ŠKODA VISION E er ŠKODA sin første elektriske konseptbil

ŠKODA VISION E
ŠKODA VISION E

På bilutstillingen i Shanghai viser ŠKODA frem konseptbilen VISION E – den tradisjonsrike bilprodusentens første elektriske konseptbil. ŠKODA forteller samtidig om sine planer for elektrifisering.

- Med VISION E viser vi frem alle aspekter av ŠKODA sitt fremtidige designspråk og teknologi. Dette er vår første helelektriske bil, og den er også klargjort for nivå 3 selvkjørende teknologi. Med VISION E overføres egenskaper som er typiske for ŠKODA til en elektrisk bil. Nytt designspråk, et romslig interiør, innovativ teknologi og det siste innen assistentsystemer samt en rekke ”Simply Clever”-løsninger.

VISION E er basert på Volkswagen Groups modulære elbilplattform (MEB) og er utstyrt med to elmotorer som til sammen yter 306 hestekrefter. VISION E gir god akselerasjon helt opp til toppfarten på 180 km/t. Takket være litium-ion batteripakken og et intelligent system for regenerering av energi har VISION E en rekkevidde på inntil 500 kilometer.

- Norge er et verdensledende marked for elektriske biler. Vi ser vi veldig frem til elektrifiseringen av ŠKODA sin modellportefølje. Ved å kombinere de klassiske ŠKODA-kvalitetene som god plass, smarte løsninger og gunstige priser med ny teknologi, er vi sikre på at vi også i fremtiden vil ha biler som er veldig attraktive i det norske markedet, sier ŠKODA direktør i Norge, Thomas Meiner.

Moderne formspråk

VISION E er 4,69 meter lang, 1,92 meter bred og 1,59 meter høy. Akselavstand på hele 2,85 meter og korte overheng betyr svært god innvendig plass. Den fremtidsrettede bilen kombinerer høy sitteposisjon som kjennetegner SUV-er med de praktiske egenskapene til en kombi, samt en coupé-lignende taklinje som utstråler sportslighet.

- De siste årene har vi vist frem en rekke konseptbiler som viser veien for ŠKODA fremover. Med VISION E presenterer vi neste skritt på veien mot et fremtidsrettet design, forteller sjef for eksteriørdesign hos ŠKODA, Karl Neuhold.

Fronten på VISION E kjennetegnes av det spesielle panseret. Under dette finner man en bred stripe med LED-lys som strekker seg i hele bilens bredde og flyter inn i de trekantede lyktene i hvert hjørne. Lyktene med Matrix LED-teknologi sørger for optimalt lys som er tilpasset enhver kjøresituasjon. De energieffektive LED-lysene gir et skarpt og jevnt lysbilde foran bilen, og et kamera analyserer trafikksituasjonen for å tilpasse lyset til situasjonen.

Fra siden kjennetegnes VISION E av den bratte frontruten og en skrånende taklinje som understreker det coupé-lignende designet. Fraværet av en klassisk B-stolpe og speil bidrar også til bilens fremtidsrettede utseende. Det samme gjør bakdørene som er hengslet motsatt av det som er vanlig – noe som sørger for enkel adkomst til baksetene.

Skulderlinjen strekker seg fra frontlyktene til baklyktene og skaper et interessant spill mellom lys og skygge langs bilens sider. Under skulderlinjen finner man nok en LED-stripe som strekker seg langs dørene. Linjens utforming sørger for å ytterligere understreke bilens progressive design.

De distinkte horisontale linjene og den dynamiske formen bidrar til å gi ŠKODA VISION E et sportslig uttrykk – selv når den står stille. Kombinasjonen av disse designgrepene og de klassiske ŠKODA-elementene gjør VISION E til en attraktiv representant for ŠKODAs videreutviklede designspråk.

Romslig interiør

Takket være de store glassflatene, har konseptbilen er lyst og luftig interiør. De horisontale linjene i eksteriørdesignet finner man også igjen på innsiden, og dette bidrar blant annet til å understreke den gode innvendige plassen. De fire separate og kroppsformede setene bidrar samtidig til å understreke bilens modernitet.

Setene er løftet litt høyere enn vanlig for å gi bedre utsyn, og de roteres også inntil 20 grader for å gjøre inn- og utstigningen lettere. Når døren åpnes roteres setene automatisk utover, før de returnerer til normalposisjonen når døren lukkes. Dette er nok et eksempel på ŠKODAs ”Simply Clever”-løsninger som gjør hverdagen litt enklere.

