Kontaktperson Volkswagen

Pressemeldinger Volkswagen

11.01.2017

Volkswagen presenterer I.D. BUZZ

En ny æra innen mobilitet er på gang, og Volkswagen er med på å definere denne. Under den pågående bilmessen i Detroit presenterer Volkswagen sin konseptbil I.D. BUZZ, en elektrisk mikrobuss med slagordet "We make the future real".

- I.D. BUZZ er et eksempel på nye Volkswagen; moderne, positiv, emosjonell og fremtidsorientert. I 2025 ønsker vi å selge en million elektriske biler hvert år, og dermed gjøre elbiler til det nye kjennetegnet ved Volkswagen. Allerede i dag har vi suksess med våre elbiler, og fra 2020 lanserer vi vår I.D.-familie, en ny generasjon med elektriske og nettverkstilkoblede biler. Bilene vil være oppnåelige for millioner av mennesker, forteller Dr. Herbert Diess, styreformann i Volkswagen Brand Board of Management.

Med konseptbilen I.D. BUZZ demonstrer Volkswagen hvor rikt utrustet morgendagens elbiler kommer til være - firehjulsdrift, elmotorer på for- og bakaksel, et helautomatisk kjørefunksjon (I.D. Pilot), samt en helt ny generasjon av instrumenter og kontrollfunksjoner.

- I.D. BUZZ er neste generasjons MPV. Den er basert på Modular Electric Drive Kit (MEB) og tilbyr komfort og massevis av plass for lange reiser. Rekkevidden er opp til 600 kilometer, forklarer Frank Welsch, Volkswagens utviklingssjef.

I.D BUZZ får ny energi gjennom induksjon eller fra en ladestasjon. Med en ladeeffekt på 150 kW tar det rundt tretti minutter å lade batteriet til 80 prosent. Lithiumbatteriet har en kapasitet på 111 kWh.

Det er bare fire måneder siden Volkswagen viste frem lillebroren til I.D. BUZZ på bilutstillingen i Paris - I.D. Også den er en revolusjon; en kompakt elbil som kommer på markedet i 2020 med en rekkevidde på opptil 600 kilometer. Det er den første bilen som kommer til å serieproduseres basert på MEB-plattformen, og den første konseptbilen fra Volkswagen som kan kjøre selv.

Nye I.D. BUZZ er nå den første MPV hvor dette er mulig. Alt som trengs er et forsiktig dytt på rattet, så forsvinner rattet inn i instrumentpanelet og endrer I.D. BUZZ fra et manuelt kjøretøy til et helautomatisk, slik tanken er at det skal fungere i 2025. Nå kan føreren snurre setet sitt rundt og vende seg mot passasjerene i baksetet. Ved hjelp av fire laser-scannere, flere kameraer, ultralyd og radar holder bilen kontinuerlig oversikt over trafikk, fotgjengere og miljø. Kombinert med trafikkdata fra internett har bilen hele tiden et komplett bilde av situasjonen, og kan dermed ta de riktige avgjørelsene.

Innvendig finnes ikke lenger et vanlig førermiljø. I stedet prosesserer MPV-konseptbilen viktig informasjon ved hjelp av AR (Augmented Reality), Head-up Display i førerens synsfelt - i 3D, i et virtuelt format på veien. Funksjoner som infotainment og klimaanlegg styres med et avtagbart nettbrett. De viktigste funksjonene for å kjøre bilen selv finnes imidlertid på rattet. Den indre delen er ikke utrustet med knapper som i dag, men består i stedet av en slags berøringsskjerm.

Konseptbilen har plass til åtte seter, noe som gjør den til romsligere enn noen annen elbil på markedet. Bilen har en lengde på 494 cm, en bredde på 198 cm og en høyde på 196 cm. Akselavstanden er på hele 330 cm, og har et bagasjerom som tar fra 660 til 4600 liter.

