ŠKODA KAMIQ – en ny, urban SUV

ŠKODA KAMIQ – en ny, urban SUV
ŠKODA KAMIQ – en ny, urban SUV

ŠKODA legger til en tredje modell i SUV-porteføljen: KAMIQ. Her kombineres fordelene til en SUV med håndterbarheten til en kompaktbil. Verdenspremieren er på bilutstillingen i Genève, 5. – 17. mars.

På samme måte som for de suksessfulle ŠKODA KODIAQ og KAROQ, har navnet KAMIQ sin opprinnelse i språket til inuittene, som lever i Nord-Canada og på Grønland. Det betyr «noe som passer perfekt».

ŠKODA KAMIQ kombinerer fordelene til en SUV, slik som høyere bakkeklaring og høy sitteposisjon, med å være nett og kvikk som en bil i kompaktklassen. Med emosjonelt design, state-of-the-art førerassistent- og infotainmentsystem, generøs innvendig plass og tallrike «Simply Clever»-finesser, vil nye KAMIQ tilfredsstille både familier og livstilsorienterte kunder.

– Med introduksjonen av ŠKODA KAMIQ fullfører vi vår suksessfulle europeiske SUV-portefølje. Som vår første urbane SUV vil KAMIQ trekke nye kundegrupper til ŠKODA, og er derfor en viktig brikke i vår modelloffensiv, sier Bernhard Maier, administrerende direktør for ŠKODA AUTO.

Visuelle høydepunkter
ŠKODA KAMIQ viderefører det suksessfulle SUV-designspråket fra KODIAQ og KAROQ, og kommer med visuelle høydepunkter som for eksempel delte LED-lys foran. I full-LED-versjon fremstår kjørelysene som edelsteiner som svever tredimensjonalt over hovedlysene.

I full-LED-versjon fungerer tåkelysene som kurvelys, og for første gang i en ŠKODA: Blinklysene blir dynamiske. De fremre blinklysstripene består av individuelle LED-elementer, som blinker i en bevegelse som sveiper utover.

– Med utvidelsen av SUV-familien, har vi ikke bare fokusert på et helhetlig designspråk. Også den klare navnelinjen som begynner på K og slutter på Q framhever sammenheng og høy grad av gjenkjennelse. I inuittiske språk beskriver KAMIQ noe som du føler deg komfortabel i, i enhver situasjon, og som har sin egen karakter. Det beskriver bilen perfekt, forklarer Alain Favey, styremedlem med ansvar for salg og markedsføring hos ŠKODA AUTO.

Nytt interiørkonsept
KAMIQ er den andre modellen fra det tsjekkiske merket med et nytt interiørkonsept. En frittstående skjerm på 9,2 tommer er blant de største i segmentet, og som tilvalg kan KAMIQ leveres med Digitalt Dashbord med et 10,25-tommers display.

Interiøret i ŠKODAs nye crossover-SUV imponerer ikke bare med rommelighet, men også
komfortutstyr som vanligvis bare leveres i større biler. Dette inkluderer for eksempel oppvarmet ratt, oppvarmet frontrute, og mulighet for setevarme også i baksetet.

ŠKODA KAMIQ er basert på den modulære plattformen for tverrstilt motor (MQB), med en lengde på 4241 mm, bredde på 1793 mm, og en høyde på 1531 mm. Akselavstanden måler 2651 mm. Dette gir gode plassforhold, også i baksetet – typisk for ŠKODA. Bagasjerommet måler 400 liter, som kan utvides til 1395 liter når baksetet felles ned. Da kan KAMIQ frakte gjenstander som er 2447 mm lange.

Effektive motorer og justerbart understell
Alle motorene i ŠKODA KAMIQ har direkte drivstoffinnsprøyting og turboladere. De levers med et system for regenerering av bremseenergien, start-stopp-teknologi, og tilfredsstiller de strengeste Euro 6d-TEMP utslippskravene.

Basismotoren blir en tresylindret 1,0 TSI med 95 hk (70 kW), og 175 Nm dreiemoment. Den kombineres med femtrinns manuell girkasse. 1,0 TSI med 115 hk (85 kW) og 200 Nm dreiemoment får sekstrinns manuell girkasse som standard, men kan også utstyres med en sjutrinns DSG-dobbelclutchkasse.

Toppmotoriseringen blir en firesylindret 1,5 TSI med 150 hk (110 kW) og 250 Nm dreiemoment. Den har «Active Cylinder Technology» (ACT), som automatisk stenger av to sylindre ved lav belastning for å spare drivstoff. Også denne kan leveres både med sekstrinns manuell girkasse og 7-trinns DSG. Alle bensinmotorene har partikkelfilter.

1,6 TDI yter 115 hk (85 kW), og har et dreiemoment på 250 Nm. Den er utstyrt med SCR-katalysator med AdBlue-injeksjon og partikkelfilter som standard. Den effektive dieselmotoren er koplet til en sekstrinns manuell girkasse som standard, men kan også utstyres med sjutrinns DSG.

