Fremtidens bilproduksjon:
– Dette 3D-printsenteret tar Volkswagens additive produksjonsaktiviteter til nye høyder, uttaler Dr. Andreas Tostmann, styremedlem med ansvar for produksjon hos Volkswagen.
– Om 2-3 år vil tredimensjonal printing bli interessant for de første produksjonsdelene. I fremtiden vil vi kanskje kunne bruke 3D-printere direkte i produksjonslinjene for bilproduksjonen, legger Tostmann til.
Den nye generasjonen av 3D-printere er utviklet i samarbeid med amerikanske HP. Printerne er basert på binder jetting -prosessen, noe som supplerer den tidligere teknologien basert på selektiv lasersmelting (SLM). Binder jetting gjør fremstilling av metalldeler både enklere og raskere. Dette gjør teknologien aktuell for serieproduksjon.
Under åpningsseremonien understreket Oliver Pohl, sjef for additiv produksjon, at teamet hans har oppnådd bemerkelsesverdige resultater siden arbeidet med det nye senteret startet for bare ett år siden:
– Her har vi etablert et innovasjonssenter som vil bli av enorm strategisk viktighet for Volkswagen i framtiden.
Om 3D-printteknologi:
Til nå har Volkswagengruppen i hovedsak brukt SLM-prosessen for 3D-printing av metalldeler. I denne prosessen blir materialet, for eksempel stål, påført en baseplate i et tynt lag. En laserstråle smelter deretter pulveret der komponenten skal fremstilles. Når det smeltede pulveret stivner, formes et lag av fast metall.
De nye printerne i Volkswagens 3D-printsenter vil nå også kunne bruke andre 3D-printprosesser, slik som binder jetting. Dette er en additiv prosess, der komponenter fremstilles ved at metallpulver og et bindemiddel legges i tynne lag. De printede metalldelene «bakes» deretter i en sintringsprosess.
I fremtiden vil de ulike teknologiene, som har hver sine spesifikke egenskaper, supplere hverandre på en ideell måte.