Takket være den lange akselavstanden blir den svært komfortabel, og batteriet er plassert mellom hjulene i gulvet. Dette bidrar til et lavt tyngdepunkt og en perfekt fordeling av vekten. Elektrisk regulerende støtdempere hjelper også på komforten. To elmotorer på 201 hester hver sørger for en samlet effekt på 369 hestekrefter. Det skal gi 0-100 km/t på rundt fem sekunder og toppfart på 160 km/t.

I.D. BUZZ lever dermed opp til Volkswagens strategi med slagordet "We make the future real". Bakgrunnen for strategien er fire innovasjonsområder:

- Nettverkstilkoblet samfunn: Volkswagen kommer i fremtiden til å linke sammen mennesker, biler og miljøet rundt med en egen Volkswagen bruker-ID.

- Intuitivt og brukervennlig: Volkswagen har fokusert på biler som er intuitive å bruke og som er utstyrt med nye display og kontrollkonsepter.

- Selvkjørende biler: Ved hjelp av automatisk kjøreteknikk gjør Volkswagen bilene enda sikrere og mer komfortable.

- Smart bærekraft: Volkswagen intensiverer utviklingen av innovative elbiler for høyvolumsproduksjon.

03.01.2017

Beste salgsår i historien for Volkswagen i Norge

Norges største bilmerke, Volkswagen, beholder førsteplassen for 7. året på rad. 2016 topper selv rekordåret 2015 for Volkswagen personbiler i Norge. Totalt ble tallet 26 574 kjøpte Volkswagen og en markedsandel på 17,2%. For Volkswagen Nyttekjøretøy ble tallet 10 315 kjøpte biler og en markedsandel på 28,6%. Volkswagen Nyttekjøretøy går inn i 2017 med tidenes største ordrebank.

Salget av nye personbiler i Norge i 2016 ble svært høyt, og ble det tredje beste bilsalget gjennom tidene i Norge. Både elbiler og ladbare hybridbiler bidro med en betydelig andel av totalmarkedet i Norge. 2016 ble året da salget av ladbare hybrider tok av og utgjorde 13,4% av alle nye personbiler.

- Halvparten av salget av Volkswagen personbiler i 2016 var ladbare biler, og markedet har respondert svært godt på ny teknologi, sier Kai Robert Solheim, direktør for Volkswagen.

Ifølge en undersøkelse gjort av Kantar TNS høsten i fjor, så lader Volkswagen-kundene sine ladbare hybrider og bidrar dermed positivt miljømessig ved å kjøre bilene mest i elektrisk modus.

- Våre moderne og innovative biler samt vårt brede modellutvalg har bidratt til det rekordhøye salget. Vi har tro på ytterligere vekst i markedet for ladbare biler i 2017, ikke minst at salget av elbiler vil gå ytterlige opp, tilføyer Solheim.

Den høye andelen av ladbare biler i Volkswagens portefølje har også bidratt til at det gjennomsnittlige CO2-nivået for nye Volkswagen registrert nå er nede på 76 gram for 2016.

Golf ble igjen Norges mest kjøpte bil med totalt 13 148 kjøpte biler og en markedsandel på 8,5%. Volkswagen er nå nummer én i alle landets fylker, ifølge Opplysningskontoret for veitrafikken, OFV.

- Vi takker våre lojale kunder for tilliten og våre dyktige forhandlere for innsatsen i 2016, sier Kai Robert Solheim.

Volkswagen Nyttekjøretøy
2016 ble et svært godt år også for Volkswagen Nyttekjøretøy, med 10 315 kjøpte biler og en markedsandel på 28,6%. - Vi har hatt et rekordår for alle våre modeller og har fått en svært god start for siste nykommer Volkswagen Crafter. Med den på plass har vi en helt ny modellrekke på plass, sier Håkon R. Fergestad, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy.

-Vi er svært takknemlig for kundenes tillit og er glad for at de setter pris på forhandlernes kompetanse på nyttekjøretøyer. Vi går inn i 2017 med tidenes største ordrebank, tilføyer Fergestad.

