Kontaktperson Volkswagen Nyttekjøretøy
Ingvild Øversveen Kommunikasjons- og markedssjef + 47 24033300 + 47 95846314

Last ned høyoppløselig

Pressemeldinger Volkswagen Nyttekjøretøy

11.01.2017

Volkswagen presenterer I.D. BUZZ

En ny æra innen mobilitet er på gang, og Volkswagen er med på å definere denne. Under den pågående bilmessen i Detroit presenterer Volkswagen sin konseptbil I.D. BUZZ, en elektrisk mikrobuss med slagordet "We make the future real".

- I.D. BUZZ er et eksempel på nye Volkswagen; moderne, positiv, emosjonell og fremtidsorientert. I 2025 ønsker vi å selge en million elektriske biler hvert år, og dermed gjøre elbiler til det nye kjennetegnet ved Volkswagen. Allerede i dag har vi suksess med våre elbiler, og fra 2020 lanserer vi vår I.D.-familie, en ny generasjon med elektriske og nettverkstilkoblede biler. Bilene vil være oppnåelige for millioner av mennesker, forteller Dr. Herbert Diess, styreformann i Volkswagen Brand Board of Management.

Med konseptbilen I.D. BUZZ demonstrer Volkswagen hvor rikt utrustet morgendagens elbiler kommer til være - firehjulsdrift, elmotorer på for- og bakaksel, et helautomatisk kjørefunksjon (I.D. Pilot), samt en helt ny generasjon av instrumenter og kontrollfunksjoner.

- I.D. BUZZ er neste generasjons MPV. Den er basert på Modular Electric Drive Kit (MEB) og tilbyr komfort og massevis av plass for lange reiser. Rekkevidden er opp til 600 kilometer, forklarer Frank Welsch, Volkswagens utviklingssjef.

I.D BUZZ får ny energi gjennom induksjon eller fra en ladestasjon. Med en ladeeffekt på 150 kW tar det rundt tretti minutter å lade batteriet til 80 prosent. Lithiumbatteriet har en kapasitet på 111 kWh.

Det er bare fire måneder siden Volkswagen viste frem lillebroren til I.D. BUZZ på bilutstillingen i Paris - I.D. Også den er en revolusjon; en kompakt elbil som kommer på markedet i 2020 med en rekkevidde på opptil 600 kilometer. Det er den første bilen som kommer til å serieproduseres basert på MEB-plattformen, og den første konseptbilen fra Volkswagen som kan kjøre selv.

Nye I.D. BUZZ er nå den første MPV hvor dette er mulig. Alt som trengs er et forsiktig dytt på rattet, så forsvinner rattet inn i instrumentpanelet og endrer I.D. BUZZ fra et manuelt kjøretøy til et helautomatisk, slik tanken er at det skal fungere i 2025. Nå kan føreren snurre setet sitt rundt og vende seg mot passasjerene i baksetet. Ved hjelp av fire laser-scannere, flere kameraer, ultralyd og radar holder bilen kontinuerlig oversikt over trafikk, fotgjengere og miljø. Kombinert med trafikkdata fra internett har bilen hele tiden et komplett bilde av situasjonen, og kan dermed ta de riktige avgjørelsene.

Innvendig finnes ikke lenger et vanlig førermiljø. I stedet prosesserer MPV-konseptbilen viktig informasjon ved hjelp av AR (Augmented Reality), Head-up Display i førerens synsfelt - i 3D, i et virtuelt format på veien. Funksjoner som infotainment og klimaanlegg styres med et avtagbart nettbrett. De viktigste funksjonene for å kjøre bilen selv finnes imidlertid på rattet. Den indre delen er ikke utrustet med knapper som i dag, men består i stedet av en slags berøringsskjerm.

Konseptbilen har plass til åtte seter, noe som gjør den til romsligere enn noen annen elbil på markedet. Bilen har en lengde på 494 cm, en bredde på 198 cm og en høyde på 196 cm. Akselavstanden er på hele 330 cm, og har et bagasjerom som tar fra 660 til 4600 liter.

