Verdenspremiere: Multivan 6.1- digital og elektrisk

Multivan 6.1
Multivan 6.1

Et ikon oppdateres: Transporter, Caravelle og Multivan. Alle er bestselgere. Gjennom seks generasjoner – fra T1 til T6 – er det solgt mer enn 12 millioner eksemplarer i hele verden. Nå får hele produktlinjen en stor oppdatering: T6.1. Stikkord: Digital, oppkoplet mot Internett – og elektrifisert.

  • Stor oppdatering: Multivan 6.1 får en ny generasjon infotainment- og assistentsystem.
  • Helelektrisk versjon: Inntil 77,6 kWh batteri gir mer enn 400 km rekkevidde (NEDC)
  • Økt sikkerhet: Elektromekanisk servostyring gir mulighet for nye førerassistentsystemer.
  • Alltid på nett: Integrert eSIM gir tilgang til onlinetjenester.
  • Nye digitale instrumenter: Infotainment og instrumenter kan personaliseres.
    2,0 TDI-motorer med opptil 199 hk.
  • Lanseres i Norge høsten 2019.

Volkswagen Nyttekjøretøy har kontinuerlig gjenoppfunnet, videreutviklet, skjerpet og forbedret originalen for europeiske persontransportere og mellomstore varebiler. Denne oppdateringen er intet unntak. I integrasjonen av en ny generasjon assistent- og infotainmentsystem, har utviklingsteamet dykket dypt i dagens teknologi.

– Den nye T6.1 er en bil for her og nå. Vi har tatt et velprøvd kjøretøy, og oppdatert assistentsystem, infotainmentsystemene og Connectivity til dagens «state-of-the-art», sier Dr. Thomas Sedran, toppleder for Volkswagen Nyttekjøretøy.

Ny sidevindassisten blir standard

– Den hydrauliske servostyringen i T6 erstattes av et elektromekanisk system i T6.1, som tillater aktive styreinngrep. Dette endrer alt, siden det gir mulighet for nye assistentsystemer, ifølge Alexander Hitzinger, styremedlem ansvarlig for teknisk utvikling.

– Med nye T6.1 ville vi sette en ny standard for kjøresikkerhet og komfort. Spesielt viktig for oss var kjørestabiliteten, og her har vi gjort betydelige framskritt, fortsetter Hitzinger.

De nye assistentsystemene inkluderer nemlig «Cross Wind Assist», som blir standard i alle T6.1. Når systemet registrerer sidevind, stabiliseres kjøretøyet automatisk, noe som gir en betydelig sikkerhetsgevinst.

Nye assistentsystemer styrer og bremser automatisk

Takket være den elektromekaniske servostyringen, vil også «Lane Assist» være tilgjengelig. Systemet leser veimarkeringene ved hjelp av kamera, og holder T6.1 automatisk i kjørefeltet. «Park Assist» vil fra nå av forenkle parkering og rygging ut fra parkeringsplasser. Når systemet er aktivert, vil kjøretøyet automatisk guides inn og ut av trange områder – det eneste sjåføren trenger å gjøre er å kontrollere gass og brems.

For å unngå uhell under manuell manøvrering, er sidebeskyttelsessystemet fra Crafter nå tilpasset bruk i T6.1. Det bruker ultralydsensorer fordelt rundt kjøretøyet for å redusere risikoen for sammenstøt.

«Rear Traffic Alert» beskytter mot ulykker ved rygging. Systemet varsler om kjøretøy som nærmer seg vinkelrett på ryggeretningen. Dersom sjåføren ikke reagerer, griper systemet aktivt inn med bremsene.

«Trailer Assist» gir enklere rygging med tilhenger

Alle utgavene i modellutvalget er ideelle trekkvogner, med maksimal tilhengervekt på opptil 2500 kg (avhengig av motorvalg). Nå vil «Trailer Assist», kjent fra Crafter, gjøre det enklere å manøvrere med tilhenger.

Systemet tar hånd om all den kompliserte omvendttenkingen rygging med tilhenger tradisjonelt krever. Med «Trailer Assist» justerer sjåføren ganske enkelt ønsket ryggevinkel med rotasjonsbryteren til de elektriske speilene – som blir en joystick – sammen med displayet i dashbordet. Så tar T6.1 over styringen.