22.12.2016

Rekordår for Harald A. Møller AS med merkene Volkswagen, Audi, ŠKODA og Volkswagen Nyttekjøretøy

På et pressemøte torsdag 22. desember 2016 oppsummerte ledelsen i Harald A. Møller AS status for salget så langt i 2016 og orienterte om prognoser for 2017. Samtidig ble funnene fra en kundeundersøkelse om bruken av ladbare hybrider og siste status om EA189 dieselsaken også presentert.

Anita Svanes, kommunikasjonssjef i Volkswagen kunne fortelle om historisk god salgsutvikling for Harald A. Møller AS så langt i år. - 2016 vil gå inn i historien som vårt aller beste salgsår noensinne. Med tanke på alle utfordringene vi stod midt oppe i høsten 2015, er dette en formidabel innsats av hele vår organisasjon. Ikke minst takker vi alle våre kunder for tilliten, sa Anita Svanes.

- Vi estimerer et totalmarked i Norge på 183.000 biler i 2017, fordelt på 150.000 personbiler og 33.000 lette nyttekjøretøy < 3,5 tonn, sa Anita Svanes.

Direktørene for Audi, ŠKODA, Volkswagen og Volkswagen Nyttekjøretøy oppsummerte status for sine merker og delte sine prognoser for det nye året.

- Norges største bilmerke, Volkswagen, beholder førsteplassen for 7. året på rad. Ulf Tore Hekneby sikter mot en markedsandel på 15% for 2017. Hekneby la til at andelen av ladbare biler for Volkswagen forventes å utgjøre over halvparten av volumet i 2017.

- Håkon R. Fergestad, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy, kunne melde om et svært bra år i 2016 og går inn i 2017 med tidenes største ordrebank. - Vi planlegger å selge ca. 12.000 biler neste år, hvorav mellom 1.000 og 1.200 personbilregistrerte biler og i underkant av 100 busser og lastebiler, sa Fergestad.

- Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi, melder at 2016 blir det nest beste året i historien for Audi i Norge. - Vi er stolte av at vi leverer på målsetningen om 7600 biler. Med et særdeles sterkt forhandlerapparat, og mange nye modeller i markedet, tar vi fatt på 2017 med et mål om å øke ytterligere til 7700 biler, sa Edvardsen-Eibak.

- Kai Robert Solheim, direktør for ŠKODA, sa at 2016 blir et rekordår for ŠKODA med ca. utleverte 7700 biler. -ŠKODA har et mål om 8600 nye ŠKODA og en markedsandel på 5,7 % for 2017, sa Solheim.

Rapport om ladbare hybrider

TNS Kantar har på oppdrag for Audi og Volkswagen gjennomført en kundeundersøkelse om bruk av ladbare hybrider for disse to merkene. Anders Hovde fra TNS Kantar oppsummerte funnene i undersøkelsen.

Noen av hovedfunnene:

• 8 av 10 lader bilen en eller flere ganger i døgnet. Kun 3 % lader sjeldnere enn en gang i uken.
  • 8 av 10 hybridbileiere sier de er bevisst på å ha en økonomisk kjørestil.
  • 7 av 10 hybridbileiere sier at el-bil ikke er et alternativ.
  • 7 av 10 sier de fyller drivstoff kun en gang i måneden, eller sjeldnere.

Undersøkelsen viser med all tydelighet at ladbare hybridbiler har en svært positiv klima- og miljøeffekt.

EA189

Ulf Tore Hekneby, direktør for Volkswagen, oppdaterte med siste status i EA189-saken. Tyske veimyndigheter, KBA, har nå gitt godkjenninger for alle programvareoppdateringer for samtlige dieselmotorer.

Fabrikkene har nå frigjort programvare for i underkant av 100.000 biler på det norske markedet. Reparasjonsgraden er nå nærmere 80-90% på de første oppgraderingsbølgene.

