12032179465 A7C98617A3 O

Et langt og godt forhold til fabrikken

18. april 1936 var dagen da Harald A. Møller kunne starte sitt eget selskap, Strømmen Auto AS, sammen med ingeniør K. Kolberg og diplomingeniør J. De Caspary. Firmaet hadde engros-salget av Dodge og DeSoto personbiler for hele Norge, og overlevde krigsårene, sammen med forhandlerne, med salg av reservedeler, bilreparasjoner og Strømmen vedgassgeneratorer. Ved freden sto det klart for Møller og hans nære medarbeidere at det skrikende behovet for nye biler måtte dekkes av mindre og rimeligere biler for folk flest.

Sonderinger i Tyskland

Utover i 1947 ble det klart at det utbombede Volkswagenwerk i Wolfsburg på imponerende måte var i ferd med å bygges opp igjen for endelig å kunne produsere Folkevognen som for en stor del var konstruert før krigen.

Harald A. Møller hadde sett bilen allerede på Berlin-utstillingen i 1939, og han var overbevist om at dette kunne være bilen som kunne bringe selskapet videre i Norge. Møller var langt fra den eneste av aktørene i norsk bilbransje som hadde lyst på Folkevogn-agenturet. Møller og hans menn fikk audiens og god kontakt med Volkswagen-toppene i Tyskland. Spesielt var Volkswagens fabrikkdirektør Heinz Nordhoff og ledelsen opptatt av hvilken erfaring Møller hadde med personbiler og service.

Hadde ikke satsingen med Dodge og utbyggingen av forhandlernettet før krigen vært så vellykket, hadde Møller vært uaktuell i kampen om importørrollen. Men både Møller og hans menn hadde gjort et godt inntrykk på Volkswagen-ledelsen, så 21.10.1948 ble en av de viktigste merkedatoene i firmaets historie.

Da ble Harald A. Møller AS importør av Volkswagen for Norge, som den syvende importøren i verden som fikk avtale med Volkswagen. Like før jul 1948 rykket man inn den første annonsen for Volkswagen i Norge i Aftenpostens morgennummer. Budskapet var like kort og konsist som det var nøkternt:

«Vi har overtatt representasjonen i Norge av Folkevognen. Harald A. Møller AS»

Godt og tett samarbeid

Tiden etterpå har omtrent vært en eneste lang reise i vekst der det gode og tette forholdet til fabrikken har vært avgjørende for Møller Mobility Groups posisjon i de fem land selskapet er representert. Viktige år i dette over 80 år lange samarbeidet har vært 1974 der Volkswagen Golf ble introdusert og Harald A. Møller AS overtok Audi-importen. I 1992 overtok Harald A. Møller importen av ŠKODA og i 2018 gjenopptar Harald A. Møller AS også importen av SEAT til Norge og er «klare for å begeistre det norske markedet» som det heter i pressmeldingen. I 2021 ble også Cupra lansert på det norske markedet.

I 2009 importerte Harald A. Møller AS bil nummer 1.000.000 til Norge, en Volkswagen Golf TDI BlueMotion. Det tok 58 år å nå den første halve millionen, men bare 15 år å nå den neste.

I 2010 blir Volkswagen Financial Services ny deleier i Møller Bilfinans og selskapet skifter navn til Volkswagen Møller Bilfinans.

16087126158 F9F8C21467 O

Ledende på ladbare biler

I 2013 lanserer Harald A. Møller AS Volkswagen e-up! og hadde i god tid en klar ambisjon om å bli størst på ladbare biler i Norge. Det har vi også klart og har vært det viktigste markedet for fabrikken på elbiler både i forhold til volum (har tatt over halvparten av produksjonen), modenhet og ikke minst kunnskap. Et godt eksempel på det var at hele den nye ledelsen for Volkswagen personbil med toppsjefen Herbert Diess og salgs- og markedsdirektøren Jürgen Stackmann i spissen, tok turen til Norge, sammen med 12 kolleger, den 2. juni i 2016, for å lære mer om det norske elbileventyret.

Vi er det desidert viktigste læringsmarked for fabrikken i Europa, og har en sentral stemme i utviklingen av den nye elektriske modellplattformen til Volkswagen både på personbil og Nyttekjøretøy.

I 2017 nådde Harald A. Møller nok en milepel med import av én million Volkswagen siden importen startet sent i 1948. Vi passerte også 1,5 millioner importerte biler for konsernet totalt i løpet av året og skiftet navn til Møller Mobility Group. I 2017 var det også 60 år siden Heinz Nordhoff og Harald A. Møller satte sine signaturer på den opprinnelige kontrakten.

I 2018 signerte vi nye importøravtaler med alle fabrikker. Signeringen markerte fortsettelsen på et langsikt og fruktbart partnerskap for fremtiden på alle våre merker.

Det er også et vitnemål om at Volkswagen ikke ser noen bedre løsning enn å ha Harald A. Møller som importør i Norge. Og det er et mål å jobbe videre mot: At fabrikken ikke kan tenke seg noen bedre importør i Norge.

Fremgangen og det gode samarbeidet fortsetter: En stor begivenhet fant sted i 2019. Da var det nemlig verdenslansering av Volkswagen ID.3 1st, den første bilen i ID.-serien. Selv om de første ID.3-ene ikke ble utlevert til kundene før september året etter, ble bilen likevel Norges 3. mest registrerte modell. Det bidro til at Volkswagen også ble det største bilmerket i Norge i 2020, for 11. år på rad. Audi e-tron ble også Norges mest solgte bilmodell i 2020.

I 2021 har koronapandemien sammen med mangel på blant annet halvledere sørget for knapphet når det gjelder tilgang på biler for hele den norske bilbransjen.

Til tross for dette ble det satt rekord i nybilsalget med 176.276 registrerte nye personbiler. Volkswagen ble for første gang på 11 år vippet ned fra tronen, og ble med nesten 17.000 biler Norges nest største personbilmerke. Volkswagen ID.4 ble Norges 3. mest registrerte modell. Volkswagen Nyttekjøretøy befestet posisjonen som største merke blant varebilene for fantastiske 17. år på rad.

Både hos Audi og ŠKODA ble det rekord i 2021 i antall registrerte biler med god hjelp fra tvillingene Q4 e-tron og Enyaq, og både Volkswagen, Audi og ŠKODA har i løpet av året bygget opp solide ordrebanker for veien videre.

I 2021 passerte også Harald A. Møller 1,5 millioner biler importert til Norge. Det viser at tempoet øker - mens det tok 58 år å nå den første halve millionen, tok det 15 år å nå den neste i 2009. Deretter tok det kun 12 år å passere nye 500.000 biler i 2021.