quattro-teknologien er i dag tilgjengelig på mer enn 100 ulike modellversjoner, og er standard på Audi Q7, Audi A4 allroad quattro, Audi A6 allroad quattro, Audi A8, Audi R8 og samtlige S- og RS-modeller. I tillegg er den tilgjengelig på de øvrige av Audis modellrekker.
- Av naturgitte årsaker er quattro-systemet et spesielt viktig konkurransefortrinn for oss i Norge, og vi kjører i disse dager en rentekampanje for quattro-modellene våre som gjør teknologien tilgjengelig for enda flere, sier direktør for Audi i Norge, Harald Edvardsen-Eibak.
I 2015 valgte 44 prosent av Audi-kundene på verdensbasis en modell utstyrt med quattro-teknologi. Audi Q5 alene stod for rundt 262.000 av disse bilene. I Norge ble det i fjor solgt 3617 quattro-biler, noe som innebærer at nær halvparten av Audiene som ble solgt i Norge hadde quattro.
Den nyutviklede quattro ultra-teknologien er laget for biler med tverrstilte motorer, hvor quattroteknologien kobles inn ved start av bilen, og kobles ut i kjøresituasjoner hvor den ikke behøves. Den forutseende teknologien kobler deretter inn quattro-systemet før behovet for det oppstår. Slik sørger ultrateknologien for at quattro-systemet bevarer alle de gode egenskapene, samtidig som systemet gir en enda mer dynamisk momentfordeling.
quattro-historien
Audi stod for en milepæl i bilhistorien da man i 1980 lanserte en rask bil egnet for masseproduksjon med firehjulsdrift. Teknologien ble først vist frem på Geneva International Motorshow, med den nå legendariske Ur-quattroen. Siden den gang har man foredlet teknikken ytterligere, slik at den fortsatt setter standarden i bransjen.
Også motorsporten ble revolusjonert med Audi sin quattro-teknologi, og har bidratt til en rekke Audi-triumfer i ulike mesterskap og billøp.