- Vi er nå godt i gang med oppgraderingene og kaller inn kundene så snart programvare for de enkelte bilmodellene er klare. Vi er svært takknemlige for de gode tilbakemeldingene kundene har gitt etter oppgraderingen, og vi takker våre dyktige forhandlere for innsatsen.

21.12.2016

Åpner for bestilling av nye Volkswagen e-Golf

Norges mest solgte elbil blir bedre utstyrt og får lengre rekkevidde. Prisene for den nye Volkswagen e-Golf starter på 299.300 kroner. Lansering i Norge blir i april.

Volkswagen åpner nå for bestilling av oppgraderte e-Golf hos alle sine forhandlere. Oppdateringen vil gjøre Norges mest solgte elbil enda mer attraktiv, og de aller største endringene finner man i drivlinjen.

Nye e-Golf vil få et batteri med en kapasitet på 35,8 kWt. Dette er en økning i kapasitet på mer enn 60 prosent sammenlignet med dagens e-Golf. Den økte batterikapasiteten gjør at rekkevidden øker fra 190 til 300 kilometer mål etter NEDC-standarden. Det vil si en forventet rekkevidde i Norge på 200-300 kilometer under sommerlige forhold og 150-200 kilometer på vinterføre. Det nye batteriet kan lades opp på ca én time ved bruk av 40 kW DC-lading. Ved 7,2 kW AC-lading vil oppladingen ta ca 5 timer og 45 minutter.

Kombinert med det større batteriet vil nye e-Golf få en sterkere motor som yter 136 hestekrefter og 290 Nm. Til tross for de økte ytelser og høyere vekt på grunn av større batterikapasitet vil e-Golf fortsatt ha samme strømforbruk som tidligere.

Nye e-Golf får betydelig mer standardutstyr. Også utvendig vil e-Golf få en del oppdateringer i form av nye LED-lys foran og bak og nye støtfangere. Det vil også være flere nye assistentsystemer tilgjengelig. Volkswagen e-Golf vil også leveres med det helt nye Discover Pro infotainment-systemet med 9.22 tommer stor berøringsskjerm og håndbevegelsesstyring som standardutstyr, og det digitale instrumentpanelet Active Info Display er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Nye Volkswagen e-Golf vil koste fra 299.300 kroner i Norge, eks. frakt- og leveringsomkostninger, og de første bilene vil bli levert til kundene i april 2017. Kundene som har benyttet seg av forhåndsreservasjon av nye e-Golf beholder sin reserverte plass.

16.12.2016

Volkswagen investerer i eRoaming-plattformen Hubject

Den strategiske investeringen bidrar til digital sammenkobling og internasjonal vekst for det tyske selskapet Hubject GmbH.

Et av de viktigste virkemidlene for økt aksept for elektrisk mobilitet i det europeiske markedet, i tillegg til attraktive modeller, er en velutviklet infrastruktur for lading med et enkelt, internasjonalt betalingssystem. Hubject, som ble grunnlagt av BMW, Bosch, Daimler, EnBW, innogy og Siemens i 2012, gir elbilsjåfører enkel tilgang til ladestasjoner og et effektivt betalingssystem for disse. Det finnes allerede nesten 40 000 ladepunkter på tre kontinenter som benytter seg av teknologien.

I 2013 lanserte Hubject ”interchange”. Det er en løsning som fungerer på tvers av leverandører og landegrenser gjennom deres egen eRoaming-plattform. Ved å investere i den ledende aktøren innen eRoaming styrker Volkswagen Group sin lovnad om å gjøre elektrisk mobilitet tilgjengelig for et større marked og jobbe for systematisk utvidelse av infrastrukturen.

- Vi har satt oss som mål å være en ledende leverandør av bærekraftig mobilitet globalt. Med investeringen i Hubject støtter vi opp om den digitale endringer og gir et viktig bidrag mot overgangen til elektrisk mobilitet, sier strategiansvarlig hos Volkswagen AG, Thomas Sedran. Som en del av sitt ”TOGETHER – Strategy 2025”-program planlegger Volkswagen Group å lansere 30 elektriske modeller innen 2025.

