Salget av nye personbiler i Norge i 2016 ble svært høyt, og ble det tredje beste bilsalget gjennom tidene i Norge. Både elbiler og ladbare hybridbiler bidro med en betydelig andel av totalmarkedet i Norge. 2016 ble året da salget av ladbare hybrider tok av og utgjorde 13,4% av alle nye personbiler.
- Halvparten av salget av Volkswagen personbiler i 2016 var ladbare biler, og markedet har respondert svært godt på ny teknologi, sier Kai Robert Solheim, direktør for Volkswagen.
Ifølge en undersøkelse gjort av Kantar TNS høsten i fjor, så lader Volkswagen-kundene sine ladbare hybrider og bidrar dermed positivt miljømessig ved å kjøre bilene mest i elektrisk modus.
- Våre moderne og innovative biler samt vårt brede modellutvalg har bidratt til det rekordhøye salget. Vi har tro på ytterligere vekst i markedet for ladbare biler i 2017, ikke minst at salget av elbiler vil gå ytterlige opp, tilføyer Solheim.
Den høye andelen av ladbare biler i Volkswagens portefølje har også bidratt til at det gjennomsnittlige CO2-nivået for nye Volkswagen registrert nå er nede på 76 gram for 2016.
Golf ble igjen Norges mest kjøpte bil med totalt 13 148 kjøpte biler og en markedsandel på 8,5%. Volkswagen er nå nummer én i alle landets fylker, ifølge Opplysningskontoret for veitrafikken, OFV.
- Vi takker våre lojale kunder for tilliten og våre dyktige forhandlere for innsatsen i 2016, sier Kai Robert Solheim.
Volkswagen Nyttekjøretøy
2016 ble et svært godt år også for Volkswagen Nyttekjøretøy, med 10 315 kjøpte biler og en markedsandel på 28,6%. - Vi har hatt et rekordår for alle våre modeller og har fått en svært god start for siste nykommer Volkswagen Crafter. Med den på plass har vi en helt ny modellrekke på plass, sier Håkon R. Fergestad, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy.
-Vi er svært takknemlig for kundenes tillit og er glad for at de setter pris på forhandlernes kompetanse på nyttekjøretøyer. Vi går inn i 2017 med tidenes største ordrebank, tilføyer Fergestad.