Møller inngår samarbeid med Microsoft og Annata

- Denne avtalen gir oss en unik anledning til å gire opp digitaliseringen av egen virksomhet, samtidig som vi får sitte i førersetet når de nye digitale bransjeplattformene skal utvikles, sier Petter Hellman, konsernsjef i Møller Mobility Group. Cathrine Klouman, Chief Digital Officer i Møller Mobility Group til høyre.
- Denne avtalen gir oss en unik anledning til å gire opp digitaliseringen av egen virksomhet, samtidig som vi får sitte i førersetet når de nye digitale bransjeplattformene skal utvikles, sier Petter Hellman, konsernsjef i Møller Mobility Group. Cathrine Klouman, Chief Digital Officer i Møller Mobility Group til høyre.

Møller Mobility Group har signert en MoU-avtale med Microsoft og Annata. Partene skal utforske mulighetene for å utvikle nye og moderne standarder for bilbransjen. Det starter med en total transformasjon av hvordan MMG opererer.

Bilindustrien er i kraftig endring. Internasjonalt investeres det årlig flere titalls milliarder kroner i forskning og utvikling, som har gitt mer miljøvennlige, sikrere og smartere biler. Samtidig er det et stort behov for nye digitale plattformer og strukturer.

Norge er i en særposisjon når det kommer til elektrifisering av bilparken i Europa. Samtidig er bilparken blant de eldste i Vest-Europa. For å møte denne utviklingen, og for å være rustet for fremtiden, satser Møller Mobility Group nå stort.

Konsernet skal gjennomføre et transformasjonsprogram med en investeringsramme på flere hundre millioner kroner over de neste årene. Dette inkluderer en endring av alle forretningsområder og -prosesser konsernet har i dag.

Derfor inngår Møller Mobility Group nå en langsiktig intensjonsavtale med Microsoft og deres partner Annata, som er bilbransjespesialist. Avtalen kan bidra til å revolusjonere og transformere en hel bransje.

Møller Mobillity Group ser avtalen som en mulighet til å være ledende i en pågående transformasjon av en svært tradisjonell bransje i stor endring.

- Denne avtalen gir oss en unik anledning til å gire opp digitaliseringen av egen virksomhet, samtidig som vi får sitte i førersetet når de nye digitale bransjeplattformene skal utvikles, sier Petter Hellman, konsernsjef i Møller Mobility Group.

Møller Mobility Group, Microsoft og Annata ønsker å se på mulighetene for å sette ny standard for bransjen og utvikle fremtidens digitale plattform for bilbransjen.

- Bilindustrien gjennomgår en enorm endring totalt sett, og vi ser at data er i kjernen av denne utviklingen. Her står Microsoft i en ledende posisjon til å støtte og bidra. Vi er veldig takknemlige for at Møller Mobility Group setter sin lit til vår teknologi når de nå skal ta for seg denne enorme transformasjonen for selskapet og bransjen, sier Kimberly Mathisen, daglig leder i Microsoft Norge.

For Annata er avtalen med Møller Mobility Group et godt bevis på, og anerkjennelse av, innovasjons- og utviklingsarbeidet som Annata har investert i de siste to tiårene.

- Vi ser på de kommende årene som den mest spennende tiden for bilindustrien. Våre banebrytende løsninger, på toppen av Microsoft Azure og Dynamics, har nok en gang vist seg å være en vinnerkombinasjon for de mest ambisiøse bil- og mobilitetsselskapene, som Møller Mobility Group, sier Jóhann Jónsson, administrerende direktør i Annata.

Målrettet samarbeid
Globale trender, økt konkurranse og rask teknologisk utvikling skaper behov for nye digitale salgs-, service og mobilitetsløsninger.

- Vi ønsker å forstå kundens behov før de oppstår, for derved å kunne tilpasse virksomheten vår raskt og smidig når de endres. Microsoft og Annata gjør oss i stand til å øke vår fleksibilitet og hastighet gjennom moderne plattformer og løsninger. Det betyr at vi kan ha større fokus på innovasjon og kundeopplevelse, sier Cathrine Klouman, Chief Digital Officer i Møller Mobility Group.

Klouman ser den digitale satsingen som en naturlig forlengelse av historien knyttet til teknologiutvikling og innovasjon, når det kommer til mobilitetsløsninger.

- Vi ser frem til å jobbe tett med Microsoft og Annata, og proaktivt ta Møller Mobility Group inn i fremtiden. Vår ambisjon er å være helt i front når det gjelder industriutvikling, sier Klouman.

Helt elektrisk bilpark i 2025
– Vi er glade for å samarbeide tett med Møller Mobility Group og vår leverandør av bilindustriløsninger, Annata. Sammen skal vi akselerere utviklingen av deres mobilitetsløsninger, og drive frem innovasjon og bærekraft i bilindustrien, sier John Reed, Global Solutions Leader, Automotive, Mobility & Transportation Industry, hos Microsoft.

Møller Mobility Group har en ambisjon om å sitte i førersetet i elektrifiseringen av bilparken. Vi jobber for et helgrønt bilmarked i 2025, og ligger allerede an til mellom 85 og 90 prosent rent elbilsalg med våre merker i 2021.

- Miljø, bærekraft og sirkulærøkonomi blir nøkkelbegreper i tiden fremover. Det gjelder hvordan vi jobber internt, samarbeid globalt og ikke minst hvordan vi møter kunden, sier Petter Hellman, konsernsjef for Møller Mobility Group.