Nedtelling til den nye Golfen: Golf V – moden modell

Dette var Golf-generasjonen som ga komfort og dynamikk som overgikk forventningene til biler i mellomklassen. Også kvaliteten var klasseoverskridende. At torsjonsstivheten økte med 35% ved lanseringen av Golf V i 2003 – takket være lasersveiset karosseri – tallfester fremgangen.

- 24. oktober 2019: 2 dager igjen til verdenspremieren på den åttende Golfen

- Golf V setter nye standarder i komfort, dynamikk og kvalitet

- Nye karosseriversjoner utvider Golf-familien

I 2003 kunne Golf for første gang leveres med kollisjonsputer også bak. Front- og sidekollisjonsputer samt sidekollisjonsgardin foran var standard – til sammen kunne altså åtte luftfylte livreddere leveres.

Komforten og dynamikken i Golf V satte høye standarder med en ny firelengers bakaksel og en ny 7-trinns DSG-girkasse. Dessuten kunne bilen leveres med for eksempel bi-xenon lykter, regnsensor og panorama soltak. Ikke minst så vi den første turboladede direkteinnsprøytede bensinmotoren i en Golf (GTI, 2004), og verdens første «Twincharger» (TSI) – med både turbolader og kompressor. Den debuterte i Golf GT i 2006.

Samme år ble Golf aktuell for enda flere med lanseringen av Golf Plus. I 2007 så vi CrossGolf, en ny Golf Variant og Golf BlueMotion. Sistnevnte satte ny standard for drivstofforbruk, med bare 0,45 liter per mil ved blandet kjøring.

I mars 2007 kunne Golf feire en stor milepæl: 25 millioner eksemplarer var produsert siden starten i 1974. Golf VI ble introdusert i 2008, etter at til sammen 3,4 millioner av alle Golf V-utgavene var produsert.

Golf V i tall:

2003: Lasersveisede dører, underkarosseri, tak og sidepanel

2003: Multilink bakaksel

2003: Elektromekanisk servostyring

2004: GTI gjør comeback med turboladet motor og 200 hk (147 kW)

2006: GT med direkteinnsprøytet bensinmotor og dobbel overlading (turbo og kompressor)

2006: Golf Plus lanseres

2007: Introduksjon av CrossGolf og Golf stasjonsvogn

2008: Golv V fases ut etter at 3,4 millioner eksemplarer er produsert