Takket være den lange akselavstanden blir den svært komfortabel, og batteriet er plassert mellom hjulene i gulvet. Dette bidrar til et lavt tyngdepunkt og en perfekt fordeling av vekten. Elektrisk regulerende støtdempere hjelper også på komforten. To elmotorer på 201 hester hver sørger for en samlet effekt på 369 hestekrefter. Det skal gi 0-100 km/t på rundt fem sekunder og toppfart på 160 km/t.

I.D. BUZZ lever dermed opp til Volkswagens strategi med slagordet "We make the future real". Bakgrunnen for strategien er fire innovasjonsområder:

- Nettverkstilkoblet samfunn: Volkswagen kommer i fremtiden til å linke sammen mennesker, biler og miljøet rundt med en egen Volkswagen bruker-ID.

- Intuitivt og brukervennlig: Volkswagen har fokusert på biler som er intuitive å bruke og som er utstyrt med nye display og kontrollkonsepter.

- Selvkjørende biler: Ved hjelp av automatisk kjøreteknikk gjør Volkswagen bilene enda sikrere og mer komfortable.

- Smart bærekraft: Volkswagen intensiverer utviklingen av innovative elbiler for høyvolumsproduksjon.


 

03.01.2017

Beste salgsår i historien for Volkswagen i Norge

Norges største bilmerke, Volkswagen, beholder førsteplassen for 7. året på rad. 2016 topper selv rekordåret 2015 for Volkswagen personbiler i Norge. Totalt ble tallet 26 574 kjøpte Volkswagen og en markedsandel på 17,2%. For Volkswagen Nyttekjøretøy ble tallet 10 315 kjøpte biler og en markedsandel på 28,6%. Volkswagen Nyttekjøretøy går inn i 2017 med tidenes største ordrebank.

Salget av nye personbiler i Norge i 2016 ble svært høyt, og ble det tredje beste bilsalget gjennom tidene i Norge. Både elbiler og ladbare hybridbiler bidro med en betydelig andel av totalmarkedet i Norge. 2016 ble året da salget av ladbare hybrider tok av og utgjorde 13,4% av alle nye personbiler.

- Halvparten av salget av Volkswagen personbiler i 2016 var ladbare biler, og markedet har respondert svært godt på ny teknologi, sier Kai Robert Solheim, direktør for Volkswagen.

Ifølge en undersøkelse gjort av Kantar TNS høsten i fjor, så lader Volkswagen-kundene sine ladbare hybrider og bidrar dermed positivt miljømessig ved å kjøre bilene mest i elektrisk modus.

- Våre moderne og innovative biler samt vårt brede modellutvalg har bidratt til det rekordhøye salget. Vi har tro på ytterligere vekst i markedet for ladbare biler i 2017, ikke minst at salget av elbiler vil gå ytterlige opp, tilføyer Solheim.

Den høye andelen av ladbare biler i Volkswagens portefølje har også bidratt til at det gjennomsnittlige CO2-nivået for nye Volkswagen registrert nå er nede på 76 gram for 2016.

Golf ble igjen Norges mest kjøpte bil med totalt 13 148 kjøpte biler og en markedsandel på 8,5%. Volkswagen er nå nummer én i alle landets fylker, ifølge Opplysningskontoret for veitrafikken, OFV.

- Vi takker våre lojale kunder for tilliten og våre dyktige forhandlere for innsatsen i 2016, sier Kai Robert Solheim.

Volkswagen Nyttekjøretøy
2016 ble et svært godt år også for Volkswagen Nyttekjøretøy, med 10 315 kjøpte biler og en markedsandel på 28,6%. - Vi har hatt et rekordår for alle våre modeller og har fått en svært god start for siste nykommer Volkswagen Crafter. Med den på plass har vi en helt ny modellrekke på plass, sier Håkon R. Fergestad, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy.

-Vi er svært takknemlig for kundenes tillit og er glad for at de setter pris på forhandlernes kompetanse på nyttekjøretøyer. Vi går inn i 2017 med tidenes største ordrebank, tilføyer Fergestad.

