Anita Svanes

Harald A. Møller AS fornøyd med retningen til nye bilavgifter

Publisert:07.05.2015

Norges største bilimportør, Harald A. Møller AS, er fornøyd med forslaget fra de fire borgerlige partiene om nye bilavgifter. Endringene kan bidra til en nyere, sikrere og mer miljøvennlig bilpark, men må følges opp i de årlige budsjettene.

– Vi kommer til å selge flere lavutslippsbiler med disse avgiftene, og jeg er trygg på at Norge fortsatt vil lede an i arbeidet med å redusere utslippene i transportsektoren. Det er veldig gode nyheter, sier Anita Svanes, informasjonssjef i Harald A. Møller AS.

Svanes mener det viktigste er at kjøpsfordelene på elbiler fortsatt består, at effektavgiften fases ut og at forholdet mellom utslipp og bilens vekt endres.

– Dette gjør at moderne høyteknologiske biler blir billigere uansett om de veier mer eller har flere hestekrefter. Det som virkelig betyr noe er hvor store utslipp de har. Nå endres avgiftene slik at forurenser betaler. Det er bra, sier Anita Svanes.

Savner tiltak for flere ladbare hybrider
For privatpersoner som kjøper bilene sine selv gjør de nye avgiftene at ladbare hybridbiler blir betydelig mer attraktivt. Men Anita Svanes mener at fordelene for dem som skal anskaffe firmabiler er betydelig mindre.

– Det er viktig å huske at den som bruker firmabilen ikke betaler drivstoffet selv. Da trengs det andre virkemidler for at disse skal ha lyst til å kjøpe en ladbar hybridbil. Slike virkemidler, som halv firmabilskatt, må vurderes i tillegg, sier Svanes.

Kritisk til uforutsigbarhet
Samtidig som lavutslippsbiler blir billigere sier Svanes at det ligger elementer av usikkerhet i forslaget som kan slå negativt ut for salget av elbiler.

– At man vurderer å fjerne halv firmabilskatt i 2018 blir helt feil. Dette gir usikkerhet for firmabilbrukerne som har bilen i flere år, og som da kan få doblet skatten de må betale på bilen om få år. Når halvparten av nye biler på veien i Norge er firmabiler, er dette en stor kundegruppe hvor bruksincentiver helt klart har stor innvirkning på valg av en lavutslippsbil, sier Svanes.