Publisert:22.09.2020
Norges mest solgte bil gjennom tidene kommer nå i nye versjoner: Ny inngangsmodell, Golf GTE og Golf Style eHybrid, samt klassikeren GTI lanseres i Golf 8 utgave. Bilene kan bestilles fra den 22. september.
Publisert:22.09.2020
Norges mest solgte bil gjennom tidene kommer nå i nye versjoner: Ny inngangsmodell, Golf GTE og Golf Style eHybrid, samt klassikeren GTI lanseres i Golf 8 utgave. Bilene kan bestilles fra den 22. september.
Golf, ikonet som har vært nr. 1 i Norge hele 18 ganger, og solgt i over 270 000 eksemplarer. Det gjør den til Norges mest solgte bil gjennom tidene. Nå setter Golf 8 en ny standard i klassen:
– Golf 8 er den nye målestokken på innovasjon, og definerer den nye premiummodellen for folk flest i dette segmentet, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen i Norge. – Vi vet mange har ventet særlig på nye Golf GTE, og nå har vi åpnet for bestilling av den, GTI og flere spennende modeller, sier Edvardsen-Eibak.
Nye Golf har allerede vunnet flere sammenligningstester mot aktuelle konkurrenter, og oppnådd toppscore i kollisjonstesten Euro NCAP.
Premium helt i fra inngangsmodellen
Den nye inngangsmodellen i Golf-programmet blir eTSI 110 hk med DSG automatgir. Den vil blant annet ha «Front Assist» med nødbremsfunksjon, prediktiv cruisekontroll, «Lane Assist» og LED-frontlykter, tresoners klimaanlegg og de digitale instrumentene «Innovision Cockpit» som standard.
– Den nye inngangsmodellen i Golf-familien er en sprek og velutstyrt premiumbil. Med priser fra kr. 343 700, eks. frakt- og leveringsomkostninger, blir den et meget attraktivt alternativ for de som foretrekker eller er avhengig av en effektiv forbrenningsmotor, sier Edvardsen-Eibak.
Golf eTSI 110 hk har et dreiemoment på 200 Nm, og akselererer til 100 km/h på 9,9 sekunder. Den kan trekke tilhenger på 1300 kg. Blandet forbruk er på 5,2 liter/ 100 km (WLTP).
Hybrid med klasseledende rekkevidde
De to nye, ladbare Golf eHybrid-modellene får begge et batteri på 13 kWh. Det gir Style eHybrid med 204 hk og 350 Nm dreiemoment en elektrisk rekkevidde på inntil 71 km (WLTP). Den nye Golf GTE eHybrid vil få 245 hk og 400 Nm dreiemoment, og en elektrisk rekkevidde på inntil 52 km (WLTP).
– De nye eHybrid-modellene er sportslige bensinbiler og elbiler i ett. De gjør de mulig å kjøre helelektrisk i hverdagen, samtidig som du får ytelser som ligger nær GTI-nivå. Og med en ladbar hybrid slipper du bekymringer for rekkevidden, sier Edvardsen-Eibak.
Begge hybridene kan trekke en tilhenger på 1500 kg, og forhåndsklimatisering kan programmeres via appen «We Connect». Golf Style eHybrid vil koste fra 423 700 kroner. GTE eHybrid vil koste fra kr. 467 200.
Klassiker for 8. gang
Golf GTI har vært et ikon for bilentusiaster i over 43 år. Nå kommer en helt ny utgave. Den får en toliters TSI-bensinmotor på 245 hk og 370 Nm dreiemoment. Det gir en akselerasjon til 100 km/h på bare 6,2 sekunder, mens toppfarten er hele 250 km/h.
Nye Golf GTI vil koste fra 475 500 kroner. Alle de fire nye modellene i Golf-programmet kan bestilles hos norske Volkswagenforhandlere fra den 22. september, med oppstart av levering fra høsten 2020.