06.10.2016

Regjeringen får ikke med seg nyttekjøretøyene i omstillingen

Direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy, Håkon Fergestad, mener regjeringen må tilpasse bilavgiftene bedre til varebilene.

- Det er positivt at regjeringen fortsetter omlegging av bilparken i en mer miljøvennlig retning, men vi reagerer på at regjeringen ikke ser hvilke utslag dette gir for varebilene. Dette er ikke bra for næringslivet, sier Håkon Fergestad.

- Vi har sammen med Bilimportørenes landsforening (BIL), foreslått et eget avgiftssystem for fremme mer effektive varebiler. Vi er skuffet over at regjeringen ikke følger opp dette, sier Håkon Fergestad.

Volkswagen Nyttekjøretøy reagerer på skjerpingen av varebilavgiftene i regjeringens avgiftsopplegg og peker på at det blir feil å basere varebilavgiftene på en personbilavgift som straffer store biler.

- Dette er ikke å spille på lag med næringslivet i omstillingen. Vi opplever at våre kunder er svært kostnadsfokuserte og, i motsetning til noen personbilkunder, velger svært sjelden større bil og motor enn behovet tilsier, sier Håkon Fergestad.

- I visse tilfeller kan det også være riktigere for miljøet å velge en stor varebil fremfor flere små. Derfor blir det feil å basere varebilavgiftene på en personbilavgift som straffer store biler, sier Håkon Fergestad.

Regjeringen fortsetter omlegging av bilparken i en miljøvennlig retning ved å fremme innfasing av ny teknologi.

- Slik vi ser det fremmer avgiftsomleggingen ytterligere innfasing av ny teknologi. Samtidig er ladbar teknologi ikke i nærheten like tilgjengelig i varebilsegmentet som det er blant personbilene og det er heller ikke like aktuelt på grunn av behov for nyttelast og fleksibilitet.

- Det blir derfor feil og urettferdig at varebilavgiftene baseres på teknologi som ikke er tilgjengelig for kundene, og vi oppfordrer partene som nå skal forhandle om statsbudsjettet å tilpasse avgiftssystemet bedre for nyttekjøretøyene – slik at de får en innretning som bidrar positivt i den omstillingen regjeringen legger opp til, sier Håkon Fergestad.

22.09.2016

Nye Volkswagen Crafter kåret til Van of the year

En jury bestående av nyttekjøretøyjournalister fra 24 europeiske land har kåret nye Volkswagen Crafter til årets beste varebil.

Nye Crafter, som er utviklet basert på kundenes ønsker og som byr på en rekke innovasjoner og flere assistentsystemer, har blitt tildelt prisen allerede før bilen har blitt lansert på markedet.

Styreleder for Volkswagen Commercial Vehicles, Dr. Eckhard Scholz, tok imot prisen fra juryformann Jarlath Sweeney under årets IAA-messe i Hannover.

- Etter fjorårets pris til Transporter, er vi veldig glade for å kunne ta imot prisen for Crafter også. Vi er veldig stolte av vår nyeste bil og teamet som har bidratt til å gjøre Crafter til den beste store varebilen på markedet. Vi kommer til å bruke denne prisen for å sikre en suksessfull lansering av bilen, sa han under prisutdelingen.

Crafter ble tildelt 101 poeng under stemmegivningen – noe som var 12 poeng mer enn bilen som kom på andreplass i kåringen. Juryen trakk i sin begrunnelse for Crafters seier frem ting som designet, komforten, sikkerhetsnivået og suverene bruksegenskaper. 

21.09.2016

Volkswagen viser frem elektrisk Crafter på IAA-messen i Hannover

Den elektriske varebilen har en nyttelast på 1,7 tonn og rekkevidde på mer enn 200 kilometer. I første omgang er det et konsept, men de første bilene vil være på veien innen kort tid.

Elektrisk drift har hele tiden vært en del av planene for nye Crafter, og styreleder for Volkswagen Commercial Vehicles, Dr. Eckhard Scholz, var klar i talen da bilen ble vist frem.