Administrerende direktør for Hubject, Thomas Daiber, ønsker sammen med de seks grunnleggende selskapene Volkswagens støtte velkommen.

- Lading må bli mer brukervennlig hvis elbiler skal bli populære fort. Sammen med vår nye investor skal vi jobbe for å få sammenkoblet infrastruktur for lading på plass så fort som mulig, sier han.

- Nå har vi syv sterke investorer fra tre ulike industrier. Det gir oss et ideelt grunnlag for å vokse systematisk innen elektrisk mobilitet. Vi gleder oss over dette fremtidsrettede samarbeidet med Volkswagen Group, sier Hubjects andre direktør Christian Hahn.

Hubject GmbH ble grunnlagt i 2012, og deres eRoaming-plattform kobler sammen ladestasjoneiere og tjenesteleverandører i real-time. Dette gjør at elbilsjåfører får enkel tilgang til brukervennlig infrastruktur for lading. Hubject driver ingen ladestasjoner selv, men muliggjør en enkel overføring av data i bakgrunnen via sitt ”interchange”-nettverk. Mer enn 240 selskaper over hele verden bruker plattformen i dag – inkludert bilprodusenter, strømleverandører og teleselskaper.

14.12.2016

Milepæl for norsk elbilsuksess

Mandag deltok Volkswagen på feiringen av 100 000 norske elbiler. Milepælen som er nådd i Norge legges merke til også i utlandet, hvor elbilmarkedet Norge er et læringsmarked for bilprodusenter.

Representanter fra alle norske bilimportører med et visst elbilsalg var på plass da Norsk Elbilforening og Zero inviterte til feiring av 100 000 registrerte elbiler i Norge. På første rad, som én av landets aller mest solgte elbiler, sto Volkswagen e-Golf. Sammen med den mindre e-up! har den bidratt til at den norske Volkswagen-importøren har levert over 21 500 elektriske biler til norske kunder.

- Den suksessen vi har hatt med elbiler i Norge er gledelig både for oss som importør og for fabrikken. Norge er utvilsomt et foregangsland når det kommer til bærekraftig mobilitet, og det som gjøres her blir lagt merke til, sier Volkswagen-direktør Ulf Tore Hekneby.

Insentivene regjeringen har lagt opp til har bidratt sterkt til elbil-salget i Norge, men også den hurtige utbyggingen av infrastruktur har bidratt til elbilenes popularitet. Nå er det viktig at myndighetene investerer ytterligere i ladeinfrastruktur for å møte den voksende andelen av ladbare biler.

- Vi ligger allerede et tiår foran de store europeiske markedene når det gjelder utvikling av infrastruktur til elbiler, og derfor ser mange hit for å lære av oss. Elektrisk mobilitet er én av bærebjelkene i Volkswagen Groups strategi, så den praktiske kunnskapen det norske markedet kan bidra med er viktig for fabrikken, sier Hekneby. Volkswagen har satt seg som mål å bli verdensledende innen elektriske biler, med et mål om 1 million produserte elbiler årlig i 2025.

I de kommende årene vil Volkswagen satse enda mer på elektriske biler, og allerede i april neste år vil en ny Volkswagen e-Golf være plass i Norge. Denne vil ha vesentlig lengre kjørelengde enn dagens modell samt en rekke andre oppgraderinger som gjør elbilen til et reelt valg for enda flere nordmenn.

Nye e-Golf

Bedre utstyrt

I tillegg til de åpenbare fordelene ved større batteri og sterkere motor vil nye e-Golf være bedre utstyrt i standardversjon. Varmepumpe, som har vært et svært populært tilvalg, vil nå være standardutstyr. Det samme gjelder parkeringssensorer foran og bak samt lys- og siktpakke med regnsensor og automatisk avblendbart speil innvendig.

