Publisert:01.03.2023
Volkswagen ID.3 er blitt en populær bil i Norge, og med markante oppgraderinger er andregenerasjon av elbilen nå klar for markedet.
Publisert:01.03.2023
Volkswagen ID.3 er blitt en populær bil i Norge, og med markante oppgraderinger er andregenerasjon av elbilen nå klar for markedet.
ID.3 ble den første Volkswagen-modellen på markedet bygget på elbilplattformen MEB. Den ble raskt en populær elbilmodell i Norge, og siden markedsintroduksjonen i 2019 er den solgt i mer enn 14.000 eksemplarer her til lands.
De fleste bilmodeller får en oppgradering etter noen år i markedet, der det gjøres endringer på eksteriør- og interiør-design, i tillegg til utvikling av teknologien. Nå kommer altså den andre generasjonen av Volkswagen ID.3.
Volkswagen har blitt solgt på det norske markedet i 75 år, og har gjennom de siste årene drevet frem elektrifiseringen av den norske bilparken. Fra og med 2024 er det helt slutt på at Volkswagen tilbyr nye bensin- eller dieselbiler til personbilkunder i Norge. Fra 1. januar blir Volkswagen personbil i Norge et helelektrisk bilmerke.
I dag består Volkswagens ID.-familie av ID. 3, ID. 4, ID. 5, ID.Buzz Pro og varebilen ID.Buzz Cargo.
- Nye ID.3 får et enda mer distinkt design, forbedret interiørkvalitet, og ikke minst får den flere innovative og fremtidsrettede løsninger, sier Thomas Meiner, direktør for Volkswagen personbil i Harald A. Møller AS.
- ID.3 er en viktig modell for oss, og norske bilkjøpere setter pris på en romslig kompakt bil til en konkurransedyktig pris. Ny front gjør at den ser enda mer sportslig ut, og så er det jevnt over flere forbedringer i en modell som allerede har sterk appell i markedet vårt, sier Meiner.
Kunder som kjøper nye ID.3 vil kunne velge mellom to ulike batteripakker, Pro 58kWh og Pro S 77 kWh.
WLTP-rekkeviddene for nye ID.3 foreligger ikke enda, men det er ventet noe lenger rekkevidde enn på dagens modell.
Enda mer sportslig
Nye ID.3 fremstår som mer sportslig enn sin forgjenger. De største endringene på eksteriøret vil man se på fronten av bilen, der den har fått en ny støtfanger med sporty luftinntak på ytterkantene, som skal bidra til økt rekkevidde.
Volkswagen har dessuten fjernet den svarte forhøyningen øverst på panseret opp mot frontruten. Sammen med innfelte deler på sidene av panserets øverste del, får man et inntrykk av en visuell forlengelse av bilen.
Mer behagelig med større skjerm
Nye ID.3 har også fått en større infotainment-skjerm som standard. Den integrerte 12-tommers skjermen har en rekke kjente og innovative Volkswagen-funksjoner.
Andregenerasjon av ID.3 kommer med den nyeste versjonen av ID.Software, og bilen er klargjort for å motta «over the air»-oppdateringer, slik man kjenner fra de andre ID.-modellene. Det innebærer at bilen kontinuerlig holder seg oppdatert med nye funksjoner.
- Oppdateringene «over the air» gjør at bilen holder seg aktuell og fornyet, og de bidrar til at også eksisterende kunder får tilgang til nye og oppdaterte funksjoner. Man kan altså legge seg om kvelden, og stå opp til en oppdatert og fornyet bil med nye funksjoner. Dette kan forlenge levetiden til bilene våre, og bidra til et mer bærekraftig bilhold, forteller Meiner.
Modellen er også tilrettelagt for «Functions on demand»-tjenester. Dette er abonnementstjenester der bileier kan kjøpe ekstra funksjoner for en kortere eller lengre tidshorisont.
ID.3 tilbys også AR Head up-display, Dynamiske LED-Matrix hovedlykter, parkeringsassistent med minnefunksjon og ryggekamera.
Også bak har bilen fått oppgraderinger. Her har Volkswagens designere latt baklysene strekke seg innover mot den ikoniske Volkswagen-logoen, i retning av det man kjenner fra ID.4- og ID.5-modellene.
Beveger man seg inn i bilen har Volkswagen gjort flere løft på materialbruken. Blant annet er nedre del av dashbordet kledd i mykere materiale. På innsiden av fører- og passasjerdørene har Volkswagen brukt mykere og mer tidsriktige materialer, som øker kvalitetsinntrykket.
Bærekraftig materialbruk
Volkswagen fortsetter arbeidet med å styrke andelen bærekraftige og miljøvennlige materialer og produkter i bilene. Interiøret i den nye modellen er helt fritt for animalske produkter. Blant annet er rattet kledd i et slitesterkt materiale helt fritt for dyreskinn.
I dørlister og setetrekk er det benyttet mikrofibermaterial basert på plastavfall. Her er andelen hele 71 prosent resirkulert råmateriale fra plastavfall.
Farge som endrer seg etter lyset
Kunder som kjøper nye ID.3 kan velge mellom hele syv ulike farger. Den nye fargen Dark Olivine Green fremstår som særlig eksklusiv, der fargen endrer nyanser etter lyset.
Nye ID.3 kommer med svart tak, noe som skaper en harmonisk kontrast til bilens øvrige lakkfarge.
Volkswagen har lenge jobbet med å redusere utslipp fra bilproduksjonen, og flere av deres fabrikker forsynes nå av grønn energi. Der man ikke har klart å kutte ut alle utslipp kompenseres dette gjennom deltakelse og støtte til ulike klimaprosjekter. ID.3 kan dermed overleveres som en klimanøytral bil til kunder.
Volkswagen åpnet for få uker siden salget av nye ID.3, men da med fire ferdigspesifiserte varianter av modellen. Disse vil fortsatt være tilgengelig for kunder, til gjeldende priser.
Prisene på nye ID.3, der kunder selv kan skreddersy sin egen bil, vil være tilgjengelige i april.