- De første e-Crafter-modellene vil være på plass hos kundene i løpet av 2017, sa han.

Grunnkvalitetene til nye Crafter har ikke blitt endret av den elektriske driften. Konseptbilen byr fortsatt på god lastekapasitet, 11,3 kubikkmeter lasteplass og en maksimal lastehøyde på nesten 2 meter. Det er med andre ord ingen endringer i målene sammenlignet med de konvensjonelle modellene.

Den kjørbare konseptbilen har en tillat totalvekt på 4,25 tonn og er utstyrt med en 100 kW elektrisk motor. Denne sørger for jevn akselerasjon opp til toppfarten på 80 km/t – en fart som er tilstrekkelig i de urbane miljøene bilene er tenkt brukt. Takket være dreiemomentet på 290 Nm, som er tilgjengelig uten forsinkelse, har bilen nok krefter selv med maksimal last på 1709 kilo.

Konseptbilens batteripakke, som er satt sammen av 312 celler og har en kapasitet på 43 kWh, er gjemt under gulvet i varerommet og stjeler dermed ingen plass. Avhengig av konfigurasjon gir batteriet e-Crafter en rekkevidde på mer enn 200 kilometer, og det kan lades opp til 80 prosent på 45 minutter ved hjelp av en kompatibel hurtiglader. Designet tar allerede hensyn til fremtidens batterier, og man ser for seg at bilen kan bli tilgjengelig med inntil 400 kilometer rekkevidde i fremtiden – avhengig av kundenes krav.

Konseptbilen skiller seg fra de dieseldrevne Crafter-modellene med en spesiell Reef Blue Metallic-lakk, lakkerte støtfangere, en blå stripe i grillen samt de karakteristiske C-formede LED-lysene som kjennetegner alle Volkswagens elektriske biler. På innsiden har en kraftmåler tatt plassen til turtelleren, og både setene og rattet har fått blå sømmer.

Tekniske data

Driftssystem: Elektrisk motor

Effekt: 100 kW

Dreiemoment: 290 Nm

Batteri: Lithium-ion (26x12 celler), 43 kWh, 384 V

Ladetid: 45 min (ved 40kW DC)

Tillatt totalvekt: 4250 kg

Toppfart: 80 km/t

Rekkevidde: 208 km

Egenvekt: 2541 kg

Nyttelast: 1709 kg

Lastevolum: 11,3 m3

15.09.2016

Nye Crafter – enda mer økonomisk, funksjonell og pålitelig

Nye Volkswagen Crafter kan leveres med en maksimal totalvekt på 5,5 tonn og et lastevolum på inntil 18,4 kubikkmeter, og med hele 69 forskjellige konfigurasjoner finner alle noe som passer sitt bruk.

Nye Crafter er basert på et helt nyutviklet chassis med holdbare og drivstoffgjerrige motorer, velfunderte lasteløsninger, en ergonomisk førerplass og en rekke assistentsystemer som skal gjøre arbeidshverdagen lettere og sikrere.

Det spesielle med nye Crafter er at bilen har blitt utviklet helt på nytt, basert på nært samarbeid med kundene.

- Utviklingen av nye Crafter var en unik mulighet til å unngå kompromisser. Den nye modellen representerer en fusjon av produktfokus og kundefokus. Med andre ord er dette en bil som er utviklet fra kundens perspektiv, sa styreleder i Volkswagen Commercial Vehicles, Dr Eckhard Scholz, under lanseringen.

Crafter vil være tilgjengelig i en lang rekke forskjellige varianter – inkludert versjoner med høy nyttelast. Det vil være tre lengder (5986, 6836 eller 7391 mm) og tre høyder (2355, 2590 eller 2798 mm) tilgjengelig i varebilversjonene. I tillegg leveres Crafter som single og double cab i varierende lengde med eller uten påbygg.

