Nedtelling til den nye Golfen: Golf II – konseptet perfeksjoneres

Golf II
Golf II

I 1983 lanserte Volkswagen den andre generasjonen av Golf, og i Tyskland ble de som lærte å kjøre bil på 80-tallet kalt «generasjon Golf» av bestselgerforfatteren Florian Illies. Også denne Golfen ble en verdenssuksess: Innen avløsningen i 1991 ble det produsert 6,3 millioner eksemplarer av Golf II.

  • 24. oktober 2019: Verdenspremieren på den åttende Golfen
  • Andre generasjon av Golf satte nye tekniske standarder i kompaktklassen
  • Katalysator og ABS-bremser fikk sitt gjennombrudd i Golf II

«Generasjon Golf» fikk nå betydelig mer plass i bilen. Utdrag fra pressemappen i 1983: «Lengden er økt med 170 mm (til 3,99 m), bredden med 55 mm (til 1,42 m).» Selv om den nye Golfen ble betydelig større, hadde Volkswagen forbedret aerodynamikken vesentlig: Cw-verdien, som beskriver luftmotstanden, sank fra 0,42 til 0,34.

Golf II satte nye standarder i kompaktklassen. Her ble katalysatoren introdusert (1984), blokkeringsfrie bremser (ABS, 1986) og servostyring. For første gang kunne Golf også levers med firehjulsdrift (syncro, 1986). I GTI debuterte i tillegg den første Golf-motoren med fireventilsteknikk (1986).

Det sportslige høydepunktet i modellserien var den 160 hk sterke Rallye Golf G60 med G-lader fra 1988. I samme år rundet Golf den magiske produksjonslydmuren på 10 millioner biler. En forsmak på dagens SUV-er fikk vi i 1990, med den firehjulsdrevne Golf Country. Fra 1991 ble Golf II ikke bare bygget i Wolfsburg, men også i den nye Mosel-fabrikken ved Zwickau.

Golf II i tall:

1983: Debut for Golf II

1984: Første Golf med katalysator

Debut for den andre Golf GTI

1985: Golf nummer 7 000 000 i mars

1986: Første Golf (GTI) med fireventilsteknikk

Første Golf syncro (firehjulstrekk med viskositetskopling)

1987: ABS tilgjengelig for alle GT- og GTI-modeller

Katalysator tilgjengelig også for mindre motorer

Golf GT syncro blir den første modellen med ABS som standard

1988: Premiere for Rallye Golf G60

Spesialversjon: Golf Limited G60

Golf nummer 10 000 000 i juni

Katalysatoren kom som standar på Golf i Norge fra 1988.

1989: Bil nummer 11 000 000 av Golf produseres i oktober

Debut for Golf City Stromer og Golf Hybrid

1990: Fra februar får alle bensinmotorene i Golf katalysator

Golf Country lanseres

Golf GTI nummer 1 000 000 i november

I november runder samlet produksjon av Golf 12 000 000

1991: Første Golf fra Mosel-fabrikken ved Zwickau i mars

Andre generasjon fases ut i Vest-Europa etter at 6,3 millioner biler er produsert