Nedtelling til den nye Golfen: Golf III – nye sikkerhetsstandarder

Publisert:21.10.2019

Med den tredje generasjonen av Golf, innledet Volkswagen en ny sikkerhetsæra. For det første, var Golf III den første i modellserien som ble levert med kollisjonsputer (fra 1992). For det andre, gjorde store forbedringer i karosserikonstruksjonen at kollisjonsegenskapene ble betydelig forbedret. Med Golf demokratiserte Volkswagen den passive sikkerheten, noe som bidro til å beskytte et stort antall mennesker.

  • 24. oktober 2019: verdenspremieren på den åttende Golfen
  • Tredje generasjon av Golf satte nye sikkerhetsstandarder i kompaktklassen
  • Den første Golfen med front- og sidekollisjonsputer, og ABS-bremser var standard fra 1996

I tillegg til fremskrittene innen sikkerhet, er Golf III forbundet med flere milepæler: Den første sekssylindrede motoren i kompaktklassen (VR6), cruisekontroll, den første katalysatoren for dieselmotorer (1991), og de første direkteinnsprøytede dieselmotorene (TDI, 1993 og SDI, 1995).

Sidekollisjonsputer ble lansert i 1996, og samme år ble også ABS-bremser standard på alle utgaver av Golf.

I 1993 viste Volkswagen en ny Cabriolet basert på av Golf III, andre generasjon av firehjulsdriften (syncro II), og den første stasjonsvogna i modellserien – Variant. Ett år senere rundet Golf 15 millioner produserte eksemplar. I 1997 ble produksjonen rundet av, etter 4,83 millioner produserte biler.

Golf III i tall:

1991: Golf III lanseres

1991: VR6-motor: Den første seksylindrede motoren i kompaktklassen

1991: Serviceindikator i instrumentpanelet

1991: Oksydasjonskatalysator for dieselmotorer

1992: Kollisjonsputer for fører og passasjer

1993: Den første Golf Variant (stasjonsvogn)

1993: Golf III Cabriolet lanseres

1993: Andre generasjon av syncro firehjulsdrift blir tilgjengelig

1993: Første direkteinnsprøytede dieselmotor i kompaktklassen (TDI)

1996: ABS-bremser blir standard for alle utgavene av Golf

1996: Sidekollisjonsputer som standard i spesialmodellen Golf Family, tilgjengelig som ekstrautstyr i andre modeller

1996: Den tredje generasjonen fases ut etter 4,8 millioner produserte eksemplarer