– Dette er en nyhet jeg har gledet meg til å kunne dele. Gjennom nyhetsbrevene våre kommer vi til å dele enda mer informasjon om ettertraktede el-Born og CUPRA fremover. CUPRA har alle forutsetninger for å gjøre el-Born til en modell som virkelig står ut på norske veier, og ambisjonene våre for el-Born vokser ytterligere når vi ser hva CUPRA har utrettet de siste årene, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør for SEAT Norge i Harald A. Møller AS.
Racing-DNA
CUPRA, som tidligere var en del av SEAT-merkevaren står nå på egne ben. Med den nye administrerende direktøren, Wayne Griffiths, i spissen, åpnet de nylig et nytt og hypermoderne hovedkvarter kun et steinkast unna SEATs hovedkvarter i Martorell.
CUPRA er kjent fra bilsporten og racing er en viktig del av merkets DNA. Racing-genet skal dyrkes ytterligere både i design og kjøreegenskaper, noe som blant annet tydelig kommer til uttrykk i hybrid-SUVen Formentor, merkets første helt egne modell, som blant annet var i utstilt i Norge med SEAT On Tour i fjor. Uttrykksfullt design med raske linjer og skarpe kanter kjennetegner CUPRA, og det skal det bygges videre på nå som merket står på egne ben og skal lansere egne modeller.
I fjor tegnet også CUPRA en stor sponsoravtale med Barcelona, én av verdens aller største klubber med dedikerte tilhengere verden rundt. En tydelig indikator på satsingen fremover og retningen de ønsker å gå. CUPRA står for entusiasme, design og dynamiske kjøreopplevelser. De siste årene har merket hatt en betydelig vekst og de planlegger stor satsing de kommende årene, nå også helelektrisk.
Første helektriske CUPRA
CUPRA Formentor er en ladbar hybrid, men nyheten om at el-Born nå blir den første helelektriske modellen vitner om at det satses på elektriske drivlinjer, og at det på ingen måte trenger å gå på bekostning av et utpreget racing-DNA – snarere tvert imot.
– Det er en gladnyhet til alle de som venter på el-Born. Bilen nærmer seg markedet vårt, og på veien får den et CUPRA-DNA som virkelig skaper entusiasme. Vi har sett med stigende interesse på at det spennende som skjer med CUPRA-merkevaren, og merket oss den voldsomme interessen som ble vekket her i Norge da CUPRA Formentor ble vist på norsk jord i fjor, sier Ågotnes.
el-Born, som for første gang ble vist på bilmessen i Geneve i fjor, har vekket stor interesse i Norge. Med iøynefallende design, lang rekkevidde og god plass, er det en attraktiv bil for mange norske bilkjøpere. Bilen er bygget på Volkswagens MEB-plattformen og skal bygges på Zwickau-fabrikken i Tyskland, hvor Volkswagens ID3 også bygges. CUPRA el-Born kommer til norske veier i 2021.
– Designet blir et konkurransefortrinn for vår el-Born, og de som kjenner CUPRA-merkevaren fra tidligere vet at kjøreopplevelsen blir det samme. Foreløpig er det for tidlig å dele mer konkret informasjon om pris, men det er klart at vi skal bite godt fra oss også her. Vi har store forventninger til el-Born, og de blir ikke mindre av at el-Born lanseres som det elektriske flaggskipet til CUPRA, sier Ågotnes.