Den norske reservasjonsløsningen åpner for alle norske kunder mandag 24. april klokken 12.00.
- Interessen for Audi e-tron quattro har vært enorm siden den første konseptutgaven ble vist i 2015. Norge er et foregangsmarked for elektrifisering og vi er stolte av å være først ute i Audi-konsernet med en løsning som dette. Samtidig har vi store forventninger til bilen som nå nærmer seg norske veier, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge.
Med et utpreget Audi-design, med en skarp utgave av single frame-grillen som et tydelig våpenskjold, og med en størrelse mellom Audi Q5 og Audi Q7, gir Audi e-tron quattro concept spennende hint om hva vi kan forvente oss av fremtidens elektriske SUV fra Audi. Med en batterikapasitet på 95 kWh har konseptbilen en rekkevidde på mer enn 500 kilometer.
- Vår første elektriske modell passer utmerket for det norske markedet, med både quattro firehjulstrekk, godt med innvendig plass, høy bakkeklaring og ikke minst lang rekkevidde. Denne kan bli en perfekt bil nummer én for mange norske husholdninger, sier Edvardsen-Eibak.
Fremdriften til Audi e-tron quattro concept blir sørget for av tre elektriske motorer. En på forakselen, mens de to andre driver bakakselen. Kraftfordelingen mellom de tre elektriske motorene er grunnlaget for e-tron quattro firehjulsdrift.
Motorene i konseptbilen har til sammen stor effekt. De leverer totalt 320 kW (435 hk), men det finnes også en egen boostfunksjon som øker effekten over kortere perioder, til hele 370 kW (503 hk) og dreiemomentet til over 800 Nm. 0–100 km/t gjøres unna på 4,6 sekunder, mens toppfarten er regulert til 210 km/t. Konseptbilen er 4,88 meter lang, 1,93 meter bred og 1,54 meter høy, noe som betyr en rommelig kupé og et bagasjerom på 615 liter.
I Norge er man nå klar for å lansere en løsning for forhåndsreservasjon av Audi e-tron quattro. Her kan interesserte forhåndsreservere bilen for 20.000 kroner, som siden trekkes fra når bilen bestilles og betales. Beløpet vil bli refundert dersom kunden velger å kansellere sin reservasjon av plass i køen for bestilling. Dette kan gjøres helt frem til endelig kjøpekontrakt er inngått. Med dette blir Norge det første markedet i verden som åpner en slik løsning for Audis elektriske SUV.
Samtidig fortsetter Audi elektrifiseringen av porteføljen med stor fart. I Shanghai ble det nylig avduket enda en elektrisk nyhet; Audi e-tron Sportback concept som kommer i 2019.
I fjor ble det kjent at Audi, sammen med flere andre bilprodusenter, har planer om å bygge kraftige hurtigladestasjoner langs europeiske motorveier. I tillegg har Audis toppsjef Rupert Stadler offentliggjort Audis planer om å lansere én ny fullelektrisk modell i året fra 2018 frem til 2020. Først i rekken blir Audi e-tron quattro, som kommer i 2018 og snart kan forhåndsreserveres i det norske markedet.