Publisert:24.10.2019
Av de rundt 35 millionene Golfer som er bygget frem til i dag, er rundt seks millioner av den siste generasjonen – Golf VII. Historiens syvende kapittel startet i 2012, og slutter som for forgjengerne: Som en bestselger.
Publisert:24.10.2019
Av de rundt 35 millionene Golfer som er bygget frem til i dag, er rundt seks millioner av den siste generasjonen – Golf VII. Historiens syvende kapittel startet i 2012, og slutter som for forgjengerne: Som en bestselger.
Utviklingsmålet til Golf VII var å spare inn hvert eneste gram CO2 der det var mulig. Derfor skulle vekten reduseres, samtidig som den høye sikkerheten skulle beholdes – eller sågar forbedres. Og det var akkurat det som skjedde: Volkswagen reduserte vekten på Golf VII med inntil 100 kg, og reverserte dermed vektspiralen. Samtidig var sikkerheten på toppnivå.
Avhengig av motoralternativ, ble drivstofforbruket redusert med inntil 23% sammenlignet med forgjengeren.
I tillegg kom en mengde nye sikkerhetssystemer på Golf VII: multikollisjonsbrems og «Front Assist»-overvåkning av området foran bilen, inkludert «City Emergency Brake», er eksempel på noe av den nye teknologien i bilen.
Designet var klarere og mer presist enn noen gang. Klaus Bischoff, Volkswagens sjefsdesigner den gang og nå, kommenterte designet på denne måten:
– Stilen er logisk, solid, produktorientert, ren og presis. Den reflekterer merkets design-DNA som en ren doktrine.
Volkswagen presenterte utvidelser av modellfamilien i rask rekkefølge. Bare i 2013 ble fire versjoner presentert: Golf GTI, Golf GTD, Golf R og Golf Variant. Elektrifiseringen fulgte i 2014, med e-Golf og Golf GTE.
Et sportslig høydepunkt i 2019 var lanseringen av Golf GTI TCR med 290 hk (213 kW), basert på den 350 hk (257 kW) sterke Golf GTI i racingserien TCR.
Diversiteten, teknologien og utseende til Golf VII traff en nerve – den er en av de bestselgende generasjonen i hele modellrekken.
Golf VII i tall:
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019