I instrumentpanelet finner man en stor touchskjerm hvor føreren og passasjeren får tilgang til alle de viktigste funksjonene i ŠKODA Connect-systemet. I tillegg til skjermen hvor tradisjonelle kjøretøydata blir presentert er VISION E også utstyrt med ekstra skjermer for passasjerene bak som kan styres individuelt. På innsiden av dørene er det også et eget oppbevaringsrom for smarttelefoner. Disse er utstyrt med induksjonslading, og passasjerene vil ha tilgang til innhold fra telefonen gjennom sine egne skjermer.

306 hestekrefter, 4x4 og inntil 500 km rekkevidde

To elmotorer med en samlet effekt på 306 hestekrefter sørger for at alle kreftene er tilgjengelig umiddelbart. Dette gir en imponerende akselerasjon helt opp til toppfarten på 180 km/t. De to elmotorene jobber sammen for maksimal effektivitet til enhver tid, og de driver alle fire hjulene permanent.

Den væskekjølte litium-ionbatteripakken sørger for en rekkevidde på inntil 500 kilometer (NDEC), og er plassert under bilens gulv. Plasseringen sørger også for en optimal vektfordeling mellom de to akslene og bidrar til VISION Es lave tyngdepunkt.

En annen ”Simply Clever”-løsning man finner på VISION E er induksjonslading. Ved hjelp av en ladematte som for eksempel kan plasseres i garasjen, vil bilen lades uten bruk av ledninger. VISION E kan også hurtiglades inntil 80 prosent batterikapasiteten på kun 30 minutter.

Selvkjørende teknologi og nye assistentsystemer

Med VISION E viser ikke ŠKODA bare fremtiden for utslippsfri mobilitet, men bilen er også utstyrt med selvkjørende teknologi som kan bli en realitet innen kort tid.

- VISION E-konseptet oppnår det som kreves for å være en nivå 3 selvkjørende bil. Den kan kjøre av seg selv i kø, gjennomføre motorveietapper med autopilot, holde seg i kjørefeltet og gjennomføre unnamanøvrer, forbikjøringer og parkere på egen hånd, forteller produktsjef hos ŠKODA Norge, Silje B. Utaker. Alt dette er mulig ved hjelp av en rekke sensorer og kameraer som kontinuerlig overvåker trafikkbildet.

VISION E har også en rekke assistentsystemer som øker sikkerheten. Flere av disse er tilgjengelig på mange av dagens ŠKODA-modeller, men VISION E byr også på en rekke nyvinninger. Blant annet Traffic Jam Assist som automatisk akselerer og bremser, autopilot for motorveikjøring og «Educated Parking» som lærer seg og finner frem til sjåførens foretrukne parkeringsplasser. Med systemets unike evne til å lære trenger sjåføren bare å gjennomføre to parkeringsmanøvre på en plass før systemet kjenner igjen parkeringsplassen. Deretter finner bilen frem til plassen med induksjonslading og parkerer helt på egenhånd.

En annen ny funksjon i VISION E er «Eye Tracking» som overvåker sjåførens øyebevegelser og gjør det mulig å vise frem informasjon i perfekt posisjon på én av bilens skjermer. Funksjonen kan også brukes til å advare sjåføren dersom vedkommende begynner å bli sliten. Bilen vil da foreslå at man tar en pause. VISION E kan også overvåke sjåførens hjerterytme. Sjåføren vil få en advarsel dersom denne når et farlig nivå, og om et medisinsk problem skulle oppstå vil VISION E bruke sin selvkjørende teknologi til å trygt stoppe bilen i veiskulderen.

Fem elbiler og ladbare hybrider

ŠKODA vil gjøre elektrisk mobilitet til en del av hverdagen, og får å nå dette målet utvikles det også ladbare hybrider i tillegg til rene elbiler. Disse modellene vil være biler som er enkle i bruk, med lang rekkevidde og med en rekke ”Simply Clever”-løsninger. Den første ladbare hybridmodellen fra ŠKODA vil være Super som lanseres i 2019.

Elektrisk mobilitet spiller en nøkkelrolle i selskapets vekststrategi, og ŠKODA vil ha fem helelektriske biler i sin portefølje innen 2025. Da skal også hver fjerde ŠKODA-modell som selges enten være en ladbar hybrid eller en elbil.

For ŠKODA er utviklingen av elbiler og selvkjørende teknologi tett knyttet sammen. I fremtiden vil sjåføren ha mulighet til å overføre flere av oppgavene til bilen. Alle de elektriske modellene fra ŠKODA som blir basert på MEB-plattformen vil være utviklet med tanke på integrasjon av slik teknologi.

- VISION E viser at ŠKODA er langt fremme når det gjelder å ta i bruk ny teknologi, og selv om dette er en konseptbil, vil mye av teknologien man ser her finne veien til produksjonsmodeller i årene som kommer. Aller først ut blir den ladbare ŠKODA Superb – en bil vi er overbevist om blir en suksess blant norske kunder, avslutter Skoda-direktør Thomas Meiner.