Publisert:05.03.2025
Verdenspremieren på konseptbilen ID. EVERY1 viser hva markedet har i vente når den produksjonsklare utgaven kommer i 2027. Ambisjonen er en startpris på under 20.000 euro.
Publisert:05.03.2025
Verdenspremieren på konseptbilen ID. EVERY1 viser hva markedet har i vente når den produksjonsklare utgaven kommer i 2027. Ambisjonen er en startpris på under 20.000 euro.
Helt siden lanseringen av Bobla har Volkswagen gjort rimelig mobilitet tilgjengelig for alle. Det gjelder også i vår tidsalder med lanseringen av ID. EVERY1 og ID. 2all. Sistnevnte skal kunne koste fra under 25.000 euro. Begge modeller bygges på Volkswagens nye MEB-plattform med forhjulsdrift.
Tiltalende og tilgjengelig mobilitet i den elektriske æraen står sentralt i Volkswagens plan for fremtiden. Når ID.-familien utvides med de to urbane småbilene kan Volkswagen skilte med volummarkedets bredeste elbilportefølje.
– ID. EVERY1 representerer den siste puslespillbrikken vår på veien mot det bredeste modellutvalget i volumsegmentet. Vårt mål er å være den teknologisk ledende volumprodusenten innen 2030. Og et merke for alle – akkurat som du forventer fra Volkswagen, sier Volkswagen-sjef Thomas Schäfer.
Den nye modellen skal bygges med et tydelig utgangspunkt i kundens behov.
– ID. EVERY1 viser at vi setter kundene våre, og deres ønsker, interesser og preferanser i sentrum for kjøretøyutviklingen, sier Kai Grünitz, ansvarlig for utvikling i Volkswagen.
Produksjonsversjonen av ID. EVERY1 skal bli den første modellen i konsernet som bruker en ny og kraftig programvareplattform.
Karakteristisk design med karisma og identitet
Up!, som kan sies å være forgjengeren til ID. EVERY1, legges fortsatt merke til i dag med sitt umiskjennelige design. Det nye Volkswagen-designspråket tar også opp flere karakteristiske elementer i EVERY1.
– Vår ambisjon var å skape noe dristig, men tilgjengelig. ID. EVERY1 har et selvsikkert utseende, men forblir likandes – takket være detaljer som de dynamiske frontlysene og det "smilende" bakpartiet. Disse designelementene gjør det til mer enn bare en bil: De gir den karakter og en identitet som folk kan relatere til, sier Andreas Mindt, ansvarlig for design i Volkswagen.
Den nye MEB-plattformen med elektrisk forhjulsdrift
Sammen med ID. 2all, og den enda mer sportslige versjonen ID. GTI Concept, tilhører ID. EVERY1 den elektriske Urban Car-familien bygget på den nye modulære elektriske MEB-plattformen. Plattformen legger til rette for revolusjonerende plassutnyttelse og maksimal effektivitet. Konseptbilen når en topphastighet på 130 km/t og drives av en nyutviklet elektrisk motor med 70 kW (95 hk). Rekkevidden som oppgis for konseptbilen er minst 250 kilometer. Med en lengde på 3 880 mm, er ID. EVERY1 plassert mellom Up! (3 600 mm), ID. 2all (4 050 mm) og dagens Polo (4 074 mm). Innvendig tilbyr den plass til fire personer og et bagasjerom på 305 liter.
Volkswagens plan for fremtiden
Volkswagen personbil følger en tydelig definert tretrinnsplan for fremtiden, hvor man skal styrke konkurranseevnen ytterligere gjennom å utvide det eksisterende modellutvalget på en målrettet måte. Her blir fire nye elbilmodeller spesielt viktig i 2027-perspektivet. I et 2030-perspektiv har Volkswagen ambisjoner om å bli den teknologisk ledende volumprodusenten med de sikreste og mest innovative bilene.