«Trailer Assist» benytter «Park Assist», den elektromekaniske styringen og «Rear Wiew»-ryggekameraet – som registrerer tilhengervinkelen.

Utvalget av nye tilgjengelige støttesystemer suppleres med et frontkamera som sørger for skiltgjenkjenning.

Digitalisert interiør gir nytt dashbord

– Vi har systematisk skreddersydd førermiljøet til den digitale verden i kjøretøyet, sier Albert Kirzinger, designsjef i Volkswagen Nyttekjøretøy.

Kirzingers team har møtt kravene som følger av å integrere «Digital Cockpit» (heldigitale instrumenter), og tredje generasjon av Volkswagens modulære infotainmentsystem (MIB3), i T6.1. Symbiosen av disse systemene utgjør et nytt digitalt landskap, som er arrangert langs én visuell akse.

«Digital Cockpit» har et display hele 10,25 tommer, som setter en ny standard for klar lesbarhet og kvalitetsfølelse (standard på Multivan Highline). Sjåføren vil kunne velge mellom forskjellige visninger med «Wiew»-knappen på multifunksjonsrattet.

Konfigurasjon 1: Turteller og speedometer viser som interaktive rundinstrumenter, mens det sentrale feltet imellom kan velges til å vise personalisert innhold, som for eksempel telefonens kontaktliste. Velges toppmodellen av infotainmentsystemet, kan også navigasjonskartet vises mellom de to instrumentklokkene.

Konfigurasjon 2: En digitalvisning som tilbyr forskjellige informasjonsfelt istedenfor speedometer og turteller. Også i denne visningen kan det sentrale feltet benyttes for personlig innhold, for eksempel mediebiblioteket.

De tradisjonelle, analoge instrumentene er også redesignet, med et multifunksjonsdisplay sentralt mellom instrumentklokkene.

MIB3 med opptil 9,2 tommers display

Et annet høydepunkt i T6.1 er det nye navigasjonssystemet i MIB3: «Discover Media», med 8,0 tommers display, og «Discover Pro», med 9,2 tommers skjerm. Den grafiske layouten på disse touchskjermsystemene er ny.

Startskjerm og funksjoner kan personaliseres, på samme måte som på en smarttelefon. Displayet på «Discover Pro» er også dekket av glass.

Infotainmentprogrammet vil også inneholde MIB2, med «Composition Audio» (standard på basismodellene) og «Composition Colour» (6,5 tommers touchskjerm), som er standard fra Caravelle Highline og Multivan Comfortline. (Hvordan standardutstyret blir i Norge er p.t. ikke besluttet).

Infotainmentsystem med integrert eSIM

Den største utstyrsnyheten i alle infortainmentsystemene er et integrert SIM-kort (eSIM). Det er standard fra «Composition Colour». eSIM åpner for en hel rekke online baserte funksjoner og tjenester, for eksempel «eCall»: I et ulykkestilfelle vil systemet automatisk sende bilens posisjon til et nødsenter, og en taletilkopling blir opprettet. Dersom det ikke svares fra kjøretøyet, alarmeres nødetatene.

I tillegg vil eSIM representere grensesnittet til «Volkswagen We» – en ny verden av onlinetjenester. MIB3-displayene vil for eksempel gi direkte tilgang til internettradio og strømmetjenester.

Stemmestyrte kommandoer blir smarte gjennom eSIM-tilkopingen i T6.1. Støtte for norsk språk er foreløpig ikke tidfestet.

Trådløs tilkopling av Apple CarPlay®

«App Connect» er en annen viktig funksjon i MIB3. Apper fra smarttelefoner som Google Maps eller Spotify kan brukes direkte via touchskjermene (både 8,0 og 9,2-tommer). Til nå har slik tilkobling krevd kabel. Det er nå et tilbakelagt stadium for iPhone-brukere: Så snart en iPhone er paret med MIB3, vil den automatisk kommunisere med infotainmentsystemet via bluetooth og trådløs Apple Car Play®.