KAMIQ kommer også som 1,0 G-TEC, en spesielt effektiv og miljøvennlig motor som går på naturgass (CNG). Det gir lavere utslipp av CO2 og NOx enn konvensjonelt drivstoff. Den yter 90 hk (66 kW), og har et dreiemoment på 160 Nm. Her leveres kreftene gjennom en sekstrinns manuell girkasse.

Med 37 mm mer bakkeklaring enn den nye kompaktbilen ŠKODA SCALA, kombinerer understellet i KAMIQ fordelene til en SUV med håndterbarheten til en bil i kompaktklassen. «Sport Chassis Control» kan leveres som ekstrautstyr. Da er understellet 10 mm lavere, og leveres med elektronisk justerbare støtdempere. Sjåføren kan velge mellomkjøremodusene «Normal», «Sport», «Eco» og «Individual» i menyen for «Driving Mode Select».

State-of-the-art sikkerhetssystemer
ŠKODA KAMIQ tilbyr klasselendende sikkerhetssystemer. «Front Assist» og «Lane Assist» blir standard.

«Front Assist» inkluderer nødbrems og prediktiv fotgjengerbeskyttelse. Systemet overvåker området foran bilen ved kjøring i urbane miljø, og bidrar dermed til å hindre ulykker.

«Lane Assist» buker kamera til å lese veimerkingen, og hjelper sjåføren med å holde bilen innenfor sitt kjørefelt.

«Adaptive Cruise Control» (ACC) kan leveres som ekstrautstyr. Den justerer farten etter
forankjørende kjøretøy – helt opp til 210 km/h. I kombinasjon med DSG kan systemet også bremse KAMIQ helt til stillestående, og sette i gang igjen i løpet av tre sekunder.

«Driver Alert» blir også ekstrautstyr. Det oppdager om sjåføren begynner å bli uoppmerksom, og gir varsel om at økt konsentrasjon er påkrevet.

Sikkerhetsnivået kan heves ytterligere med flere tilvalg. «Crew Protect Assist» lukker alle vindu og strammer setebeltene dersom bilens sensorer varsler en mulig kollisjon. Opptil ni kollisjonsputer – inkludert knekollisjonsputer og sidekollisjonsputer i baksetet – beskytter passasjene ved en ulykke. Etter en eventuell ulykke, vil «Multi-Collision Brake» hindre at kjøretøyet ruller ukontrollert videre.

«Side Assist» (også ekstrautstyr) kan oppdage kjøretøy 70 meter unna, som er på vei inn i bilens blindsone. Dermed får føreren effektiv assistanse ved kjøring på flerfeltsveier. Dette oppnås ved å bruke to radarsystemer. «Rear Traffic Alert» varsler sjåføren om objekter i bevegelse bak bilen ved rygging, og benytter seg av de samme radarsystemene som «Side Assist».

ŠKODA KAMIQ kan også leveres med «Park Assist». Det inkluderer ryggekamera, men også parkeringsassistanse inn og ut av parkeringsplasser, både ved parallell parkering og i parkeringslommer.

Alltid online takket være eSIM
Tre versjoner av infotainmentsystem vil bli tilgjengelig i ŠKODA KAMIQ. Toppmodellen «Amundsen» har en frittstående skjerm på 9,2 tommer, og kan utstyres med «ŠKODA Sound System», med 10 høyttalere og 405 watt effekt.

– ŠKODA KAMIQ er utstyrt med en helt ny generasjon infotainmentsystem. Det er alltid online, og gir tilgang til de nyeste tjenestene fra «ŠKODA Connect». Dette gir en perfekt match mot målgruppen til en urban SUV, som er veldig online-orienterte, sier Christian Strube, styremedlem med ansvar for teknisk utvikling hos ŠKODA AUTO.

Fast oppkopling mot Internett gir også KAMIQ «eCall», som overfører informasjon som for eksempel bilens posisjon ved en eventuell ulykke, og «Proactive Service» – som kommuniserer med verksted og koordinerer serviceavtaler.

Den høye graden av «Connectivity» tillater også fjernstyrt tilgang til bilen via «ŠKODA Connect»-appen eller via en nettportal. Dette gir mulighet til å låse bilen, sjekke om alle vindu er lukket, eller undersøke drivstoffnivået i tanken – for eksempel fra sofaen hjemme.

«Simply Clever» – nye konsept for en urban SUV
Til sammen tilbyr ŠKODA KAMIQ mer en tjue «Simply Clever»-finesser. KAMIQ blir for eksempel den første bilen i klassen som tilbyr smart dørbeskyttelse, som aktiveres automatisk når en dør åpnes. Det hindrer skade på både KAMIQs dører og på bilen parkert ved siden av. Elektrisk betjent bakluke (ekstrautstyr) er en annen hendig finesse. Og fra utstyrsnivået «Ambient» og oppover, vil en portabel LED-lykt være å finne på siden i bagasjerommet.

- Nye ŠKODA KAMIQ blir et viktig tilskudd til vårt modellprogram i et populært segment i det norske markedet. Vi har stor tro på at kundene vil ta KAMIQ godt imot, og at bilen kommer til å selge godt i Norge, sier Thomas Meiner, direktør for ŠKODA i Norge.

ŠKODA KAMIQ åpner for salg i fjerde kvartal i år.