som øker sikkerheten. Flere av disse er tilgjengelig på mange av dagens ŠKODA-modeller, men VISION E byr også på en rekke nyvinninger. Blant annet Traffic Jam Assist som automatisk akselerer og bremser, autopilot for motorveikjøring og «Educated Parking» som lærer seg og finner frem til sjåførens foretrukne parkeringsplasser. Med systemets unike evne til å lære trenger sjåføren bare å gjennomføre to parkeringsmanøvre på en plass før systemet kjenner igjen parkeringsplassen. Deretter finner bilen frem til plassen med induksjonslading og parkerer helt på egenhånd.

En annen ny funksjon i VISION E er «Eye Tracking» som overvåker sjåførens øyebevegelser og gjør det mulig å vise frem informasjon i perfekt posisjon på én av bilens skjermer. Funksjonen kan også brukes til å advare sjåføren dersom vedkommende begynner å bli sliten. Bilen vil da foreslå at man tar en pause. VISION E kan også overvåke sjåførens hjerterytme. Sjåføren vil få en advarsel dersom denne når et farlig nivå, og om et medisinsk problem skulle oppstå vil VISION E bruke sin selvkjørende teknologi til å trygt stoppe bilen i veiskulderen.

Fem elbiler og ladbare hybrider

ŠKODA vil gjøre elektrisk mobilitet til en del av hverdagen, og får å nå dette målet utvikles det også ladbare hybrider i tillegg til rene elbiler. Disse modellene vil være biler som er enkle i bruk, med lang rekkevidde og med en rekke ”Simply Clever”-løsninger. Den første ladbare hybridmodellen fra ŠKODA vil være Super som lanseres i 2019.

Elektrisk mobilitet spiller en nøkkelrolle i selskapets vekststrategi, og ŠKODA vil ha fem helelektriske biler i sin portefølje innen 2025. Da skal også hver fjerde ŠKODA-modell som selges enten være en ladbar hybrid eller en elbil.

For ŠKODA er utviklingen av elbiler og selvkjørende teknologi tett knyttet sammen. I fremtiden vil sjåføren ha mulighet til å overføre flere av oppgavene til bilen. Alle de elektriske modellene fra ŠKODA som blir basert på MEB-plattformen vil være utviklet med tanke på integrasjon av slik teknologi.

- VISION E viser at ŠKODA er langt fremme når det gjelder å ta i bruk ny teknologi, og selv om dette er en konseptbil, vil mye av teknologien man ser her finne veien til produksjonsmodeller i årene som kommer. Aller først ut blir den ladbare ŠKODA Superb – en bil vi er overbevist om blir en suksess blant norske kunder, avslutter Skoda-direktør Thomas Meiner.

06.04.2017

Škoda viser interiørskisser for VISION E

Škoda viser sin helelektriske konseptbil på bilutstillingen i Shanghai. Det futuristiske designet viser Škodas nye designspråk for fremtidens elektriske biler.

- Med VISION E gir vi et innblikk i fremtiden for Škodas fremtidige modeller med elektrisk drift. I tillegg til ladbare hybrider, vil Škoda lansere fem helelektriske biler i forskjellige segmenter innen 2025.

Takket være de store vindusflatene, byr VISION E på et lyst og innbydende interiør. De horisontale linjene understreker strukturen og plassfølelsen i interiøret, og de fire skallformede setene understreker bilens modernitet. Lang akselavstand og korte overheng sørger for god innvendig plass.

For å sikre god utsikt er baksetene plassert litt høyere i bilen. De kan også roteres 20 grader – noe som gjør det enkelt å komme inn og ut av bilen. Når de elektriske bakdørene lukkes roteres setene tilbake til sin originale posisjon. Dette er nok et eksempel på Skodas ”Simply Clever”-tankegang som sørger for økt komfort og praktiske løsninger.

I instrumentpanelet finner man en stor touchskjerm hvor føreren og personen i passasjersetet får tilgang til alle de viktigste funksjonene i Skoda Connect-systemet. I tillegg til skjermen hvor tradisjonelle kjøretøydata blir presentert, er VISION E også utstyrt med ekstra skjermer for passasjerene.

Alle passasjerene har hver sin skjerm som kan brukes til både informasjon og underholdning. Baksetepassasjerene  kan styre sine skjermer individuelt.

29.03.2017

Fremtiden er elektrisk med ŠKODA VISION E

Konseptbilen ŠKODA VISION E viser for første gang selskapets visjoner for fremtidens mobilitet. Den lekre SUV-coupéen har en rekkevidde på inntil 500 kilometer og er klar for å kjøre selv.