Den innvendige plassen er den største i klassen, og den forhjulsdrevne varianten har et lastevolum på inntil 18,4 kubikkmeter og en tillatt totalvekt på opptil 4 tonn. Mellom hjulhusene måler Crafter hele 1380 mm, og varerommet er inntil 4855 mm langt. Nye Crafter har også en helt ny måte å sikre lasten på. Takket være festene i både gulv, sidevegger, skillevegg og tak kan lasten virkelig sikres ”i alle bauger og kanter”. 

Det nye chassiset leveres med McPherson-understell foran og fem forskjellige varianter av en stiv bakaksel. For første gang i dette segmentet blir nye Crafter også tilgjengelig med elektromekanisk styring – en løsning som gir bedre kjøreegenskaper og enklere manøvrering.

Førerassistentsystemene gjør hverdagen både enklere og sikrere for sjåføren. Takket være den elektromekaniske styringen kan nye Crafter leveres med en lang rekke aktive assistentsystemer som vi kjenner fra Caddy og T6. Utstyr som aktiv filholder (Lane Assist), parkeringsassistent (Park Assist) og et system som hjelper til med tilhengermanøvreringen (Trailer Assist). Blant det andre utstyret som er tilgjengelige finner man ting som adaptiv cruise control, automatisk nødbremsesystem, sidevindassistent, automatiske fjernlys og en hel rekke andre nyvinninger i klassen.

Motorene i nye Crafter er basert på MDB (Modular Diesel Platform)-arkitekturen, men er spesialtilpasset de ekstra tøffe kravene som stilles til en bil i kommersiell drift – enten det er snakk om korte distanser i urbane omgivelser eller lengre strekninger. 2,0 TDI-motoren tilfredsstiller naturligvis EU6-kravene og leveres i tre forskjellige versjoner som yter 102, 140 eller, som BiTurbo TDI, 177 hestekrefter. Sammenlignet med forrige generasjon Crafter er motorene i gjennomsnitt 15 prosent mer drivstoffeffektive, og takket være holdbarheten bidrar motorene også til å senke den totale kostnaden over bilens levetid.

Førsalget av nye Crafter vil starte i November 2016.

Fra midten av 2017 vil Crafter også bli tilgjengelig med en 4MOTION-variant med tverrstilt motor og en bakhjulsdreven variant med langsstilt motor.

10.08.2016

Nå starter salget av nye Volkswagen Amarok

Blir klassens best utstyrte modell og leveres med kraftige V6 TDI-motorer.

Volkswagen-importør Harald A. Møller har nå åpnet for forhåndssalg av nye Volkswagen Amarok. Modellen har siden 2010 vært blant Norges aller mest populære pickup-modeller, og mer standard- og ekstrautstyr, sterkere motorer og en rekke forbedringer gjør nye Amarok til en enda mer attraktiv modell i pickup-segmentet.

Nye Amarok er utstyrt med V6 TDI EU6 dieselmotorer som yter 163, 204 eller 224 hestekrefter. Motorene er spesialtilpassede versjoner av motorene som brukes i luksus-SUV-en Audi Q7. En ny radiator, nytt topplokk og ny turbolader er på plass for å tilpasse motorene til den tøffere jobben Amarok er ment å utføre. Ved lansering er motorene på 204 og 224 hestekrefter tilgjengelig, mens motoren som yter 163 hestekrefter blir tilgjengelig senere.

I likhet med tidligere kan kundene velge mellom to forskjellige drivlinjer. Modellene med manuell girkasse vil leveres med et 4MOTION-system med bakhjulsdrift, reduksjonsgir og mulighet for å koble inn frontakselen. De som velger automatgir får en bil med permanent firehjulsdrift hvor kreftene blir distribuert gjennom en Torsen-differensial. Alle modellene får også forsterkede bremser, og Amarok har nå 17” skivebremser foran og 16” skivebremser bak.

De kraftigere motorene gir også en økt tilhengervekt. Modellene med 204 og 224 hestekrefter og automatgir kan trekke tilhengere på inntil 3500 kilo.

