Volkswagen åpner nytt 3D-printsenter

Offisiell åpning med 3D-saks: (fra venstre til høyre): Oliver Schauerte, sjef for material og produksjonsprosesser, Eckhard Ritz, sjef for verktøysproduksjon og Uwe Schwartz, sjef for planlegging, åpnet det nye 3D printsenteret i felleskap.
Offisiell åpning med 3D-saks: (fra venstre til høyre): Oliver Schauerte, sjef for material og produksjonsprosesser, Eckhard Ritz, sjef for verktøysproduksjon og Uwe Schwartz, sjef for planlegging, åpnet det nye 3D printsenteret i felleskap.

Volkswagens åpner et nytt 3D-printsenter i Wolfsburg på hele 3100 m2 med binder jetting-teknologi. Det gir enklere og raskere printing av metalldeler. I første omgang skal det produseres verktøy og deler til prototyper, men allerede om 2–3 år kan 3D-printede deler få innpass i serieproduksjon.

Fremtidens bilproduksjon:

– Dette 3D-printsenteret tar Volkswagens additive produksjonsaktiviteter til nye høyder, uttaler Dr. Andreas Tostmann, styremedlem med ansvar for produksjon hos Volkswagen.

– Om 2-3 år vil tredimensjonal printing bli interessant for de første produksjonsdelene. I fremtiden vil vi kanskje kunne bruke 3D-printere direkte i produksjonslinjene for bilproduksjonen, legger Tostmann til.

Den nye generasjonen av 3D-printere er utviklet i samarbeid med amerikanske HP. Printerne er basert på binder jetting -prosessen, noe som supplerer den tidligere teknologien basert på selektiv lasersmelting (SLM). Binder jetting gjør fremstilling av metalldeler både enklere og raskere. Dette gjør teknologien aktuell for serieproduksjon.

Under åpningsseremonien understreket Oliver Pohl, sjef for additiv produksjon, at teamet hans har oppnådd bemerkelsesverdige resultater siden arbeidet med det nye senteret startet for bare ett år siden:

– Her har vi etablert et innovasjonssenter som vil bli av enorm strategisk viktighet for Volkswagen i framtiden.

Om 3D-printteknologi:

Til nå har Volkswagengruppen i hovedsak brukt SLM-prosessen for 3D-printing av metalldeler. I denne prosessen blir materialet, for eksempel stål, påført en baseplate i et tynt lag. En laserstråle smelter deretter pulveret der komponenten skal fremstilles. Når det smeltede pulveret stivner, formes et lag av fast metall.

De nye printerne i Volkswagens 3D-printsenter vil nå også kunne bruke andre 3D-printprosesser, slik som binder jetting. Dette er en additiv prosess, der komponenter fremstilles ved at metallpulver og et bindemiddel legges i tynne lag. De printede metalldelene «bakes» deretter i en sintringsprosess.

I fremtiden vil de ulike teknologiene, som har hver sine spesifikke egenskaper, supplere hverandre på en ideell måte.