Nye T-Cross med fem stjerner i Euro NCAP

Publisert:24.05.2019

Det kan knapt bli bedre: Det siste tilskuddet til Volkswagens SUV-familie har oppnådd fem stjerner. Den nye T-Cross presterte strålende i den respekterte sikkerhetstesten Euro NCAP, som nå er langt mer enn en ren kollisjonstest.

  • Topp score i alle viktige kategorier
  • Volkswagens nyeste SUV oppfyller de mest krevende sikkerhetsstandardene
  • Euro NCAP er målestokken for alle nye bilmodeller

Nye T-Cross har tallrike førerassistentsystemer som standard, utstyr som tidligere bare har vært tilgjengelig i større kjøretøysklasser. Sammen med bilens fremragende kollisjonsegenskaper og eksemplariske passasjerbeskyttelse, gir det økt sikkerhet, reduserer faren for en kollisjon, og øker kjørekomforten.

T-Cross har mange høydepunkt som standard

Blant standardutstyret i T-Cross finnes «Front Assist», et system som overvåker området foran bilen. Det inkluderer «Fotgjengerregistrering», «City nødbrems», «Lane Assist», «Bakkestartassistent», og «PreCrash»; et proaktivt system for passasjerbeskyttelse. Sistnevnte lukker automatisk soltak og vindu, strammer setebeltene og bygger opp bremsetrykk dersom fare for kollisjon registreres.

T-Cross leveres også som standard i Norge med «Blindsonevarsler» og den tilknyttede «Rear Traffic Alert», «Tretthetsvarsling», og Adaptiv Cruise Control (ACC), som ved hjelp av radarsignal automatisk øker eller reduserer hastigheten. Parkeringsassistenten «Park Assist» er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Euro NCAP gjenskaper de mest vanlige ulykkescenariene som en del av sin testprosedyre. T-Cross fullførte alle kategoriene med toppscore, sågar med resultater som sprenger klassegrensene. I kategorien «Adult occupant protection» oppnådde for eksempel T-Cross en score på 97%. Bare et fåtall kjøretøyer har oppnådd denne verdien. Det viser at en liten SUV kan måle seg med langt større biler.

Den svært høye barnesikkerhetsvurderingen på 86%, viser at T-Cross er perfekt som familiebil. De aktive støttesystemene oppnådde 80% score, langt over det som tidligere har vært standarden i denne klassen. I tillegg til de passive beskyttelsessystemene for fotgjengere og syklister, sørger det aktive «Front Assist»-systemet for ytterligere sikkerhet for dem utenfor bilen. Det ble belønnet med 81% score i denne kategorien, noe som er et høyt nivå etter de gjeldende kriteriene.

Viktig målestokk for sikkerhet

Euro NCAP har vært en streng målestokk for sikkerhetsnivået i nye biler i Europa de siste 20 årene. Testprosedyrene er blitt stadig strengere, og inkluderer nå ulike kollisjonsscenarier. Testen består for eksempel av frontkollisjon mot aluminiumsbarriere i 64 km/h med 40% overlapp, sidekollisjon i 50 km/h, og et sidelengs sammenstøt med stolpe i 32 km/h. Euro NCAP spesifiserer stadig strengere krav til standard førerassistentsystemer. Alle detaljene om testprosedyrene er offentlig tilgjengelig på www.euroncap.com