Bedre utstyrt

Nye Amarok får også vesentlig mer standardutstyr enn tidligere. Innstegsmodellen Comfortline kan blant annet skilte med multikollisjonsbrems, parkeringssensor bak, cruisekontroll med hastighetsbegrenser, bluetooth-handsfree med stemmestyring, variabel servostyring og 17-tommers aluminiumsfelger. Highline-modellen leveres i tillegg med utstyr som Bi-Xenon hovedlys med LED-kjørelys og ryggekamera.

Også ekstrautstyrslisten har blitt vesentlig utvidet på nye Amarok. Man kan blant annet få bilen levert med det nye infotainment-systemet som er kjent fra Caddy og Transporter T6. De 14-veis elektrisk justerbare ergoComfort-setene sørger også for at komforten er på topp – uavhengig av arbeidsdagens lengde.

Introduksjonsmodellen har fått navnet Aventura, og er en bil som har det meste av tenkelig utstyr. I tillegg til det som leveres på Highline-modellen kan Aventura blant annet skilte med 20-tommers felger, interiør i nappa-skinn, ryggekamera, ergoComfort-seter, Navigasjon og en rekke eksklusive designdetaljer.

En rekke nye farger gir kundene mulighet til å gjøre sin Amarok personlig i større grad enn tidligere. Fargene Mojave Beige metallic, Indiumgrå metallic, Chestnutbrun metallic, Ravennablå metallic (kun Aventura) og Honeyorange metallic (kun Canyon) gir bilen et unikt uttrykk. I tillegg vil fargene Ravennablå og Indiumgrå bli tilgjengelige i matte versjoner på et senere tidspunkt.

Ved introduksjonen er Amarok tilgjengelig med 204 og 224 hestekrefter i kombinasjon med permanent firehjulsdrift og åttetrinns automatgirkasse, og startprisen er 380 110 kroner + mva.

Prisliste – 2-seters varebiler:

Modell

Girkasse

Pris eks. mva.

Pris inkl. Mva.

Amarok DC Comfortline 3.0 V6 204HK

8-trinns automatgir

Kr. 380 110

Kr. 451 000

 

 

 

 

Amarok DC Highline 3.0 V6 204HK

8-trinns automatgir

Kr. 397 390

Kr. 472 600

Amarok DC Highline  3.0 V6 224HK

8-trinns automatgir

Kr. 406 830

Kr. 483 700

 

 

 

 

Amarok DC Aventura 3.0 V6 224HK

8-trinns automatgir

Kr. 464 690

Kr. 556 000

28.07.2016

Nye Crafter – mer praktisk, økonomisk og innovativ

Målet med nye Crafter var å utvikle en bil med brukerne i fokus som leverer på både praktiske egenskaper og økonomi. Dette har gjort at den vil bli klasseledende på flere områder når den kommer på markedet.

Hvilke systemer kan hjelpe budbiler i bytrafikken? Hvordan kan man gjøre det lettere å manøvrere på gjørmete byggeplasser? Hvordan kan man redusere ulykker som skyldes trøtte sjåfører på langtur? Får å få svar på disse, og flere, spørsmål har Volkswagens ingeniører vært med flere kunder på jobb under utviklingen av nye Crafter. På denne måten fikk ingeniørene et riktig bilde av hva kundene faktisk trenger og hvilke systemer som kan implementeres for å løse disse. Resultatet er en bil med innovative praktiske og elektroniske løsninger som løser reelle utfordringer brukerne har i hverdagen.

De helt nye EU6-motorene kombinert med et helt nytt eksteriørdesign sørger for at Crafter har lavest forbruk og utslipp i klassen. De ekstremt slitesterke motorene er utviklet for både lokal- og langkjøring, og sørger for at nedetid aldri er et problem. Kombinert med en generell robusthet og lave vedlikeholdskostnader har nye Crafter lave eierkostnader gjennom hele bilens livssyklus. 

Ingeniørene har jobbet mye med dimensjonene i nye Crafter. Resultatet er en bil med kompakte utvendige mål kombinert med klasseledende lasteplass. Dette gjør at bilen er lettere å manøvrere på trange steder samtidig som kjøreegenskapene er i toppklasse uavhengig av hvor mye last som befinner seg om bord. 

