Volkswagen med storstilt omlegging til elbilproduksjon

Zwickau-fabrikken blir ren elbilfabrikk.
Zwickau-fabrikken blir ren elbilfabrikk.

• Produksjonsstart for helelektriske ID. i november 2019.

• Produksjonskapasitet i tyske Zwickau: 330 000 biler per år.

• Klimanøytral elbilproduksjon – inkludert produksjon av batteriene.

• Verdens første omlegging av en hel fabrikk fra forbrenningsmotorer til elektrisk mobilitet.

• Mål om å produsere mer enn en million elbiler per år globalt i 2025.

– Produksjonsstarten av ID.1) om en tolv måneders tid vil markere starten på en ny æra for Volkswagen. Det kan være sammenlignbart med da den første Bobla eller den første Golfen kom, sier Thomas Ulbrich, styremedlem med ansvar for elektrisk mobilitet hos Volkswagen.

Volkswagen investerer rundt 1,2 milliarder Euro i omleggingen av fabrikken i Zwickau. Det er planlagt at denne fabrikken skal produsere 1500 biler daglig innen utgangen av 2021. Omleggingen av en hel fabrikk i Zwickau fra forbrenningsmotorer til elektriske biler markerer også starten på et globalt produksjonsnettverk basert på det nye modulære elektriske plattformen (MEB). Batterisystemet som er hjertet i ID. vil produseres i Braunschweig. Kassel-fabrikken får ansvaret for å bygge drivlinjen til MEB-modellene. Salzgitter skal produsere rotorer og statorer. Wolfsburg står for selve utviklingen av ID og også elbilfabrikken i Dresden vil ta del i produksjonen av ID.

To MEB-fabrikker, som vil starte produksjon bare noen måneder etter pilotfabrikken i Zwickau, er under bygging i Kina. Det planlegges også en MEB-fabrikk i USA, og flere vil følge.

– Målet vårt er å bringe elektrisk mobilitet ut av den smale nisjen globalt, og gjøre elektriske biler oppnåelige for millioner av mennesker. Effektive, moderne fabrikker vil bli en nøkkelfaktor for å nå dette målet, fremhever Ulbrich.

I 2025 skal alle Volkswagens fabrikker til sammen kunne produsere mer enn en million biler basert på MEB-plattformen, og dermed vil merket bli verdensledende på elektrisk mobilitet.

Fabrikken i Zwickau blir også en pilot i klimanøytral bilproduksjon. Energiforsyningen til fabrikken var allerede i 2017 basert utelukkende på fornybare kilder. Når produksjonen av ID.1) starter, vil alle produksjonsutslipp av CO2 være redusert til et minimum, og de gjenværende utslippene fra fabrikken og hele forsyningskjeden vil bli kompensert for gjennom offisielt sertifiserte klimaprosjekter.

Dette inkluderer den energikrevende batteriproduksjonen. Alle leverandører av battericeller har inngått avtale om å bruke «grønn» energi fra fornybare kilder i produksjonen.

– De enorme investeringene som nå gjøres i utviklingen av ID.-familien, viser at Volkswagen mener alvor med å bli verdensledende på elektrisk mobilitet. At Volkswagen vil kunne levere elektriske biler som er bærekraftige både i produksjon og bruk, vil være svært viktig for våre norske kunder. Dette vil være et betydelig bidrag i kampen mot klimaendringene, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen i Norge.

  1. Foreløpig betegnelse på konseptbil. Fire biler vil bli lansert fra Volkswagen på denne plattformen fra 2020.