Nedtelling til den nye Golfen: Golf IV – stilikonet

Publisert:22.10.2019

Det klare og presise designet til Golf IV ga merket mer særpreg enn noen gang, og ga Volkswagen en retning for fremtiden: Blant designeksperter blir den i dag regnet som et stilikon, også fordi det rene designet med den karakteristiske C-stolpen tok opp arven fra Golf I.

  • 24. oktober 2019: verdenspremieren på den åttende Golfen
  • Det klare designet til Golf IV var retningsgivende for modellserien
  • Den første Golfen med elektronisk stabilitetskontroll (ESC) og navigasjon

Med Golf IV satte Volkswagen en helt ny kvalitetsstandard i segmentet – og var den første produsenten som brøt gjennom klassegrensene. Bilen ble utviklet midt på 90-tallet, under ledelse av Hartmut Warkuss, som den gang var sjefsdesigner hos Volkswagen.

Sikkerhetssystemene ble betydelig utvidet i Golf IV. Elektronisk stabilitetskontroll og bremseassistent ble introdusert i 1998. Samme år viste Volkswagen det nye firehjuldrivsystemet 4MOTION. I 1999 kom den første Golfen med sekstrinns girkasse på markedet.

I 2001 var året for Golf GTI «Edition 25» med 180 hk (132 kW), en feiring av modellens 25-årsjubileum. Denne er i dag allerede ettertraktet som klassiker.

Den første bensinmotoren med direkteinnsprøytning (FSI) ble lansert i 2002. Samme år presenterte også Volkswagen den til da sportsligste utgaven av Golf: R32. I 2003 var dette toppmodellen i modellserien – med toppfart på 250 km/h, og for første gang tilgjengelig med den revolusjonerende raske og effektive dobbelclutchgirkassen (DSG).

Nummer 4 i rekken var også den første med fullforsinket karosseri, og den første Golfen som kunne leveres med navigasjonssystem, sågar med fargeskjerm. Etter 4,99 millioner produserte eksemplarer ga den plass for Golf V.

Golf IV i tall:

1997: Ekstremt høy karosserikvalitet, blant annet på grunn av lasersveising

1997: Blå instrumentbelysning

1997: Nytt firehjuldriftsystem: 4MOTION

1997: Første navigasjonssystem, med stor fargeskjerm

1998: Elektronisk stabilitetskontroll (ESC) introduseres som tilvalg

1999: ESC blir standardutstyr

1999: Første Golf med sekstrinns girkasse

2002: Motorer med direkte bensininnsprøytning (FSI) lanseres

2002: Debut for Golf R32 som sportslig toppmodell

2003: Første dobbelclutchgirkasse (DSG) i Golf R32

2003: 4. generasjon fases ut, etter 4,99 millioner produserte eksemplarer