Lars Joakim Hanssen, ny kommunikasjonssjef for Volkswagen og Volkswagen Nyttekjøretøy. Foto: Kilian Munch

Ny kommunikasjonssjef for Volkswagen

Publisert:23.09.2021

Harald A. Møller AS henter Lars Joakim Hanssen (45) til stillingen som kommunikasjonssjef for Volkswagen og Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge. Hanssen er tidligere statssekretær ved Statsministerens kontor.

Hanssen kommer nå fra stillingen som spesialrådgiver i Fremskrittspartiets stortingsgruppe. Før det har han hatt ulike roller i regjeringsapparatet, i tillegg til erfaring fra kommunikasjonsbransjen. Fra 11. oktober blir han norsk talsperson for Volkswagen og Volkswagen Nyttekjøretøy.

– Lars Joakim kommer med strategiske evner og en erfaring som blir verdifull for oss fremover. Han bringer til torgs sterk politisk forståelse og solide kommunikasjonsferdigheter, i tillegg til at han deler grunnverdiene våre i Harald A. Møller. Lars Joakim blir en viktig brikke i arbeidet med å fremme vår kompromissløse satsing på e-mobilitet, på vei mot et helelektrisk nybilsalg, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen Norge i Harald A. Møller AS.

Vesentlig for rollen som kommunikasjonssjef for Volkswagen, blir arbeidet med å fremme satsingen på e-mobilitet for begge merkene Hanssen nå skal jobbe med.

– Volkswagen personbil har satt standarden, og vi gleder oss til å få Lars Joakim med på laget når vi virkelig tar fatt på våre elektriske initiativ innenfor varebilsegmentet. Han blir en nøkkelressurs for oss når vi for eksempel tar vår kommende Volkswagen ID. Buzz Cargo til markedet allerede neste år, sier Håkon Wirak, direktør før Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller AS.

Lars Joakim Hanssen forlater politikken, etter å ha innehatt ulike roller gjennom flere år. I tillegg til å ha vært statssekretær for statsminister Erna Solberg ved Statsministerens kontor, har han vært statssekretær for daværende finansminister Siv Jensen, og nå senest spesialrådgiver for Fremskrittspartiets stortingsgruppe. Tidligere har han også vært seniorrådgiver i kommunikasjonsbyrået Kruse Larsen.

– Bilbransjen står overfor store og spennende endringer, hvor mye påvirkes av politiske rammebetingelser. Som representant for en av bransjens sterkeste og mest offensive merkevarer, håper jeg å kunne bidra til videre elektrifisering av et marked som skal være fullelektrisk i 2025. Volkswagen har tatt lederrollen i dette arbeidet. Jeg er stolt av å få jobbe med merkene og menneskene i Harald A. Møller, sier Lars Joakim Hanssen.

Fra han starter i jobben i oktober, er første prioritet å bli kjent med et Volkswagen-apparat og operasjoner som strekker seg over hele landet og over landegrensene.

– Jeg har allerede fått et veldig godt inntrykk av de som blir mine nærmeste kolleger, og ser frem til å bli kjent med forhandlerapparatet over hele landet og fabrikkontaktene våre i Tyskland. Så har jeg allerede tyvstartet jobben med å bli ordentlig godt kjent med produktene og ID.-familien, sier Hanssen.