Mange valgmuligheter

For første gang vil Crafter være tilgjengelig i en lang rekke forskjellige utgaver – også modeller med høyere nyttelast. Den nye ”EA 288Nutz”-motoren er en 2,0 TDI-motor som har blitt spesialutviklet for nye Crafter og er tilgjengelig i fire forskjellige effektversjoner. Kundene kan velge mellom versjoner på 102, 122 eller 140 hestekrefter – eller velge en biturbo-motor som yter hele 177 hestekrefter. Motoralternativene varierer også med tanke på hvilket driftssystem kunden velger. Nye Crafter er tilgjengelig med både for- bak og 4MOTION firehjulsdrift samt med både manuell og automatgirkasse. En variasjon som dette har aldri vært tilgjengelig i segmentet tidligere.

Nye Crafter vil også sette standarden for førerassistentsystemer i klassen for store varebiler. Målet er å maksimere sikkerheten for fører og passasjerer, uavhengig av last, ved hjelp av aktive og passive sikkerhetssystemer. Takket være den elektromekaniske styringen, som også er en nyhet i klassen, kan Crafter leveres med systemer som ESP med tilhengerstabilisering, adaptiv cruise control, sidevindkompensering, tilhengermanøvreringsassistent og mye mer. Også når det gjelder passiv sikkerhet er nye Crafter godt utstyrt. Både sjåfør og passasjer har front-, side- hodeairbag, og en rekke varslingssystemer, blant annet ryggekamera og et Rear Traffic Alert-system, øker sikkerheten ytterligere. LED-lykter, kurvelys og lysassistent sørger også for god sikt og bedret sikkerhet uavhengig av forholdene på veien.

Helt ny plattform

I nyttekjøretøysektoren er det viktig at et design skal fungere optimalt for en rekke grupper med ulike behov. Med dette i bakhodet har Crafter blitt utviklet på en helt ny plattform for nyttekjøretøy – og er dermed splitter ny både utvendig og innvendig. Designet er basert på at Transporter, som er Volkswagens viktigste varebil, skal få en storebror som byr på kvaliteter som aldri tidligere er sett i denne klassen.

Nye Crafter vil bli bygget på en splitter ny og spesialbygget fabrikk i Wrzesnia i Polen. Dette er Volkswagens andre fabrikk i Polen, og strekker seg over 220 dekar – noe som tilsvarer rundt 300 fotballbaner. Når fabrikken produserer for fullt vil mer enn 3000 mennesker arbeide her, og i det vil i tillegg komme flere underleverandører i området som igjen vil skape enda flere arbeidsplasser.

Nye Crafter forventes på markedet i løpet av første halvår 2017.

01.07.2016

Nye Crafter: Utviklet i samarbeid med brukerne

Til høsten kommer helt nye Volkswagen Crafter på markedet, men allerede nå kan du få en forsmak på den innovative «storebroren» i Volkswagens Nyttekjøretøy-portefølje.

Det er ikke bare designet som er nytt på nye Crafter – også måten den er utviklet på er helt ny. Ekspertene hos Volkswagen Commercial Vehicles spurte brukere og kunder om deres behov og hva de ønsket seg i bilen som er deres arbeidsplass. Ved å bli med kundene ut på jobb fikk spesialistene fra Hannover både se og høre hva kundene ønsket seg, og flere av disse tilbakemeldingene har blitt inkorporert i utviklingen av nye Crafter. 

Kundenes ønsker har blitt tatt hensyn til både når det gjelder design og funksjonalitet. Sjefsdesigner hos Volkswagen Commercial Vehicles, Albert-Johann Kirzinger, og hans team har analysert tilbakemeldingene fra brukerne når de har designet den nye bilen.

- Nyttekjøretøysektoren er litt spesiell med tanke på at designet må fungere for en lang rekke forskjellige kundegrupper, sier han.

