Ulf Tore Hekneby på Arendalsuka 2022

Harald A. Møller AS: - På tide med nytt elbilmål

Publisert:18.08.2022

Harald A. Møller AS mener over halvparten av bilene på norske veier bør være fullelektriske senest innen 2040, og selv skal de bidra ved å ikke tilby nye fossile Volkswagen-personbilmodeller etter 2023.

- 2025-målet har vært viktig for å drive frem elektrifiseringen av den norske bilparken. Nå kan vi straks huke av målet, og da trenger vi nye mål å strekke oss etter. Selv om nybilsalget snart er helt elektrisk, er de fleste biler på veien fortsatt fossile, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS.

Importøren av personbilmerkene Volkswagen, Audi, ŠKODA og CUPRA lanserte sitt forslag til nytt elbilmål under et arrangement med Miljøstiftelsen Zero på årets utgave av Arendalsuka. Harald A. Møller mener 2040 kan være et mulig mål for når brorparten av personbilene på norske veier er utslippsfrie. På Volkswagens vegne har de enda større ambisjoner for personbilsalget.

- Vi skal jobbe for at over halvparten av Volkswagen-bilene på norske veier er fullelektriske allerede i 2035, og kanskje enda tidligere, slår Hekneby fast.

For å drive frem dette, har Harald A. Møller besluttet at Volkswagen personbil utelukkende skal tilby fullelektriske modeller fra 1. januar 2024. I tillegg til innsatsen Volkswagen og Harald A. Møller selv legger ned, maner bilimportøren til innsats fra flere hold.

- Vi trenger at bransjen og politikerne jobber videre med å kutte utslipp. Et håndfast grep vi mener politikerne bør ta allerede nå, er å fjerne vektfradraget for ladbare hybrider fra 1. januar. Dette er gårsdagens teknologi, som bidrar til at mange bilkjøpere fortsatt velger bort nullutslippsalternativene, sier Hekneby.

Harald A. Møller inviterer nå politikere, interesseorganisasjoner og resten av bransjen inn i arbeidet med å utforme konkrete og ambisiøse målsettinger og tiltak for videre elbilsuksess. Hekneby og Harald A. Møller peker videre på behovet for å videreføre de viktigste elbilinsentivene, og stimulere til fortsatt utbygging av ladeinfrastrukturen.

- Vi har ikke låst oss til 2040, men har det som utgangspunkt for de videre diskusjonene. Kanskje har vi grunnlag for å være enda mer ambisiøse i dette viktige arbeidet, sier Hekneby.