Dersom kunden velger Active Info Display, blir det tradisjonelle instrumentpanelet byttet ut med et heldigitalt display med interaktive funksjoner. Alle instrumentene, inkludert de e-Golf-spesifikke som kraftmåleren, er integrert i en 12,3-tommers fargeskjerm. Informasjonen som vises på skjermen vil endres etter hva føreren har behov for.

I tillegg får bilen det helt nye Discover Pro infotainment-systemet som standardutstyr. Dette har en 9,2-tommers berøringsskjerm og et nytt og intuitivt brukergrensesnitt. Systemet har også støtte for bevegelsesstyring – en teknologi som Golf er alene om i kompaktklassen.

App-Connect smarttelefonintegrasjoen og Car-Net Guide & Inform med blant annet Google maps og Google Streetview også er standard.

2017-modellen av e-Golf vil bli tilgjengelig med enda flere sikkerhetssystemer enn dagens modell. Blant nyhetene er køkjøringsassistent som gjør bilen semi-selvkjørende i hastigheter inntil 60 km/t, fotgjengergjenkjenning og Emergency Assist.

Utvendig vil e-Golf nyte godt av de samme designoppdateringene som ble presentert for hele Golf-porteføljen for kort tid siden. Det betyr blant annet at e-Golf vil få en oppdatert støtfanger både foran og bak samt nye LED-lys både foran og bak.

De første bilene er ventet til Norge i april 2017. Vi planlegger å åpne for forhåndssalg straks prisene blir klare.

07.12.2016

MOIA: Volkswagen Groups nye mobilitetsselskap

Under ”Tech Crunch Disrupt”-konferansen i London lanserte Volkswagen Group sitt nyeste selskap. MOIA skal drive selskapets endring mot å være en ledende leverandør av bærekraftig mobilitet.

- MOIA vil gi oss en større forståelse av nye mobilitetsformer og hvordan man kan gjøre dem enda mer attraktive i fremtiden. Selskapet vil ha et mye videre fokus enn vi har i dag for å sikre at vi møter de behovene kundene vil ha. Selv om ikke alle vil eie sin egen bil i fremtiden, kan MOIA bidra til at alle er kunder, sier toppsjef i Volkswagen Group, Matthias Müller.

Bilindustrien gjennomgår store omveltninger for tiden. Ved siden av den tradisjonelle bilvirksomheten vil innovative, digitale mobilitetstjenester sørge for høy vekst i tiden fremover. Med MOIA legger Europas største bilprodusent grunnlaget for å oppnå suksess i fremtidens mobiltetsmarked. Volkswagen Group forventer at en betydelig andel av selskapets salgsinntekter vil komme fra det nye selskapet innen 2025.

- MOIA er et frittstående selskap under Volkswagen Group-paraplyen og vil utvikle og markedsføre sine egne mobilitetstjenester – enten alene eller i samarbeid med byer og eksisterende transportsystemer. Parallelt med dette vil konsernets merkevarer fortsette å utvikle sine egne tjenester. På mellomlang sikt er målet vårt å bli én av de viktigste aktørene innen mobilitetstjenester på det internasjonale markedet. For å oppnå dette kommer vi også til å lete etter de beste hodene og oppstartsbedriftene innen teknologi, sa administrerende direktør for MOIA, Ole Harms, under konferansen i London.

Volkswagen Groups nye selskap, som vil ha sitt hovedkvarter i Berlin, vil starte med en bemanning på rundt 50 personer – med en plan om at dette øker kraftig frem mot slutten av 2017.

- Metropolen Berlin er det perfekte stedet for et fremtidsrettet og innovativt selskap som MOIA. Her vil vi finne de kreative hodene og partnerselskapene vi trenger for å etablere oss. Med MOIA vil vi demonstrere at det er mulig å skape innovative mobilitetsløsninger utenfor Silicon Valley, forklarte Harms.