Planleggingen av morgendagens mobilitet er i full gang hos ŠKODA. Merkets første elektriske og selvkjørende konseptbil viser hvordan selskapet ser for seg den elektriske fremtiden.

Med sine mål på 4,6 meter lengde, 1,9 meter bredde og 1,55 meter høyde har VISION E en imponerende tilstedeværelse. Akselavstanden på 2,85 meter og de korte overhengene sørger samtidig for veldig god innvendig plass – noe som er typisk for ŠKODAs modeller. Det fremtidsorienterte konseptet kombinerer den høye sitteposisjonen som er typisk for SUV-er med en dynamisk silhuett og en skrånende taklinje man kjenner igjen fra coupé-modeller.

Takket være en kombinert effekt på 225 kW byr ŠKODA VISION E på sømløs og kraftig akselerasjon opp til toppfarten på 180 km/t. De kraftige lithium-ionbatteriene sørger for en rekkevidde på inntil 500 kilometer, og de to elmotorene gjør at bilen fordeler kreftene mellom alle fire hjul. På den måten er sikkerhet, fremkommelighet og dynamiske egenskaper på topp i alle situasjoner.

Med VISION E gir ŠKODA også et innblikk i teknologien for autonom kjøring som snart kommer. Nye undersøkelser viser at rundt 15 prosent av alle nye biler vil kunne kjøre helt selvstendig i 2030, og ŠKODA VISION E tilfredsstiller kravene for autonom kjøring på nivå tre. VISION E kjører på egenhånd i kø, bruker autopilot på motorveier, holder seg i kjørefeltet og unngår hindringer. I tillegg gjennomfører den forbikjøringer, leter etter parkeringsplasser og både parkerer og kjører ut av parkeringsplassen av seg selv. For å gjøre alt dette mulig, er bilen utstyrt med en rekke sensorer og kameraer som kontinuerlig overvåker trafikken og miljøet rundt bilen.

Elektrisk mobilitet spiller en nøkkelrolle i selskapets globale vekststrategi. ŠKODA utvikler sine egne konsepter for elektrisk mobilitet basert på konsernets MEB-plattform.

Elektrifiseringen av ŠKODAs modellportefølje vil starte allerede i 2019 med en ladbar hybrid-versjon av ŠKODA SUPERB. I 2020 vil ŠKODAs aller første helelektriske modell lanseres, og innen 2025 vil det være fem elektriske modeller fra ŠKODA tilgjengelig i forskjellige klasser.

07.03.2017

ŠKODA på bilutstillingen i Genève

To nye varianter av ŠKODA Octavia og ŠKODA KODIAQ står i høysetet på ŠKODAs stand under bilutstillingen i Genève.

På årets bilutstilling i Genève viser ŠKODA frem flere helt nye modeller – blant annet to varianter av både Octavia og den nye SUV-en KODIAQ. I tillegg vil oppgraderte versjoner av ŠKODA Rapid Spaceback og Citigo være på plass.

ŠKODAs 2000 kvadratmeter store stand er plassert i hall 2 på den tradisjonsrike bilutstillingen.

Octavia Scout og Octavia RS 245

Octavia-familien har fått en rekke oppgraderinger, og nå kommer disse også til den populære Scout-modellen.

Den robuste versjonen har beholdt alle egenskapene som gjorde den til en suksess på det norske markedet – et tøft ytre, ekstra bakkeklaring, effektiv firehjulsdrift og gode kjøreegenskaper på alle underlag. Samtidig har den fått samme store oppgradering som resten av ŠKODA Octavia-familien. Det betyr blant annet et mer karakteristisk panser, en ny front med bredere grill og ekstra lys og adaptive LED-lys. De sølvfargede panelene foran og bak bidrar til det tøffe uttrykket og beskytter samtidig mot skader. Plastdeksler under hele bilen beskytter ytterligere mot problemer ved kjøring i tøft terreng.

- Octavia Scout er en bil som passer det norske markedet godt. De tidligere generasjonene har vært veldig populære blant kundene, og vi er overbevist om at det ikke vil endre seg nå som bilen blir enda bedre, sier kommunikasjonssjef for ŠKODA i Norge, Jan Erik Haugen.

Bilen leveres med tre forskjellige motorer – én bensinmotor og to dieselmotorer. En nyhet i motorprogrammet er den populære kombinasjonen 2,0 TDI 150 hk 4x4 DSG.

For de mer sportslig anlagte kundene viser ŠKODA frem den kraftigste Octavia-modellen i merkets historie. Den 2,0-liters TSI-motoren i ŠKODA Octavia RS 245 yter, som navnet tilsier, 245 hestekrefter – noe som er 15 mer enn den forrige toppmodellen.

