Volkswagen investerer milliardbeløp i miljøvennlige løsninger

Volkswagen Group vil bli ledende på e-mobilitet innen 2025, men vil samtidig fortsette å forbedre tradisjonelle forbrenningsmotorer.

Volkswagen Group jobber videre med transformasjonen av dagens mobilitet, og administrerende direktør Matthias Müller er klar på hva som er målet.

- Fremtiden er elektrisk, og vår plan er å være nummer én på e-mobilitet innen 2025, sa han under Volkswagen Groups årlige generalforsamling i Hannover. I alle deler av konsernet jobbes det nå med det batterielektriske gjennombruddet på verdensbasis. Samtidig jobber Volkswagen Group med å videreutvikle bensin- og dieselteknologi for å gjøre dem enda mer effektive og miljøvennlige.

- Konvensjonelle motorer vil være uunnværlige i overskuelig fremtid, sa Müller på generalforsamlingen hvor aksjonærene også fikk høre mer om status rundt dieselproblematikken og hvordan Volkswagen Group jobber med fremtidens mobilitet gjennom prosjektet ”TOGETHER – Strategy 2025”.

- For å kunne tilby rimelig og bærekraftig mobilitet i stor skala vil vi fortsette å tilby hele spekteret av drivlinjer – fra konvensjonelle motorer til helelektriske løsninger, sa Müller da han la frem konsernets drivlinjestrategi. Alle de 12 merkevarene i konsernet sender sterke signaler om elektrisk mobilitet, og de siste fem årene har Volkswagen Group investert rundt tre milliarder euro i alternative drivlinjer. Dettebeløpet vil tredobles i de kommende fem årene.

- På denne måten vil vi rulle ut mer enn 10 elektriske modeller innen slutten av 2018. Før 2025 vil vi lansere mer enn 30 elbiler til, sa konserndirektøren.

Volkswagens nye ”Center of Excellence” i Salzgitter har som mål å samle konsernets kompetanse rundt battericeller og moduler, men Müller påpekte samtidig at Volkswagen nå forhandler med en rekke aktører i både Europa og Kina om battericeller.

Volkswagen Group vil investere rundt 10 milliarder euro i utviklingen av forbrenningsmotorer frem mot 2022. Ifølge Müller vil disse moderne forbrenningsmotorene også være uunnværlige i årene som kommer.

- Det gjelder spesielt dieselmotorene med Euro 6-teknologi – til tross for dsagens opphetede debatt. Forbrenningsmotoren er hovedsaklig en del av løsningen, og ikke problemet. 124 år etter den ble oppfunnet har dieselmotoren fortsatt stort potensial, og det kommer vi til å utnytte. Innen 2020 vil vi ha gjort våre forbrenningsmotorer mellom 10 og 15 prosent mer effektive og dermed også renere. Det vil hjelpe miljøet og redusere ressursbruken, sa han.

Müller understreket også hvordan endringsprosessene i konsernet nå får fotfeste og kom med flere eksempler.

- Volskwagen blir raskere, mer fokusert og enda mer kundedrevet. Vi forvandler Volkswagen fra en bilprodusent til en ledende global mobiltetsleverandør. Vi kommer til å se mer fundamentale endringer i vår bransje de neste ti årene enn vi har sett de siste 100, og derfor er vi nødt til å forandre oss, sa han.

Det er imidlertid ikke bare teknologien som endres. Også kulturen i selskapet må endres, ifølge Müller.

- Vi må bli smidigere og modigere. Vi må ha en gründermentalitet og være pragmatiske. Jeg er overbevist om at en åpen kultur, sterke verdier og integritet i alt vi gjør er essensielt for å sikre Volkswagens fremtid, sa han.

Til tross for dieselkrisen er Volkswagen godt forberedt på de fundamentale endringene som vil møte bilbransjen de kommende årene.

- I dette regnskapsåret har vi lagt grunnlaget for den største endringen i Volkswagens historie. Til tross for det har vi levert vesentlig bedre resultater enn det mange trodde var mulig. Nå er det full fart fremover for 2017, avsluttet administrerende direktør Müller.