Publisert:28.04.2021
Noen ganger må selv det som er virkelig bra fjernes for å gi innovasjon. Volkswagen Commercial Vehicles har gjort nettopp dette, og gitt avkall på girspaken i Multivan. Målet er å gjøre kjøringen enklere – og frigi mer plass.
Publisert:28.04.2021
Noen ganger må selv det som er virkelig bra fjernes for å gi innovasjon. Volkswagen Commercial Vehicles har gjort nettopp dette, og gitt avkall på girspaken i Multivan. Målet er å gjøre kjøringen enklere – og frigi mer plass.
De to første generasjonene av bestselgeren Multivan, T3 og T4, hadde en tradisjonell girstang med langt skaft. I T5 og T6 var girspaken flyttet opp til dashbordet. Det ga bedre plass mellom setene, og bedret tilgangen til passasjerrom som alltid har vært viktig i en Multivan. Men dette kan bli enda bedre – det vil den neste generasjonen snart vise.
Samspill mellom elektronikk og programvare gir nye muligheter. I den neste generasjonen av Multivan vil Volkswagen Commercial Vehicles utnytte dette ved å bytte ut girspaken med en bryter. Det reduserer størrelsen, og det gir mer plass mellom forsetene til å gå bakover i bilen.
Teknologien bak nyheten er «shift by wire». Det betyr at elektroniske signaler styrer girkassen – med ett klikk. Forutsetningen for dette er at den kommende Multivan er utstyrt med automatgir, nærmere bestemt en girkasse med dobbeltclutch (DSG).
– Vi har fjernet girstangen, frigjort plass og skaper et enda bedre førermiljø. Den nye generasjonen T-modeller vil bli spennende – det kan du se fram til, sier Albert Kirzinger, sjefsdesigner for Volkswagen Commercial Vehicles.
Nå er en liten bryter nok. Den er plassert ergonomisk perfekt i dashbordet, like til høyre for rattet. DSG-bryteren vil være på samme nivå som 10-tommers displayet til infotainmentsystemet. Her kan for øvrig området rundt bilen vises i 360-graders overblikk («Area View», tilvalg), for første gang i en Multivan. Systemet gjør manøvrering og parkering betydelig enklere.
På nivået under er også det tradisjonelle håndbrekket ryddet bort. I neste generasjon T-modeller vil også parkeringsbremsen aktiveres elektronisk – med en knapp, eller automatisk. Det frigjør enda mer plass mellom førersetet og fremre passasjersete.
Dette betyr at du enkelt kan se til barna mens du gjør et kort stopp, hente noe fra kjøleboksen eller bruke multifunksjonsbordet fra bakre avdeling som konsoll mellom fører- og passasjersetet.
Men nå er vi allerede over i neste historie om nye Multivan. Fortsettelse følger.
Se egen side for Multivan.