Maksimalt dreiemoment er tilgjengelig i området mellom 1600 og 4300 o/min, og sørger dermed for stor kjøreglede i alle situasjoner. Kundene kan velge mellom en sekstrinns manuell girkasse eller, for første gang i en  Octavia RS, en syvtrinns DSG-girkasse.

Fra stillestående gjør kombi-utgaven unna sprinten til 100 på imponerende 6,6 sekunder. Stasjonsvognen klarer samme øvelsen på 6,7 sekunder. Takket være den fleksible motoren har ŠKODA Octavia RS 245 også mye krefter tilgjengelig i de høyere girene. Akselerasjonen fra 60-100 km/t i femtegir tar kun 6,4 sekunder, mens tiden fra 80-120 km/t er kun 6,6 sekunder.

Fronten er redesignet med større grill og luftinntak i støtfangeren, og  RS-logoen forteller omverdenen at dette er noe utenom det vanlige. I tillegg blir både grillen, lister rundt vinduene, speilhusene og eksosenderør levert i sort utførelse – for å ytterligere understreke de sportslige egenskapene.

Det sportslige utseendet dominerer også på innsiden, med blant annet alcantara sportsseter som sørger for optimal sidestøtte på svingete veier. Fotbrønnen, som i likhet med taktrekket kommer   i sort utførelse, og aluminiumspedalene gir RS et sportslig preg.. Bilen vil leveres med multifunksjonsratt i perforert skinn med girhendler (for biler med DSG) som matcher dens sportslige egenskaper.

KODIAQ i Scout- og Sportline-utgaver

Den store SUV-en ŠKODA KODIAQ har allerede blitt att godt imot av både presse og kunder, og på Genève-utstillingen viser ŠKODA frem to nye varianter av bilen. Scout-utgaven er laget for kundene som er ute etter et røffere utseende og bedre terrengegenskaper, mens Sportline-modellen skal appellere til de som vil ha en mer dynamisk modell på både inn- og utsiden.

For Scout-modellens del understreker de sølvfargede beskyttelsespanelene foran og bak modellens offroad-egenskaper, og sammen med Scout-spesifikke 19-tommers felger gjør de at KODIAQ Scout fremstår som enda mer robust. I tillegg til nye felger og beskyttelsespaneler vil ŠKODA KODIAQ Scout kjennetegnes utvendig av mørke ruter og sølvfargede detaljer som speil, grill og lister.

Sportline-modellen kjennetegnes utvendig av svarte detaljer. Både grillen, takrelingen, speilhusene og vinduslistene kommer i sort utførelse. Mørke sideruter bak og sølvdekor under støtfangeren bak setter punktum for det dynamiske designet. Innvendig leveres den med sportsseter i alcantara og sølvfargede sømmer, som sørger for god sidestøtte ved dynamisk kjøring. Den sportslige karakteren understrekes av multifunksjonsrattet i skinn og pedalene i aluminiumsutførelse.

Scout-versjonen er ventet til Norge i løpet av høsten, mens Sportline-utgaven vil være på plass nærmere slutten av året.

Oppgradert Rapid Spaceback og Citigo

På ŠKODAs stand kan man også se nærmere på oppgraderte versjoner av både den kompakte Rapid Spaceback og bybilen Citigo.

ŠKODA Rapid Spaceback plasserer seg mellom ŠKODA Fabia og ŠKODA Octavia, og har satt standarden for plass i kompaktklassen. Til tross for de beskjedne utvendige målene byr Rapid Spaceback på imponerende innvendig plass, og nå har modellen  fått en rekke forbedringer som gjør den enda mer attraktiv.

Den visuelle oppdateringen er spesielt synlig i fronten med nye tåkelys og ny støtfanger. Rapid har også fått en kromlist mellom lyktene som gir bilen et bredere uttrykk. Mørke glass i baklysene bidrar ytterligere til et sportslig utseende, og et større bakvindu sørger for bedre utsyn.

ŠKODA Citigo har også fått en ny front samt oppgradert interiør. Bybilen, som er tilgjengelig med både tre og fem dører, byr på imponerende god plass, høy sikkerhet og gode kjøreegenskaper – kombinert med en pris som gir mye valuta for pengene.

Fronten har fått ŠKODAs nye grill samt nytt panser og ny støtfanger, og flere av utstyrsversjonene leveres nå med LED-kjørelys som standard. På innsiden er blant annet instrumentpanelet redesignet, og bilen er nå tilgjengelig med Climatronic automatisk klimaanlegg. Citigo har vokst med 34 millimeter og måler nå 3597 millimeter i lengderetningen. Til tross for den kompakte størrelsen har den en lastekapasitet på 251 liter som kan økes til klasseledende 959 liter ved å folde ned baksetene.