Kompatible smarttelefoner av alle merker kan også lades trådløst på en induktiv ladesone i det nye dashbordet.

Nye løsninger for en perfekt arbeidsdag

Volkswagen Nyttekjøretøy har utviklet helt nye løsninger, skreddersydd for en effektiv arbeidsdag. Det inkluderer 230-volt stikkontakt ved førersetet, og et låsbart rom i dobbelbenken på passasjersiden.

I tillegg kommer et lastetilvalg for ekstra lange objekter: De kan nå skyves under dobbelbenken på passasjersiden. Det øker maksimal kollilengde fra 2450 mm til 2800 mm, og fra 2900 mm til 3300 mm for utgaver med lang akselavstand.

Transporter vil også leveres med separat låsing av lasterommet som standard, med to moduser: låsing bare av kabinene, eller låsing bare av lasterommet.

Nytt utstyrsnivå for Transporter 6.1

Standard utstyrsnivå for Transporter 6.1 er hevet betydelig:

– Vi har oppjustert standardspesifikasjonen på Transporter med elektriske vindu, sentrallås, elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil, nye H7 frontlykter, interiørlys med energieffektiv LED-teknologi og et radiosystem med Bluetooth håndfritilkopling, sier Heinz-Jürgen Löv, styremedlem med ansvar for salg og markedsføring.

Nytt utstyrsnivå for Multivan 6.1

Ytterligere utstyr på Multivan 6.1 Highline inkluderer nye LED-frontlykter og også nye LED-lys bak, «Park Assist» (som inkluderer «Park Pilot» og manøvreringsbrems-funksjon), 8-tommers «Discover Media» navigasjonssystem, og «Digital Cockpit».

Ny familiefrontdesign

Om det er et nyttekjøretøy som kan kalles «perfekt som den er», så må det være T6. Blant tilhengere av flerbruksbiler, er designen lovpriset av en stor fanskare. Teamet ledet av sjefsdesigner Albert Kitzinger har derfor bare ønsket å endre fronten:

– T6.1 har et enda mer markant uttrykk på veien. Vi har nå et veldig stort luftinntak, noe som vi virkelig trenger med dagens motorer. Samtidig kunne vi understreke bilens bredde og utvikle en enda friskere fremtoning, forklarer Kitzinger.

Nye T6.1 har mer kompakte frontlykter, og et smalere øvre område av radiatorgrillen.

– I dette området har vi designet en ny dobbel kromdel som løper i full bredde og inn i LED-stripene som utgjør kjørelysene. Bilen får dermed en helt spesiell utstråling, og kan gjenkjennes som en T6.1 på lang avstand, sier Kitzinger.

Fronten kan også personaliseres med flere kromdetaljer, avhengig av modell og utstyrsnivå. Utvalget av farger og felger er også fornyet.

Euro 6-TEMP-motorer fra 90 til 199 hk

Motorprogrammet er også konfigurert på ny. T6.1 med forhjulsdrift vil bli tilbydd med effektive 2,0-liters turbodieselmotorer (2,0 TDI) fra start, som alle tilfredsstiller utslippskravene i Euro 6d-TEMP-EVAP.

Den nye basismotoren blir nå 90 hk (66 kW). Neste alternativ blir 110 hk (81 kW), som erstatter de to tidligere motoralternativene på 102 hk (75 kW) og 114 hk (84 kW). 2,0 TDI med 150 hk (110 kW) og 2,0 TDI Biturbo med 199 hk (146 kW) blir overført fra forgjengeren.

150hk og 199hk TDI kan bestilles med DSG automatgirkasse og kombinasjon 4MOTION/DSG.

Ikke minst vil T6.1 kunne leveres som helelektrisk nullutslippskjøretøy fra ABT. Motorytelsen vil være 112 hk (82 kW), med batterikapasitet på enten 38,8 kWh eller 77,6 kWh. Det gir en rekkevidde på over 400 km etter NEDC-standarden – som er ideelt for nyttekjøring i urbane strøk.

– Vi ser virkelig fram til å kunne levere en helelektrisk T6.1 på det norske markedet, sier Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge.