Publisert:23.09.2020
Volkswagen holder tidsplanen for utvidelsen av ID.-familien: ID.4 har sin verdenspremiere 23. september 2020, og allerede dagen etter åpnes det for bestilling i Norge. Dette er en ekte norgesbil – helt ned til felgene.
Publisert:23.09.2020
Volkswagen holder tidsplanen for utvidelsen av ID.-familien: ID.4 har sin verdenspremiere 23. september 2020, og allerede dagen etter åpnes det for bestilling i Norge. Dette er en ekte norgesbil – helt ned til felgene.
– Dette er en bil som vi virkelig ser fram til å lansere i Norge. Volkswagens første fullelektriske SUV er som skapt for våre forhold, og våre krav til en elektrisk familiebil, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen i Norge. Allerede i morgen, dagen etter verdenspremieren, deler vi norske priser og vil åpne for bestilling, lover Edvardsen-Eibak.
Nye Volkswagen ID.4 er en sann allrounder med stor plass, lang rekkevidde - og takrails og tilhengerfeste som standard på ID.4 1ST-modellene. Senere vil det komme en modell med rekkevidde på inntil hele 520 km.
Begge lanseringsmodellene er basert på ID.4 Pro Performance. De har en motoreffekt på 204 hk (150) kw, og et batteri med 77 kWh netto energilager. ID.4 1ST kan lynlades med inntil 125 kW effekt, noe som gjør at kundene kan øke rekkevidden med 320 km på ca. 30 minutter (WLTP).
ID.4 har en lengde på 4 584 mm. Bredden er 1 852 mm, og høyden er 1 631 mm. En akselavstand på 2 771 mm gir svært god plass innvendig.
Allerede en norgesvenn
Edvardsen-Eibak er en av få som allerede har hatt nærkontakt med nye ID.4. En prototype var på et kort besøk i Oslo i slutten av august, og han fikk sitte på med testsjåføren fra fabrikken.
– Alle de gode egenskapene fra ID.3 er på plass også i ID.4. Denne kompakte SUV-en vil være en perfekt bil for veldig mange norske familier, var hans oppsummering av det møtet.
Volkswagen viser vei mot en bærekraftig framtid med den nye ID.-familien. Både ID.3 og ID.4 blir produsert med en karbonnøytral verdikjede. Den energikrevende produksjonen av batteriene blir for eksempel gjort 100% med elektrisitet fra fornybare kilder.
– Norge har vært et svært viktig marked for Volkswagens elektriske biler. Erfaringer fra Norge er brukt i utviklingen av ID.-modellene, og vi har vært involvert i samarbeidet med fabrikken på en helt annen måte enn noe gang tidligere. Derfor er det en litt morsom gest at felgene til ID.4 1ST-modellene har fått norske navn, sier Eibak.
ID.4 1ST-modellene
ID.4 1ST står på 20-tommers hjul i «Drammen»-design, og «Exterior Style»-pakken med mørke ruter bak gir et slående inntrykk på veien. Forsetene og multifunksjonsrattet har oppvarming, og ambientebelysningen kan velges i 30 ulike farger. Pedalene i rustfritt stål har play- og pausedesign, mens rattet har «1ST»-logo. Et ryggekamera gir hjelp til manøvrering. Tosoners klimaanlegg og oppvarmet frontrute gir helårskomfort.
Navigasjonssystemet «Discover Pro» og fire USB-porter er standard i ID.4 1ST. Det er også en rekke viktige assistentsystemer: «Front Assist», «Adaptive Cruise Control» og «Lane Assist». Annet viktig standardutstyr i Norge er en varmepumpe, som både varmer og kjøler kupeen effektivt – og tilhengerfeste.
ID.4 1ST Max. I tillegg til alt utstyret som er standard på ID.4 1ST, vil ID.4 1ST Max være utstyrt med nær sagt hele tilbehørskatalogen som standard. Utvendig inkluderer det «LED matrix»-hovedlys, «3D LED»-baklys og 21-tommers «Narvik» felger. Disse understreker bilens atletiske natur, sammen med den progressive styringen og adaptivt understell (DCC). Listen mellom hovedlysene og i dørhåndtakene er belyst.
Innvendig tilbyr ID.4 1ST Max passasjerene en suveren komfort. Standardutstyret inkluderer elektrisk seteregulering, panoramatak, 3-soners klimaanlegg og elektrisk betjent bakluke med «Easy Open & Close».
ID.4 1ST Max kutter heller ingen svinger når det kommer til betjening, «connectivity» og assistentsystemer: «Augmented reality head-up display», 12-tommers touchskjerm, «Komforttelefon med induksjonslading», «Travel Assist, «Side Assist» og «Emergency Assist» er alt sammen standard.
Begge lanseringsmodellene er begrenset til et totalt antall på 27 000 biler. Når de er utsolgt, vil de bli etterfulgt av ferdigspesifiserte modeller. Disse har samlet det mest populære utstyret på markedet i pakker. Dette vil gjøre valgmulighetene enda mer oversiktlig for kundene, og fabrikken i Zwickau vil kunne bygge bilene raskt, for hurtig levering.