22.02.2017

Nye ŠKODA Rapid Spaceback – forbedret både på innsiden og utsiden

ŠKODA Rapid Spaceback får en rekke oppdateringer som gjør den både mer effektiv, sikrere og mer moderne.

ŠKODA Rapid Spaceback er nå utstyrt med Bi-Xenon-teknologi og LED-kjørelys. . Fjernlysassistenten sørger  for optimale lysforhold ved hastigheter over 60 km/t i mørket. Den oppdager både motgående (inntil 1000 meter) og forankjørende trafikk (inntil 400 meter) og sørger for å blende ned lysene automatisk.

Den gode innvendige plassen er blant Rapid Spacebacks aller viktigste egenskaper. Med plass til fem passasjerer, god takhøyde og et bagasjerom med en kapasitet på 415 liter, setter den standarden for plass i sin klasse. Den nye modellen har også blitt oppdatert med en rekke nye designdetaljer. Blant endringene finner man nye dørtrekk, oppdaterte instrumenter og nye luftedyser.

Ny og mer effektiv motor

Som en del av oppgraderingen blir ŠKODA Rapid Spaceback også tilgjengelig med en effektiv 1,0 TSI-motor. Den tresylindrede motoren karakteriseres av god respons kombinert med lavt forbruk og leveres i to versjoner som yter 95 og 110 hestekrefter. Takket være et veivhus i aluminium og et mer kompakt design, veier 1,0 TSI-motoren mindre enn 1,2-literen den erstatter. Turboen er bygget inn i innsugsmanifolden – noe som sørger for minimal turboforsinkelse.

I tillegg til de to variantene av 1,0 TSI-motoren leveres ŠKODA Rapid Spaceback med tre motoralternativer: 1,4 TSI (125 hk), 1,4 TDI (90 hk) og 1,6 TDI (116 hk).

Rapid Spaceback tilbys også med integrert WLAN hotspot som gjør at passasjerene i Rapid Spaceback alltid kan være online. Dette er en del av ŠKODA Connect-tjenesten som består av Infotainment Online og CareConnect-tjenesten. Førstnevnte sørger for å overvåke trafikken på den programmerte ruten i sanntid og kan foreslå alternative ruter ved kø. CareConnect-systemet inkluderer blant annet automatisk nødoppringing og Proactive-tjeneste som lar kunden overføre vedlikeholdsdata til sin ŠKODA-forhandler. Ved hjelp av ŠKODA Connect-appen kan man også få tilgang til informasjon om for eksempel dører og vinduer er lukket samt hvor bilen er parkert. Ved hjelp av denne er det også mulig å sende navigasjonsruter direkte til bilens infotainmentsystem.

Smarte løsninger

Den oppdaterte versjonen av ŠKODA Rapid Spaceback byr på en rekke sikkerhetssystemer. Multi-kollisjonsbrems sørger for å stoppe bilen dersom man blir innblandet i en ulykke. Både elektronisk stabilitetskontroll og dekktrykksovervåkning er standard på alle modeller

Rapid Spaceback er også tilgjengelig med topp moderne assistentsystemer som tretthetsovervåkning og Front Assist med nødbremsassistent. Utstyr som tåkelys med integrerte kurvelys og Hill-hold, bakkestartassistent øker sikkerhetsnivået ytterligere. Parkeringssensorer foran og bak gjør hverdagen både sikrere og mer komfortabel.

ŠKODA er kjent for sine ”Simply Clever”-løsninger, og Rapid Spaceback er intet unntak i så måte. Den oppgraderte versjonen kan nå utstyres med to ekstra USB-utganger i baksetet som kan brukes til lading av smarttelefoner. I tillegg er det en rekke løsninger som er tilgjengelige som standard- eller ekstrautstyr. Blant disse finner man blant annet isskrape i tanklokket, en paraply under passasjersetet og en bagasjeromsmatte hvor den ene siden er gummi og den andre teppe.

- Rapid Spaceback har lenge vært et godt alternativ for kundene som er på jakt etter en praktisk bil til en gunstig pris. Med denne oppdateringen blir bilen enda mer attraktiv, og vi er sikre på at kundene vil sette pris på endringene, sier kommunikasjonssjef for ŠKODA i Norge, Jan Erik Haugen.

Den oppgraderte ŠKODA Rapid Spaceback vil vises frem for publikum under årets bilutsilling i Genève. Denne går av stabelen fra 7. til 17. mars, og det er forventet at de første bilene kommer til Norge i løpet av juni i år. Prisene på den nye modellen er ikke klare på nåværende tidspunkt.