I tillegg til hovedkvarteret i Berlin, vil Hamburg være en viktig by for MOIA. Tidligere i høst inngikk Volkswagen Group en strategisk treårsavtale med den tyske byen om å gjøre urban mobilitet mer miljøvennlig, mer pålitelig, tryggere og mer effektiv. Resultatene av dette partnerskapet vil bli inkorporert i fremtidens MOIA-prosjekter over hele Europa.

Som en del av Volkswagen Group vil MOIA også ha muligheten til å ta i bruk produktkunnskapene, de innovative kreftene og infrastrukturen til de 12 andre merkevarene i konsernet.

MOIA står for individuell mobilitet for alle. Det skal være enkelt, rimelig og uten krav om at du eier din egen bil. I første omgang ligger det største inntektspotensialet for MOIA i en app som gir tilgang på sjåførtjenester. Volkswagen Group åpnet allerede mulighetene for dette da de tok eierskap i sjåførtjenesten Gett – en av verdens ledende leverandører av slike tjenester.

- Sammen med Gett jobber vi etter en klart definert ekspanderingstaktikk i Europa. For kort tid siden lanserte blant annet tre av konsernets merkevarer attraktive pakker for Gett-sjåfører i den sterkt voksende markedet i Moskva. Nye markeder kommer snart, fortalte Harms.

MOIAs andre store fokusområde vil være delingsprosjekter. Selskapets mål er å sette opp bildelingstjenester ved hjelp av en app. Målet er helhetlige transportløsninger som gjør både individuell og kollektiv transport mer effektiv slik at man unngår unødvendige turer og får en optimal utnyttelse av den eksiterende infrastrukturen. Dette konseptet konsentrerer seg om grensekryssende transport, og de første pilotprosjektene er ventet å starte i løpet av 2017.

28.11.2016

Volkswagen Arteon: Ny premium-sedan som kombinerer nyskapende design med dynamiske kjøreegenskaper

Tre måneder før bilens offisielle premiere på Genève-utstillingen gir Volkswagen en smakebit på sin kommende toppmodell Arteon. Den helt nye modellen vil plassere seg over Passat og være merkets mest luksuriøse modell.

I tillegg til de nye og mer ekspressive linjene, får Arteon en enda mer uttrykksfull front som også viser en tydelig merketilhørighet. Lamellene i grillen fortsetter inn i de tredimensjonale lyktene samtidig som LED-lysene bidrar til ytterligere spenning i frontdesignet.

Den firedørs sedanen byr på både revolusjonerende design og praktiske egenskaper. De rammeløse vinduene er et typisk element for GT-biler, mens den topphengslede bakluken gir optimal tilgang til det store bagasjerommet.

- Ved første øyekast skaper Arteon entusiasme på grunn av designet – før den overrasker med sine praktiske egenskaper. Det er en unik kombinasjon, sier eksteriørdesigner Tobias Sühlmann.

Navnet Arteon, med trykk på første stavelse, er bygget opp av to deler. ”Art” beskriver bilens harmoniske linjer og følelsene den skal skape. ”eon”-endingen identifiserer bilen, i likhet med Volkswagens toppmodell for det kinesiske markedet PHIDEON, som en premiummodell.

Nye Arteon vil bli vist frem under bilutstillingen i Genève i mars og vil lanseres sommeren 2017.

17.11.2016

Nye Volkswagen e-Golf presentert på Los Angeles Auto Show

Hver tredje Volkswagen Golf som blir solgt i Norge er elektrisk, og nå får elbilen både større batteri, kraftigere motor og mer standardutstyr.

De viktigste nyhetene:

1. Kjørelengden er økt til 300 kilometer målt etter NEDC-normen. Dette vil gi en reell kjørelengde på mellom 200 og 300 kilometer på sommerføre og 150-200 kilometer på vinteren.

2. e-Golf blir verdens første elbil med et bevegelseskontrollert infotainmentsystem som standardutstyr.

3. Nytt digitalt instrumentpanel blir tilgjengelig som ekstrautstyr.

4. 20 hestekrefter sterkere motor.

5. 20 Nm høyere dreiemoment.