Det innovative eksteriøret har en luftmotstandskoeffisient på 0,33, noe som er best i klassen, og forholdet mellom eksteriørdimensjonene og den innvendige plassen viser tydelig hvilke fordeler brukeranalysene har gitt i utviklingsprosessen. Alle de kommende versjonene av Crafter vil være basert på den samme aerodynamiske formen, og de vil dermed dra nytte av de samme fordelene.

- Med nye Crafter får den klassiske Transporter-serien i praksis en storebror, sier Kirzinger. Med Crafter leverer Volkswagen en bil med en gjennomgående kvalitet som er på et høyere nivå enn det man tidligere har sett i denne klassen av nyttekjøretøy.

25.05.2016

Se de første bildene av nye Volkswagen Amarok

Volkswagens premium-pickup sørger for å løfte standarden i klassen når det gjelder komfort og interiørkvalitet.

Takket være høy sitteposisjon, godt utsyn i alle retninger og et interiør av høy kvalitet er nye Amarok et reelt alternativ for kunder som tradisjonelt sett ville valgt en SUV. Blant høydepunktene på innsiden av nye Amarok er de elektrisk justerbare ergoComfort-forsetene som har høydejustering, kombinert med en mulighet til å skyve setene langt bakover, dette gir overlegen plass både i høyden og lengden. Setene har også god sidestøtte som sikrer både god komfort og riktig ergonomi. De elektriske setene kan justeres i 14 retninger og sørger dermed for at førere av alle kroppsfasonger kan finne riktig sittestilling. 

ErgoComfort-setene har fått et godkjenningsstempel fra den tyske organisasjonen for sunne rygger (Aktion Gesunder Rücken e.V.), og kan i tillegg leveres i nappaskinn dersom kunden vil ha en ekstra luksuriøs bil. 

Dashbordet har fått et nytt design hvor hovedfokuset er på rette, horisontale linjer med en klar inndeling av de forskjellige flatene. Ved å kvitte seg med de runde konturene og fokusere på de rette linjene får nye Amarok et mer moderne interiør – samtidig som det praktiske aspektet er ivaretatt av flere smarte oppbevaringsrom.

Ved hjelp av multifunksjonsrattet kan sjåføren operere både radio, telefon og multifunksjonsdisplayet i instrumentpanelet. Multifunksjonsrattet kan leveres med paddelskift (standard på Aventura-modellen), som gjør at føreren har full kontroll over den nye 8-trinns automatgirkassen.  Lanseringsmodellen Aventura blir levert med et 3D-display i farger mellom de tradisjonelle instrumentklokkene. Detaljer som det rammeløse sladrespeilet bidrar også til å løfte interiørkvaliteten på nye Amarok enda et hakk.

Helt øverst i dashbordet, og dermed også i førerens synsfelt, finner man det oppgraderte infotainment-systemet med Bluetooth telefontilkobling og DAB+ som standard. Med fokus på brukervennlighet og funksjoner som App Connect, Guide & Inform og Car-Net får dette enda flere funksjoner enn tidligere. App Connect-funksjonen gjør det mulig å integrere smarttelefonapplikasjoner via en USB-tilkobling og Guide & Inform-systemet sørger for å gi føreren oppdatert trafikkinformasjon via internett. Infotainment-systemet har også en innebygget funksjon som gjør kommunikasjonen mellom for- og baksetet enklere enn tidligere, ved å bruke mikrofonen til håndfri-anlegget vil bilen automatisk spille denne lyden gjennom høyttalerne i baksetet. Dette gjør at sjåføren slipper å snu seg for å snakke med passasjerene, og gjør dermed bilturen enda litt sikrere.

Den nye pickupen hører like godt hjemme både på og utenfor veien, og med den nye V6 TDI-motoren som yter 550 Nm og 224 hk i toppversjonen vil det alltid være mer enn nok krefter tilgjengelig. Med denne motoren har nye Amarok en toppfart på 193 km/t og gjør unna akselerasjonen fra 0-100 km/t på imponerende 7,9 sekunder.

Nye Amarok vil være tilgjengelig i Norge i september.

1 2 3 4 > »