Martin Bjerke

Som diagnosetekniker med høyspenning som ekspertområde, er han overbevist om at bilindustrien står ved et veiskille der de tre nøkkelordene for hans yrkesgruppe er kompetanse, kompetanse og kompetanse.

Dagens mekanikere jobber, som Martin, mer og mer foran PC’en. Diagnosekontakten som før bare var et supplement for å finne feil, er i dag selve livslinjen inn til bilen. Det meste i dagens biler kan ikke ses, luktes eller høres på samme måte som tidligere og riktig diagnostisering skjer derfor i stor grad via en PC. Han opplever derfor at mekanikeryrket befinner seg ved et veiskille. Tradisjonell ‘skruing’ vil fortsatt til en viss grad bestå, men det blir stadig mindre av det på våre verksteder og fremtiden er flere og flere høykompetente mekanikere som kontinuerlig holder seg oppdatert.

Dagens biler består av enorme og stadig økende mengder teknologi. Gårsdagens biler hadde ikke adaptiv cruisekontroll med radar, nattkamera integrert i frontruten eller kompliserte kjølesystemer, slik tilfellet er nå. Martin bruker derfor mye tid på å holde seg oppdatert, både mens han er på jobb, men også på fritiden. Om man kan si at ‘lidenskapen’ til bil er på vei ut blant de som jobber på verksted, fordi det i dag er mulig å bli mekaniker uten å ha plukket fra hverandre alt i nærheten fra man var en neve stor, er usikkert, for det er fortsatt ingen ulempe å ha denne bakgrunnen. Det er bare det at dette i dag langt fra er nok for å kunne beherske hele bilen. Han tror derfor det kan bli et skille mellom de høykompetente medarbeiderne og de som er fornøyd med å skifte hjul og bremseskiver.

Martin selv var avgjort en som skrudde mer enn frispark da han var liten. Vekkerklokka var det første offeret, deretter den radiostyrte bilen og selvsagt mopeden. Da tok det helt av og veien videre var bestemt. Det ble mekanikk på Sogn videregående og utplassering på daværende Møller Bil Skøyen. Der ble han også lærling i 2006, tok fagbrev i 2008 før han ble fast ansatt. Det første året som lærling var som vanlig mekaniker, men allerede andre året var han i gang med avansert feilsøking. Kursen var staket ut.

I 2013 ble han diagnosetekniker og er nå også elbilekspert og bruker mye av tiden på å reparere batterier, fremtidens energikilde. Fordi vi befinner oss i en transformasjonstid, er han overbevist om at jobben vil være noe helt annet om ti år. Det gjelder derfor å styrke kompetansen kontinuerlig og Martin er meldt opp til å bli fagtekniker i 2018.

Men; oppe i alt dette nye finnes det samtidig en dragning til det som har vært, en dragning mot back to basic, eller et retrosug om du vil. Den klassiske Bobla er kul for mange unge, Martin iberegnet, og for fire år siden skaffet han seg en Boble 1969, 1300.

- Det er kult å se hvor enkelt det er, og likevel virker det, sier han. For her er det en motor helt uten elektronikk, eller følere av noe slag, alt er åpent, synlig og bråker slik gamle motorer gjør.

Bobla bruker han daglig om sommeren, drar på treff og reparerer det som ryker, for det skjer rett som det er, enten det er clutch, choke eller topplokk. Men, det er en del av greia med gamle ting og understreker bare den enorme utviklingen som har funnet sted med bilene siden den gang verden var i svart hvitt og koffertene var festet på taket.