6. Nye e-Golf akselerer fra 0-100 på bare 9,6 sekunder.

7. Det lave forbruket på 12,7 kW per 100 kilometer har holdt seg konstant til tross for større batteri og kraftigere motor.

8. Nytt og mer moderne design.

9. Nye LED-lys både foran og bak.

10. Nye assistentsystemer sørger for økt sikkerhet.

Volkswagen e-Golf er Norges mest solgte elbil, og den populære modellen får nå en oppdatering som gjør den enda mer attraktiv. Den største oppdateringen er på drivlinjen i den innovative elbilen.

Bedre utstyrt

10.11.2016

Bestselgeren Golf blir enda bedre

Større batteri i e-Golf, flere assistentsystemer og et helt nytt infotainmentsystem gjør Norges mest solgte bil enda mer attraktiv.

Allerede i 1985, ni år etter lanseringen, ble Volkswagen Golf Norges mest solgte bil for første gang. I 2015 ble Golf landets mest solgte bil for åttende år på rad, og etter alle solemerker vil årets mest solgte bil i 2016 også være Golf.

Med denne oppdateringen av konsernets mest populære modell gjennom tidene tar Volkswagen Golf for alvor inn i den digitale tidsalderen. Et oppdatert design, nye bensinmotorer, et større batteri på e-Golf, en rekke nye assistentsystemer og en helt ny generasjon infotainmentsystemer er ting som gjør dette til en omfattende modelloppdatering.

I Norge er det de miljøvennlige og innovative modellene e-Golf og GTE som står for brorparten av salget. Elbilen e-Golf vil med denne oppdateringen få et batteri med en kapasitet på 35,8 kWt samt en kraftigere elmotor som yter 136 hestekrefter. Det større batteriet vil gi e-Golf en rekkevidde på inntil 300 kilometer mot dagens rekkevidde på 190 kilometer.

Nytt infotainmentsystem

Den oppdaterte versjonen av e-Golf vil i tillegg få en større pakke standardutstyr som inneholder ting som parkeringssensorer foran og bak, varmepumpe og det helt nye infotainmentsystemet Discover Pro med 9,2-tommers berøringsskjerm. Dette vil også være tilgjengelig som ekstrautstyr på de andre Golf-modellene og Golf blir med dette første modell i kompaktklassen med bevegelsesstyring.

Også på sikkerhetsfronten vil Golf bli vesentlig forbedret i form av tilgjengelige assistentsystemer. Trailer Assist gjør rygging med tilhenger til en lek, Emergency Assist sørger for å stoppe bilen dersom føreren ikke responderer og fotgjengerregistreringen gjør mørke høst- og vinterkvelder tryggere.

Utseendemessig har alle Golf-modellene blitt enda mer raffinert. Ved hjelp av nye støtfangere foran og bak, nye LED-lys som erstatter xenon-lysene på modeller med dette, nye skjermer foran og nye LED-lys bak får 2017-utgaven av Golf et enda kraftigere uttrykk. I tillegg blir det mulig å velge mellom flere nye farger, felger og interiørmaterialer som gir kundene enda større valgfrihet.

Samtidig som e-Golf blir utstyrt med et større batteri, vil Golf-familien også få oppdaterte bensinmotorer fra 2017. 1,5 TSI Evo-motoren er en firesylindret turboladet bensinmotor med aktiv sylinderkutt (ACT) som yter 150 hestekrefter. Det vil også bli lansert en BlueMotion-versjon av denne motoren som vil yte 130 hestekfreter. Samtidig har legenden Golf GTI fått økte ytelser, og 2,0 TSI-motoren yter nå 230 eller 245 (GTI Performance) hestekrefter. En ny syvtrinns DSG-girkasse vil også gradvis erstatte sekstrinns-varianten man kjenner fra tidligere.

Forhåndssalget av nye Volkswagen Golf starter i midten av januar 2017, og markedslanseringen vil finne sted i mars for modellene med konvensjonelle drivlinjer og i april for e-Golf.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > »